Sivu 1/2

Moottorin alakerran kasaminen

Lähetetty: 8.4.2006 18:44
Kirjoittaja foma
Asia on niin etten ole koskaan kasanut moottorin alakertaa enkä edes nähnyt miten joku sen tekee. Kirjallisuutta asiasta löytyy kyllä ja ohjeet on kohtalaisen selvät. Yläkerran olen muutaman kerran purkanut ja kasanut kyllä.
Selviänkö kyseistä operatiosta vai annanko ammattilaisen tehdä?
Kyseessä on siis samaran moottori 74,8mm kammella.

Lähetetty: 8.4.2006 19:34
Kirjoittaja kapa
No ei siinä nyt mitään niin ihmeellistä ole. Jos kerran olet kansiremonttejakin onnistuneesti tehnyt niin kyllähän se alakerran purku ja kasauskin varmasti sujuu. Tietty tarpeellisten välysten mittaus että ovat oikeissa arvoissa olisi hyvä tehdä, mitä uutta osaa on alakertaan tulossa?

Lähetetty: 8.4.2006 19:45
Kirjoittaja foma
kapa kirjoitti:No ei siinä nyt mitään niin ihmeellistä ole. Jos kerran olet kansiremonttejakin onnistuneesti tehnyt niin kyllähän se alakerran purku ja kasauskin varmasti sujuu. Tietty tarpeellisten välysten mittaus että ovat oikeissa arvoissa olisi hyvä tehdä, mitä uutta osaa on alakertaan tulossa?
Kaikki laakerit uusia kyllä. Kampiakseli, männät ja mäntätapit myös. Kiertokanget ja lohko vanhat.

Lähetetty: 8.4.2006 19:57
Kirjoittaja kapa
Laakerien välykset helpoin mitata plastigagella, eli sellaista välystenmittaukseen tarkoitettua nauhaa. Sitten mäntien/sylinterien välysten mittaus, männärenkaiden katkos ja uravälykset. Jos kampiakseli on uusi niin sen voi sitten olettaa olevan suora. Kiertokanget tarkastettu ettei niissä ole vikoja? Ja kaikki käytössä olleet osat pesty ja puhdistettu, kasatessa myös kannattaa olla tarkka ettei mitään hiekkaa/puruja/muuta sontaa pääse esim. laakereihin. Suosittelisin laittamaan uudet pultit/mutterit myös, eli runkolaakeripukit ja kiertokanget, ja vauhtipyörä. Onko muuten osia tasapainotettu? Ja öljypumppu kannattaa tarkastaa jos vanhaa käytät. Kannattaa siis olla tarkka ja huolellinen, ei mitään hosumista ja miettiä mitä tekee niin ei tule tehtyä virheitä.

Lähetetty: 8.4.2006 23:33
Kirjoittaja foma
Juuri tuo tarkkuus tässä eniten huolestuttaakin. Itse kun teen kaikki sinepäin vaa :D
Nyt osat on pajalla ja siellä ne on tasapainoitettu ja kiertokanget lasikuulapuhallettu. Pajalla on kauhea kiire ja mul kans ku tarvis pääsiäispyyhille saada moottori valmiksi viikonloppuna heitettyä autoon kiinni.
Kyseessä kun on kohtalaisen arvokkaat osat niin varmaan olis hyvä aluks harjoitella jollain vakiolla.
Täytyy käydä siellä juttelemassa jos ne opastaa ja antaa tilaa.

Lähetetty: 9.4.2006 0:21
Kirjoittaja Osku
Onko sulla korjauskäsikirjaa moottoristasi? Olen tehnyt saman homman Nivan 1600sen mottoriin ihan kirjan opeilla. Missä päin Turkua olet? Voisin lähteä katsomaan projektiasi ihan mielenkiinnon vuoksi.

T: Osku Puh: 040-5047913

Lähetetty: 9.4.2006 0:48
Kirjoittaja foma
Osku kirjoitti:Onko sulla korjauskäsikirjaa moottoristasi? Olen tehnyt saman homman Nivan 1600sen mottoriin ihan kirjan opeilla. Missä päin Turkua olet? Voisin lähteä katsomaan projektiasi ihan mielenkiinnon vuoksi.

T: Osku Puh: 040-5047913
Nyt moottori on Moottorikoneistus Ojala:lla Kaarinassa ja tallipaikka kaverin luona Piikkiössä. Eli jommassakummassa paikassa se tehdään. Maanantaina käyn pajalla juttelemassa asiasta ja ilmoitan jos henkistä apua tarvitaan :lol:
Korjauskäsrjana on venäjäkielinen 2108:n korjausopas (venäjää siis osaan ihan hyvin). Momentit saan varmaankin selville Ojalalta.

