Sivu 1/2
Hitas Hapettuminen
Lähetetty: 7.4.2006 9:50
Kirjoittaja Jyrki-boy
PERKILE !
Kyllä on sanottava suurella äänellä, että auton hajottaa parhaiten omistaja, joka ei ruostesuojaa kulkuneuvoaan. Olen räpeltänyt Nivan jarruja ja onneksi olen niin tehnyt. Putket ovat niin syöpyneet, että luunapilla saa ne poikki. Nyt avasin rummut niin oikeasta takarummusta oli kiinnitykseen kuuluvat jouset hävinneet kokonaan.Kaikki pois. Tapit ja lukkorikka äjöttää paikoillaan, mutta yks on joukosta poissa. Vieteri. Ruostetta on koko alusta täynnä, mutta hyvällä hölväyksellä se hoituu. Se taas ei hoidu, miten toisen sylinterin ilmausruuvin saa auki, kun se on ruostunut pyöreäksi. Täytyy tyynnytellä ihtiään ja mennä uudestaan tohtoroimaan Laturia. Sormet verillä ja kaali kuumana. Taitaa olla normaalia remontintekoa.
Jyrki-boy
Lähetetty: 7.4.2006 10:32
Kirjoittaja aropupu
Perusrempan tekoon kuuluvia tunneailahteluita
On vissiin ollu jonkun aikaa takajarrut aukomatta kun on jousetkin ruostunut..
Ilmausruuviin vaan järeät lukkopihdit ni aukee....tai katkee...
Lähetetty: 7.4.2006 10:33
Kirjoittaja jaakko85
aropupu kirjoitti:Perusrempan tekoon kuuluvia tunneailahteluita
On vissiin ollu jonkun aikaa takajarrut aukomatta kun on jousetkin ruostunut..
Ilmausruuviin vaan järeät lukkopihdit ni aukee....tai katkee...
+ pikkutoholla lämpöä sylinteriin, tai miksei isommallakin..
Lähetetty: 7.4.2006 10:34
Kirjoittaja aropupu
jaakko85 kirjoitti:aropupu kirjoitti:Perusrempan tekoon kuuluvia tunneailahteluita
On vissiin ollu jonkun aikaa takajarrut aukomatta kun on jousetkin ruostunut..
Ilmausruuviin vaan järeät lukkopihdit ni aukee....tai katkee...
+ pikkutoholla lämpöä sylinteriin, tai miksei isommallakin..
No sit on sama vaikka vaihtaa uudet..
Sitä kyllä suosittelen,ne kun ei maksa paljoakaan

Lähetetty: 7.4.2006 10:35
Kirjoittaja jaakko85
aropupu kirjoitti:jaakko85 kirjoitti:aropupu kirjoitti:Perusrempan tekoon kuuluvia tunneailahteluita
On vissiin ollu jonkun aikaa takajarrut aukomatta kun on jousetkin ruostunut..
Ilmausruuviin vaan järeät lukkopihdit ni aukee....tai katkee...
+ pikkutoholla lämpöä sylinteriin, tai miksei isommallakin..
No sit on sama vaikka vaihtaa uudet..
Sitä kyllä suosittelen,ne kun ei maksa paljoakaan

Nojoo, ei sitä kieroksi tarvi polttaa..
Lähetetty: 7.4.2006 10:41
Kirjoittaja aropupu
jaakko85 kirjoitti:aropupu kirjoitti:jaakko85 kirjoitti:
+ pikkutoholla lämpöä sylinteriin, tai miksei isommallakin..
No sit on sama vaikka vaihtaa uudet..
Sitä kyllä suosittelen,ne kun ei maksa paljoakaan

Nojoo, ei sitä kieroksi tarvi polttaa..
En mie sitä tarkoittanutkaan,nuo kumiosat vaan ottaa aika helposti itteensä lämmöstä.
Ja lämmittäessä se sylinteri olisi kuitenkin saatava lähelle punahehkua että auttaisi...
Ja sitä voi vaihtoehtoisesti kokeilla että napauttaa vasaralla ilmanipan päähän,voep sillaanki lähteä irti..
Lähetetty: 7.4.2006 10:47
Kirjoittaja jaakko85
aropupu kirjoitti:jaakko85 kirjoitti:aropupu kirjoitti:
No sit on sama vaikka vaihtaa uudet..
Sitä kyllä suosittelen,ne kun ei maksa paljoakaan

Nojoo, ei sitä kieroksi tarvi polttaa..
En mie sitä tarkoittanutkaan,nuo kumiosat vaan ottaa aika helposti itteensä lämmöstä.
Ja lämmittäessä se sylinteri olisi kuitenkin saatava lähelle punahehkua että auttaisi...
Ja sitä voi vaihtoehtoisesti kokeilla että napauttaa vasaralla ilmanipan päähän,voep sillaanki lähteä irti..
Jepjep, no yleensähän nuo sylinterit on vaihto/remonttikunnossa, eli melkeen ois paras kun laittais tosiaan uudet sylinterit ilmausruuveineen ja jarruputkineen, vältytään pahimmalta hitsi

