Moottorin alakerran kasaminen

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Moottorin alakerran kasaminen

Viesti Kirjoittaja foma »

Asia on niin etten ole koskaan kasanut moottorin alakertaa enkä edes nähnyt miten joku sen tekee. Kirjallisuutta asiasta löytyy kyllä ja ohjeet on kohtalaisen selvät. Yläkerran olen muutaman kerran purkanut ja kasanut kyllä.
Selviänkö kyseistä operatiosta vai annanko ammattilaisen tehdä?
Kyseessä on siis samaran moottori 74,8mm kammella.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

No ei siinä nyt mitään niin ihmeellistä ole. Jos kerran olet kansiremonttejakin onnistuneesti tehnyt niin kyllähän se alakerran purku ja kasauskin varmasti sujuu. Tietty tarpeellisten välysten mittaus että ovat oikeissa arvoissa olisi hyvä tehdä, mitä uutta osaa on alakertaan tulossa?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

kapa kirjoitti:No ei siinä nyt mitään niin ihmeellistä ole. Jos kerran olet kansiremonttejakin onnistuneesti tehnyt niin kyllähän se alakerran purku ja kasauskin varmasti sujuu. Tietty tarpeellisten välysten mittaus että ovat oikeissa arvoissa olisi hyvä tehdä, mitä uutta osaa on alakertaan tulossa?
Kaikki laakerit uusia kyllä. Kampiakseli, männät ja mäntätapit myös. Kiertokanget ja lohko vanhat.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Laakerien välykset helpoin mitata plastigagella, eli sellaista välystenmittaukseen tarkoitettua nauhaa. Sitten mäntien/sylinterien välysten mittaus, männärenkaiden katkos ja uravälykset. Jos kampiakseli on uusi niin sen voi sitten olettaa olevan suora. Kiertokanget tarkastettu ettei niissä ole vikoja? Ja kaikki käytössä olleet osat pesty ja puhdistettu, kasatessa myös kannattaa olla tarkka ettei mitään hiekkaa/puruja/muuta sontaa pääse esim. laakereihin. Suosittelisin laittamaan uudet pultit/mutterit myös, eli runkolaakeripukit ja kiertokanget, ja vauhtipyörä. Onko muuten osia tasapainotettu? Ja öljypumppu kannattaa tarkastaa jos vanhaa käytät. Kannattaa siis olla tarkka ja huolellinen, ei mitään hosumista ja miettiä mitä tekee niin ei tule tehtyä virheitä.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Juuri tuo tarkkuus tässä eniten huolestuttaakin. Itse kun teen kaikki sinepäin vaa :D
Nyt osat on pajalla ja siellä ne on tasapainoitettu ja kiertokanget lasikuulapuhallettu. Pajalla on kauhea kiire ja mul kans ku tarvis pääsiäispyyhille saada moottori valmiksi viikonloppuna heitettyä autoon kiinni.
Kyseessä kun on kohtalaisen arvokkaat osat niin varmaan olis hyvä aluks harjoitella jollain vakiolla.
Täytyy käydä siellä juttelemassa jos ne opastaa ja antaa tilaa.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
Osku
Viestit: 128
Liittynyt: 27.9.2003 14:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Onko sulla korjauskäsikirjaa moottoristasi? Olen tehnyt saman homman Nivan 1600sen mottoriin ihan kirjan opeilla. Missä päin Turkua olet? Voisin lähteä katsomaan projektiasi ihan mielenkiinnon vuoksi.

T: Osku Puh: 040-5047913
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Osku kirjoitti:Onko sulla korjauskäsikirjaa moottoristasi? Olen tehnyt saman homman Nivan 1600sen mottoriin ihan kirjan opeilla. Missä päin Turkua olet? Voisin lähteä katsomaan projektiasi ihan mielenkiinnon vuoksi.