Lähetetty: 9.4.2006 5:54
Kirjoittaja OSmo
ei siinä mitään ihmeellistä.. Ensin kampiakseli paikalleen laakereiden kanssa.
Männät kiinni kiertokankiin, ja ylä kautta sylinteriin asennus. Männän renkaiden kans olisi hyvä olla semmoinen "vanne" millä ne saa puristettua uriinsa. Kiertokankien laakerit paikalleen ja ruuvit kiinni. Pidät paikat puhtaana, öljyä joka väliin ja pultit oikeisiin momentteihin. Ja muistat laittaa laakeri kaulat oikein pain. Kannattaa pyörittää sitä konetta kampiakselin asennuksen jälkeen ja mäntien asennuksen jälkeen. Kuuluisi pyöriä kevyesti. Jos pyörii tahmeasti on laakerikaulat väärin päin tai laakerit liian isot. Koita myös kampiakselin päästä ettei tunnu välystä, koska ei laakerit liian pienetkään saa olla. Kansi paikalleen. Katse kohti taivasta. Viimeiset sanat ja koekäynnistys. Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät.

Lähetetty: 9.4.2006 9:08
Kirjoittaja foma
Onko se muuten niin ,että jos on uusi kampiakseli ja laakerit (ostettu erikseen eri paikoista) niin välykset tulee olemaan kuitenkin kunnossa?
Ja toinen asia mikä huolestutta on se, että sähläsin jonkun verran silloin ku otin tavaraa kiertokangeista ja nyt se jarjestys mikä kierotrokanki menee mihin pytyyn on luultavasti iha eri. Onko sillä mitään merkitystä?
Kolmas asia on mäntärenkiden paikallelaito. Silloin kun purkasin oli helppo ku väkivallalla ne sai pois ja nyt mietin onko vaikea saada ne uudet renkaat nätisti paikoilleen :D

Lähetetty: 9.4.2006 10:02
Kirjoittaja Miihkali
Männänrenkaat menee aika mukavasti uriinsa kun käytät männän ja renkaan välissä kaposta rakotulkkia ja pyörittelet sillä rengasta yli tyhjien urien.Renkaiden katkosraot taas täytyy jakaa noin 100 asteen välein eri puolille mäntää, eikä yhtään katkosta saa tulla painepuolelle.

Lähetetty: 9.4.2006 11:19
Kirjoittaja kapa
Kyllä ne laakerivälykset yleensä on kunnossa jos laakerikaulat on koneistamolla hiottu, tai tässä tapauksessa että on ihan uusi kampiakseli. Mutta kannattaa silti tarkistaa ne. Ja kampiakselin päittäisvälys myös. Mäntien ja renkaiden välykset. Kun kuitenkin koneeseesi tehdään ihan kunnon remontti eikä mitään raggariremppaa eli pelkkä hoonaus ja uudet männänrenkaat ja laakerit kauloja hiomatta.

Lähetetty: 9.4.2006 22:41
Kirjoittaja samarai
jos venäjänkieli on hanskassa, niin täältä löytyy varmaan hyviä ohjeita "alapään kasaukseen":

valitsee ensin "samaran konetyypin" -08, 81-83, ja alkaa alhaalta plaraamaan sivuja:

http://www.vaz.ee/modules.php?name=FAQ& ... 1%E8%EB%E0

Lähetetty: 10.4.2006 15:01
Kirjoittaja foma
Kiitos erittäin hyvistä vinkeistä.
Nyt täytyy vaan odottaa, että pajalla (mahdollisesti) hiotaan kampiakselin kaulat ja hankitaan laakerit. Sitten pääsenkin itse laittamaan kiinni.

Lähetetty: 10.4.2006 17:13
Kirjoittaja OSmo
viel semmoinen, et niiden laakereiden ei pitäis olla väärät jos ne on koneistamolla mitattu.. Jos epäilet niiden olevan väärät juokset reklamoimaan niistä, ni ne mittaa uudestaan!

Lähetetty: 10.4.2006 17:38
Kirjoittaja kapa
Joo, kyllähän laakerivälykset periaatteessa koneistamon jäljiltä pitäisi olla kunnossa. Mutta ei se tarkastus ole niin vaikea homma(tietty vaatii sen plastigage nauhan, tai voihan sen mitata muutenkin jos on oikeat mittalaitteet), mittaat esim. vain yhdestä runko- ja yhdestä kiertokangenlaakerista että on varmasti välykset ok. Eikös sitä sanota että ei vara venettä kaada :wink: