Axteekin tyhjäkäynti puolittui -ja toimii taas
Axteekin tyhjäkäynti puolittui -ja toimii taas
Harvemmin tarvin tämän palstan apua enään, mutta nyt tuli vaikea juttu eteen.
Tyhjäkäynti lämpimällä on takavetoaxteekissa (joka säädetty deltassa kuntoon) n. 900. Nyt tänään kun moottori lämpesi, putosi tyhjäkäynti n 500 hujakoille ja kone alko "rumpsuttaan" ja melkeen tukehtumaan. Kun paino kaasua vähän reippaammin, niin kierrosten alentuessa kone meinasi sammua kokonaan.
En ajatellut aluksi että olisi ongelma, koska kaasarin kannen löystyessä kone alkaa tekemään noin, mutta ongelma tietty korjaantuu kristämällä kansi.
Nyt oli yllätys ikävä, kun kansi ei ollutkaan löysällä.
Mikään letku ei ollut irti, mitään epätavallista ei koneessa näy, rasvasin vivuston, se ei auttanut (vaikka kaipasi rasvausta) eli nyt loppu ideat.
Ketju tuskin olisi yhtäkkiä noin vaan löystynyt, enkä muutakaan keksi. Olisko kellään jotain ehdotuksia että mitä vielä voisi tarkastaa?
Etukäteen kiittäen.
*EDIT*
Siis käytin kyllä hakua ja katsoin kyllä kaiken mahdollisen minkä silmillänsä näkee.
Tyhjäkäynti lämpimällä on takavetoaxteekissa (joka säädetty deltassa kuntoon) n. 900. Nyt tänään kun moottori lämpesi, putosi tyhjäkäynti n 500 hujakoille ja kone alko "rumpsuttaan" ja melkeen tukehtumaan. Kun paino kaasua vähän reippaammin, niin kierrosten alentuessa kone meinasi sammua kokonaan.
En ajatellut aluksi että olisi ongelma, koska kaasarin kannen löystyessä kone alkaa tekemään noin, mutta ongelma tietty korjaantuu kristämällä kansi.
Nyt oli yllätys ikävä, kun kansi ei ollutkaan löysällä.
Mikään letku ei ollut irti, mitään epätavallista ei koneessa näy, rasvasin vivuston, se ei auttanut (vaikka kaipasi rasvausta) eli nyt loppu ideat.
Ketju tuskin olisi yhtäkkiä noin vaan löystynyt, enkä muutakaan keksi. Olisko kellään jotain ehdotuksia että mitä vielä voisi tarkastaa?
Etukäteen kiittäen.
*EDIT*
Siis käytin kyllä hakua ja katsoin kyllä kaiken mahdollisen minkä silmillänsä näkee.
Viimeksi muokannut Misha, 20.4.2006 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Paha heittää suoraa vian aiheuttajaa, mutta tästä lähtisin:
Vaikuttaako sähköisen tyhjäkäynnin säätöruuvin pyörittely tyhjäkäyntinopeuteen koneen ollessa normaalissa käyttölämpötilassa?
Onko sähköisen tyhjäkäynnin säätöruuville menevä johto paikallaan? Entäpä edellämainitun kosketuspinnat hapettuneet kaasarin puolelta tai johdon liittimestä?
Onko tyhjäkäyntipiirin solenoidin johdin paikoillaan? Liitäntä hapettunut?
Onko tyhjäkäyntipiirin solenoidi kunnossa?
Onko ryyppyläppä jumissa?
Onko Lambda-anturi kunnossa, eli tuleeko AFR-boksille varmasti dataa seossuhteesta?
Vaikuttaako sähköisen tyhjäkäynnin säätöruuvin pyörittely tyhjäkäyntinopeuteen koneen ollessa normaalissa käyttölämpötilassa?
Onko sähköisen tyhjäkäynnin säätöruuville menevä johto paikallaan? Entäpä edellämainitun kosketuspinnat hapettuneet kaasarin puolelta tai johdon liittimestä?
Onko tyhjäkäyntipiirin solenoidin johdin paikoillaan? Liitäntä hapettunut?
Onko tyhjäkäyntipiirin solenoidi kunnossa?
Onko ryyppyläppä jumissa?