T: Osku Puh: 040-5047913
Nyt moottori on Moottorikoneistus Ojala:lla Kaarinassa ja tallipaikka kaverin luona Piikkiössä. Eli jommassakummassa paikassa se tehdään. Maanantaina käyn pajalla juttelemassa asiasta ja ilmoitan jos henkistä apua tarvitaan :lol:
Korjauskäsrjana on venäjäkielinen 2108:n korjausopas (venäjää siis osaan ihan hyvin). Momentit saan varmaankin selville Ojalalta.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
OSmo
Viestit: 164
Liittynyt: 9.2.2006 12:57
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja OSmo »

ei siinä mitään ihmeellistä.. Ensin kampiakseli paikalleen laakereiden kanssa.
Männät kiinni kiertokankiin, ja ylä kautta sylinteriin asennus. Männän renkaiden kans olisi hyvä olla semmoinen "vanne" millä ne saa puristettua uriinsa. Kiertokankien laakerit paikalleen ja ruuvit kiinni. Pidät paikat puhtaana, öljyä joka väliin ja pultit oikeisiin momentteihin. Ja muistat laittaa laakeri kaulat oikein pain. Kannattaa pyörittää sitä konetta kampiakselin asennuksen jälkeen ja mäntien asennuksen jälkeen. Kuuluisi pyöriä kevyesti. Jos pyörii tahmeasti on laakerikaulat väärin päin tai laakerit liian isot. Koita myös kampiakselin päästä ettei tunnu välystä, koska ei laakerit liian pienetkään saa olla. Kansi paikalleen. Katse kohti taivasta. Viimeiset sanat ja koekäynnistys. Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät.
ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Onko se muuten niin ,että jos on uusi kampiakseli ja laakerit (ostettu erikseen eri paikoista) niin välykset tulee olemaan kuitenkin kunnossa?
Ja toinen asia mikä huolestutta on se, että sähläsin jonkun verran silloin ku otin tavaraa kiertokangeista ja nyt se jarjestys mikä kierotrokanki menee mihin pytyyn on luultavasti iha eri. Onko sillä mitään merkitystä?
Kolmas asia on mäntärenkiden paikallelaito. Silloin kun purkasin oli helppo ku väkivallalla ne sai pois ja nyt mietin onko vaikea saada ne uudet renkaat nätisti paikoilleen :D
Viimeksi muokannut foma, 9.4.2006 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Miihkali

Viesti Kirjoittaja Miihkali »

Männänrenkaat menee aika mukavasti uriinsa kun käytät männän ja renkaan välissä kaposta rakotulkkia ja pyörittelet sillä rengasta yli tyhjien urien.Renkaiden katkosraot taas täytyy jakaa noin 100 asteen välein eri puolille mäntää, eikä yhtään katkosta saa tulla painepuolelle.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Kyllä ne laakerivälykset yleensä on kunnossa jos laakerikaulat on koneistamolla hiottu, tai tässä tapauksessa että on ihan uusi kampiakseli. Mutta kannattaa silti tarkistaa ne. Ja kampiakselin päittäisvälys myös. Mäntien ja renkaiden välykset. Kun kuitenkin koneeseesi tehdään ihan kunnon remontti eikä mitään raggariremppaa eli pelkkä hoonaus ja uudet männänrenkaat ja laakerit kauloja hiomatta.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

jos venäjänkieli on hanskassa, niin täältä löytyy varmaan hyviä ohjeita "alapään kasaukseen":

valitsee ensin "samaran konetyypin" -08, 81-83, ja alkaa alhaalta plaraamaan sivuja:

http://www.vaz.ee/modules.php?name=FAQ& ... 1%E8%EB%E0
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Kiitos erittäin hyvistä vinkeistä.
Nyt täytyy vaan odottaa, että pajalla (mahdollisesti) hiotaan kampiakselin kaulat ja hankitaan laakerit. Sitten pääsenkin itse laittamaan kiinni.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
OSmo
Viestit: 164
Liittynyt: 9.2.2006 12:57
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja OSmo »

viel semmoinen, et niiden laakereiden ei pitäis olla väärät jos ne on koneistamolla mitattu.. Jos epäilet niiden olevan väärät juokset reklamoimaan niistä, ni ne mittaa uudestaan!
ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Joo, kyllähän laakerivälykset periaatteessa koneistamon jäljiltä pitäisi olla kunnossa. Mutta ei se tarkastus ole niin vaikea homma(tietty vaatii sen plastigage nauhan, tai voihan sen mitata muutenkin jos on oikeat mittalaitteet), mittaat esim. vain yhdestä runko- ja yhdestä kiertokangenlaakerista että on varmasti välykset ok. Eikös sitä sanota että ei vara venettä kaada :wink:
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Vastaa Viestiin