Miten lasinpyyhkijät toimivat ?
Miten lasinpyyhkijät toimivat ?
Autot ovat kehittyneet valtavasti viime vuosina. Kuitenkin yksi asia, jossa ei ole tapahtunut juurikaan kehitystä viiteenkymmeneen vuoteen on lasinpyyhkijät. Sähkömoottori heiluttelee lonksuvan vivuston välityksellä kumiläpysköitä, jotka ovat joko repaleisia, tai sitten pikeentyneitä, niin, että ne eivät hoida tehtäväänsä kunnolla. Pjyyhkijät taitaakin olla nykyautoissa useimmin huoltoa vaativa kohde. Luulisi jonkun keksivän jonkinmoisen ultraäänitykin, joka hoitaisai homman paremmin.
Kysynkin, kuka muistaa/tietää, millä muilla tavoin kuin sähkömoottorilla, noitaq läpysköitä on heiluteltu?
Kysynkin, kuka muistaa/tietää, millä muilla tavoin kuin sähkömoottorilla, noitaq läpysköitä on heiluteltu?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Armeija-ajoilta muistan, että ZILissä pyyhkijät toimivat paineilmalla. Kojelaudassa oli suhiseva hana, jota kääntämällä pyyhkimisnopeutta kykeni säätämään portaattomasti.
Vanhoissa Mosseissa pyyhkimet käsittääkseni toimivat alipaineella.
Näissä ensimmäisissä traktorin hyteissähän oli ihan mekaaninen vipu, josta heilauttamalla aikaansaatiin pyyhkäisy.
En ole varma tämän paikkansapitävyydestä, mutta olisin muistavani jossakin vanhassa autossa pyyhkijöiden saaneen voimansa nokka-akselilta vaijerin välityksellä.
Vanhoissa Mosseissa pyyhkimet käsittääkseni toimivat alipaineella.
Näissä ensimmäisissä traktorin hyteissähän oli ihan mekaaninen vipu, josta heilauttamalla aikaansaatiin pyyhkäisy.
En ole varma tämän paikkansapitävyydestä, mutta olisin muistavani jossakin vanhassa autossa pyyhkijöiden saaneen voimansa nokka-akselilta vaijerin välityksellä.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Vanhoissa mosseissa pyyhkijät toimivat mekaanisesti muistaakseni juuri nokka-akselista.
Mitä kovempi vesisade on, sitä kovempaa pitää ajaa että ikkunasta jotain näkee!!
Mitä kovempi vesisade on, sitä kovempaa pitää ajaa että ikkunasta jotain näkee!!

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Lisätään yksi vaihtoehto- hydrauliset pyyhkijät:
eli tässä Ford Thunderbird -71, löytyy varmaan muistakin jenkeistä.
suora lainaus tekstistä: "Ohjautehostajan pumpusta menee paineletku ohjaussimpukkaan, sieltä tulipellin läpi pyyhkijän moottorille ja pellin läpi takaisin lauhduttimen kautta pumpulle."
http://www.kolumbus.fi/paivi.autere/tbirdmi.jpg
itse muistan miten apumiehen piti wanhassa Warressa käyttää "mekaanisesti" pyyhkijöitä, ja sitä kovempaa mitä enemmän satoi.
´- eli niitä pystyi sisältä veivaamaan kun moottori ei toiminut- näyte DDR:n insinööritaidosta. 
eli tässä Ford Thunderbird -71, löytyy varmaan muistakin jenkeistä.
suora lainaus tekstistä: "Ohjautehostajan pumpusta menee paineletku ohjaussimpukkaan, sieltä tulipellin läpi pyyhkijän moottorille ja pellin läpi takaisin lauhduttimen kautta pumpulle."
http://www.kolumbus.fi/paivi.autere/tbirdmi.jpg
itse muistan miten apumiehen piti wanhassa Warressa käyttää "mekaanisesti" pyyhkijöitä, ja sitä kovempaa mitä enemmän satoi.


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Ja ellen vallan väärin muista niin myöskin cabriolet mallin uazissa oli kans tuo paineilma toiminen.Kamaz kirjoitti:Armeija-ajoilta muistan, että ZILissä pyyhkijät toimivat paineilmalla. Kojelaudassa oli suhiseva hana, jota kääntämällä pyyhkimisnopeutta kykeni säätämään portaattomasti.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Minun armeijassa ajamissani Uazeissa oli sähkömoottori tuulilasin yläpuolella. Oli eräällä komennuksella kiva ajaa tihkusateessa, kun pyyhkijöiden moottori kuumettuaan lakkasi toimimasta. Tietysti pienen odottelun jälkeen toimi taas.jta kirjoitti:Ja ellen vallan väärin muista niin myöskin cabriolet mallin uazissa oli kans tuo paineilma toiminen.Kamaz kirjoitti:Armeija-ajoilta muistan, että ZILissä pyyhkijät toimivat paineilmalla. Kojelaudassa oli suhiseva hana, jota kääntämällä pyyhkimisnopeutta kykeni säätämään portaattomasti.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Ensimmäisissä sähkötoimisissa pyyhkijöissä oli todellakin moottori tuulilasin yläpuolella. Moottorin akseli meni pellistä läpi ja pyyhkijän varsi kiinnittyi suoraan akseliin. Molemmille puolille oli tietysti oma moottorinsa. Joissakin moottoreissa oli varmuuden varalta tuollainen käsikäyttövipu.
Paitsi traktorinhyteissä tuollaisia pelkästään käsivivulla toimivia pyyhkijöitä oli joissakin nyt mobiili-ikäisissä autoissa.
Paitsi traktorinhyteissä tuollaisia pelkästään käsivivulla toimivia pyyhkijöitä oli joissakin nyt mobiili-ikäisissä autoissa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.