Onko Lambda-anturi kunnossa, eli tuleeko AFR-boksille varmasti dataa seossuhteesta?
Jaa'a, tästä en tiedä ja kokeilut menevät pääsiäisen yli kun olen reissussa. Kerron lisää kunhan olen kokeillut. Tässä on vaan se, että "don't fuck with it" olis kova sana, koska kaikki jutut on Deltassa säädetty kuntoon.cassu kirjoitti:Paha heittää suoraa vian aiheuttajaa, mutta tästä lähtisin:
Vaikuttaako sähköisen tyhjäkäynnin säätöruuvin pyörittely tyhjäkäyntinopeuteen koneen ollessa normaalissa käyttölämpötilassa?
Nämä tarkastin, eivät ole. No, pitäisköhän silti vähän viilata noita solenoidien kontaktipintoja....cassu kirjoitti:Onko sähköisen tyhjäkäynnin säätöruuville menevä johto paikallaan? Entäpä edellämainitun kosketuspinnat hapettuneet kaasarin puolelta tai johdon liittimestä?
Onko tyhjäkäyntipiirin solenoidin johdin paikoillaan? Liitäntä hapettunut?
Onko tyhjäkäyntipiirin solenoidi kunnossa?
Onko ryyppyläppä jumissa?
Hyvä kysymys, pitänee vilasta.cassu kirjoitti:Onko Lambda-anturi kunnossa, eli tuleeko AFR-boksille varmasti dataa seossuhteesta?
Kiitos vinkeistä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Tuossa on vaan tietysti semmonen homma että jos Lambda ei toimi tai lambdan data on virheellistä, pitäisi Check engine-valon syttyä. Palaako check engine-valo kun virrat on päällä ja auto sammuksissa? Meinaan jos siitä on polttimo palanut ... ?Misha kirjoitti:Hyvä kysymys, pitänee vilasta.cassu kirjoitti:Onko Lambda-anturi kunnossa, eli tuleeko AFR-boksille varmasti dataa seossuhteesta?
Kiitos vinkeistä.
Josta tulikin mieleeni pieni off topic:
Kombissani (1700i, eli hieman erilainen kuin axtec) huomasin mielenkiintoisen jutun: kun auto on käynnissä, check engine-polttimon läpi kulkee jatkuvasti 12 volttia virtaa, ja kun auto ei ole käynnissä mutta virrat päällä (chekc engine-valo palaa), on toinen polttimon johtimista maadoitettuna. Olen kovasti pohtinut että mikä logiikka tuossa on. Jospa polttimon läpi kulkeva virta ohjataan johonkin älyboksiin. Jos virtaa ei tuosta polttimosta läpi tule, saattaa joku paikka toimia väärin??
En tiedä toimiiko tuo merkkivalo vastaavalla logiikalla myös Axtecissa.
Tosin minkä tahansa polttimon ohjaus on helppoa juuri tuolla tavalla, eli kun halutaan että lamppu syttyy lyödään karva maihin ja kun halutaan että se ei pala, johdetaan siihen maadoituksen sijaan sähköä jolloin lamppu ei luonnollisesti syty.
Yksinkertaisempaa toisaalta olisi johtaa siihen sähköä silloin kun halutaan että valo syttyy. Tuolloin lampussa olisi toisesta karvasta jatkuva maadoitus. Siinä mielessä on vähän arveluttanut ettei tuossa olisi nyt insinöörit vodkahumalassa keksineet tehdä jotain epämääräisiä ratkaisuja... Jospa tuo virta kulkeutuu johonkin tärkeään osaan.
Vaikutuksen saisi selville helposti nyppäämällä tuon merkkivalon polttimon pois. Jos auto siitä huolimatta toimii oikein, ei tuo sitten ole mikään kriittinen virran kulkureitti.
<edit>
Kun kävin evästä hakemassa tässä työpäivän lomassa, katsoin Kombin Check engine-valoa ja toiseen liittimeen tulee nähtävästi kaksi johtoa. En kuitenkaan vielä kokeillut miten kärry pelittää jos polttimon ottaa irti.
</edit>
Eli tämä siis ihan off topic-höpöhöpöä.