Lähetetty: 7.4.2006 11:33
Kirjoittaja Lada-Jussi
tossa viime viikonloppuna ihmeteltiin Nivan etujarrun kiinnitystappeja, toinen lähti kyllä irti, mutta toinen ei sitten millään, ilmeisesti muuta ei voi kuin porata ne lävitse, vaikutti aivan toivottomalta tapaukselta.
Re: Hitas Hapettuminen
Lähetetty: 7.4.2006 11:35
Kirjoittaja Jeltsin
Jyrki-boy kirjoitti:PERKILE !
Kyllä on sanottava suurella äänellä, että auton hajottaa parhaiten omistaja, joka ei ruostesuojaa kulkuneuvoaan. Olen räpeltänyt Nivan jarruja ja onneksi olen niin tehnyt. Putket ovat niin syöpyneet, että luunapilla saa ne poikki. Nyt avasin rummut niin oikeasta takarummusta oli kiinnitykseen kuuluvat jouset hävinneet kokonaan.Kaikki pois. Tapit ja lukkorikka äjöttää paikoillaan, mutta yks on joukosta poissa. Vieteri. Ruostetta on koko alusta täynnä, mutta hyvällä hölväyksellä se hoituu. Se taas ei hoidu, miten toisen sylinterin ilmausruuvin saa auki, kun se on ruostunut pyöreäksi. Täytyy tyynnytellä ihtiään ja mennä uudestaan tohtoroimaan Laturia. Sormet verillä ja kaali kuumana. Taitaa olla normaalia remontintekoa.
Jyrki-boy
Kuulostaa niin tutulle,tommostahan se on,ei muuta kuin uutta osaa tilalle.
Jo helpottaa
Lähetetty: 7.4.2006 12:00
Kirjoittaja Jyrki-boy
Nyt on purettu ylimääräiset pois ja kulku kohti autotarvikepuotia alkaa. Vaikuttaisi siltä, että takapäähän vasemmalle on vaihdettu kengät ja siinä ohessa asennussarja. Siksi se lähti auki niin lopen mukavasti. Toinenpuoli onkin vähän eri juttu. Mitä ilmeisimmin tässä on ollut mukana säästämisen peikko, joka on laitattanut käytetyt jarrukengät vasemmalle.
Nyt meen kauppaan ja ostan kaikki uusiksi. Sen jälkeen ei niistä pitäisi enää murhetta olla. Ainut pirullinen homma on siinä, kun remonttipaja on niin saakelin ahdas. Kylmä autotalli perse kiinni seinässä ite kyykkysissä jarrurumpu pehekalleuksia kalvamassa. Alan hiljaskellen uskoa, että nämä autoremontit ovatkin naisten töitä . . .
Hyvä asia tässä on se, ettei valmiissa maailmassa ole kiirettä. Kyllä se joskus siitä suttaantuu. Positiivisesti ajatellen on paljon mukavampi katkoa jarruputkia kotipihalla, kun tienpäällä kahdensadanneljänkymmenen kilometrin tuntinopeudessa, tai ainakin tuolta se vauhti Nivassa tuntuu.
Taian lähteä tallaamaan muutamat kilometrit kaupunkiin.
Jyrki-boy
Lähetetty: 7.4.2006 12:22
Kirjoittaja aropupu
Lada-Jussi kirjoitti:tossa viime viikonloppuna ihmeteltiin Nivan etujarrun kiinnitystappeja, toinen lähti kyllä irti, mutta toinen ei sitten millään, ilmeisesti muuta ei voi kuin porata ne lävitse, vaikutti aivan toivottomalta tapaukselta.
Varsin tuttua omalla kohdallakin jarrurempassa..tarttuu pirun kovasti tuo rauta alumiiniin..
Mulla lohkes korvakkeet sitten lopuksi parista kiinnikkeestä...
Saa nähdä auttoiko kun hioin tapin puhtaaksi,vetäsin vähän maalia ja kuparitahnan päälle...
Takaisin kotona
Lähetetty: 7.4.2006 14:02
Kirjoittaja Jyrki-boy
Nyt on osat haettu ja niistä jotain maksettu. Viiskymppiä koko paska. Mukana muutama pullo Dot 4:ää ja varuiksi vielä letku ilmausnippaan. Kengät olisi jostain saanut halvemmalla, mutta ei tähän hätään. Sylinterit oli suht edulliset. Asennussarja oli pakko ostaa.
Tänään en näillänäkymin tee muuta kun ruokaa ja haise pahalle. Siinähän sitä yhdelle miehelle on tarpeeksi. Aamulla sitte katotaan huvittaako . . .
Jyrki-boy
PS Tossa jäi sanomatta, että tulee aika hyvä coktaili, kun laittaa vähän Lasolia mauksi DOT 4:n joukkoon. Ei tarvii monta mojauttaa.
Re: Takaisin kotona
Lähetetty: 7.4.2006 15:19
Kirjoittaja aropupu
Jyrki-boy kirjoitti:PS Tossa jäi sanomatta, että tulee aika hyvä coktaili, kun laittaa vähän Lasolia mauksi DOT 4:n joukkoon. Ei tarvii monta mojauttaa.
Onkos tämä se autonasentajan erikoinen
Ei jäädy,pysyy silmät kirkkaina,vauhti pysyy aisoissa ja kiehuukin vasta uunissa

Lähetetty: 9.4.2006 17:49
Kirjoittaja Jyrki-boy
Nyt on homma kunnossa ja minulla on muailman paras Niva, missä ei koskaan ole mitään vikaa, eikä muutakaan korjaustarvetta. Alle laiton Insat 205/80/16. Eipä ainakaan vielä ole ruupannut kiinni lokareihin.
Jyrki-boy
Lähetetty: 10.4.2006 9:10
Kirjoittaja aropupu
Jyrki-boy kirjoitti:Nyt on homma kunnossa ja minulla on muailman paras Niva, missä ei koskaan ole mitään vikaa, eikä muutakaan korjaustarvetta. Alle laiton Insat 205/80/16. Eipä ainakaan vielä ole ruupannut kiinni lokareihin.
Jyrki-boy
Oikeinko Saharat ostit,vai Dakarit?