1700i ruiskussa virtalukolta tulee johto tuolle CE valolle, josta se jatkaa ohjausboksille. Maadoitus annetaan ohjausboksista tarvittaessa. Itse lamppu ei ole tietenkään boksille menevän virran kulkureittinä. Onhan siinä selvitty vähemmällä johtomäärällä kun on tehty noin tuo herätevirran kytkentä boksille.
Kiitoksia tästä, tuokin mysteeri valottuidestor kirjoitti:1700i ruiskussa virtalukolta tulee johto tuolle CE valolle, josta se jatkaa ohjausboksille. Maadoitus annetaan ohjausboksista tarvittaessa. Itse lamppu ei ole tietenkään boksille menevän virran kulkureittinä. Onhan siinä selvitty vähemmällä johtomäärällä kun on tehty noin tuo herätevirran kytkentä boksille.

Hmm, ongelmat jatkuu. Tulin reissunpäältä, auto tosiaan seisoi vajaan viikon. Nyt kun ajelin sillä, sama vika palasi, mutta tällä kertaa öljynpaineen varoitusvalon kera.
Ei se pala kun ajelee normaalikierroksilla, mutta heti kun päästää tyhjäkäynnille, se alkaa palamaan.
Hitto, nyt en tiedä mitä vikaa on, pitänee vetää tulpat ja tarkastaa... ja tietty tarkastaa öljyt
Ei se pala kun ajelee normaalikierroksilla, mutta heti kun päästää tyhjäkäynnille, se alkaa palamaan.
Hitto, nyt en tiedä mitä vikaa on, pitänee vetää tulpat ja tarkastaa... ja tietty tarkastaa öljyt

Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Joulukuusi Samara
Minulla paloi kojetaulussa valoja kun joulukuusessa. Loppujen lopuksi syy oli seisontavika, siis autossa ei minussa. Vähän ajetun auton liittimiin oli syntynyt hapettumia, jotka aiheuttivat erilaisten valojen palamista. Liitoksia putsaamalla alkoi pelata, kun Buickki. Ei mitään hajua, mistä moinen aiheutui ? ? ? ?
Jyrki-boy
Jyrki-boy
Hmm, ei yhtikäs mitään vikaa! Katsoin kaikki letkut läpi, tsekkasin että solenoidit naksuu ja tsiigailin ja tsiigailin, ei mitään! perhana!
No jotain muutosta sentäs tuli, kun peruuttelin tallista, niin auto sammuili eikä tyhjäkäynti millään suostunut toimimaan ja kiroilin että johan oli perkeleen surkea keikka.
Alistuin ja poispäin ajellessani soitin Deltan huoltoon ja sovin ajan huomiseksi.
Kun pääsin määränpäähäni, auto toimi moitteettomasti
No, katotaan sitten myöhemmin tänään josko vika olisi tullut takaisin. No, pitänee silti käydä päästöt säädättämässä.
No jotain muutosta sentäs tuli, kun peruuttelin tallista, niin auto sammuili eikä tyhjäkäynti millään suostunut toimimaan ja kiroilin että johan oli perkeleen surkea keikka.
Alistuin ja poispäin ajellessani soitin Deltan huoltoon ja sovin ajan huomiseksi.
Kun pääsin määränpäähäni, auto toimi moitteettomasti



No, katotaan sitten myöhemmin tänään josko vika olisi tullut takaisin. No, pitänee silti käydä päästöt säädättämässä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
HALLE LUJAA!
Ei voi kun taputella autokeijua selkään kun se meni sitten korjaamaan mun auton!
On se hienoo et Lada korjaa itsensä. Nyt Slerba hyrrää kuin kissanpentu, eikä tarvinnut muuta tehdä kuin soittaa Deltan-Huoltoon ja varata aika. Puhelun aikana taisi pikkuinen pelästyä lääkärisetää niin paljon että vilttikuume katosi kerrasta.
Ei voi kun taputella autokeijua selkään kun se meni sitten korjaamaan mun auton!
On se hienoo et Lada korjaa itsensä. Nyt Slerba hyrrää kuin kissanpentu, eikä tarvinnut muuta tehdä kuin soittaa Deltan-Huoltoon ja varata aika. Puhelun aikana taisi pikkuinen pelästyä lääkärisetää niin paljon että vilttikuume katosi kerrasta.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!