Lisäpitkien asennus
Lisäpitkien asennus
Ostinpa tuossa lisäkaukovalot kun halvalla sain ja nyt pitäisi laittaa ne kiinni. Niinpä olisikin tarpeen tietää mistä on helpointa ottaa katkaisijalle tuleva + puoli. Eli se mistä löytyy jännitettä kun auton omat pitkät on päällä. Vedänkö suoraan sulakerasiasta omien pitkien releen ohjauksesta? Kärryhän on -91 mallinen 2104.
Johdot
Minkä takia yleensäkään laitat tuollasen katkaisijan?
Lisäpitkille on mun mielestä turha laittaa katkaisijaa kun saavat palaa aina kun omatkin pitkät päällä.
Mutta ennemmin laittaisin kytkimen ohjaamaan releen maajohtoa ja plus ohjauksen ottaisin omalle pitkälle tulevasta johdosta. Näin saat johdot mahdollisimman vähiin ja asennus on helppo. Käyttösähkö tietysti akulta suoraan kunnon johdoilla.
Lisäpitkille on mun mielestä turha laittaa katkaisijaa kun saavat palaa aina kun omatkin pitkät päällä.
Mutta ennemmin laittaisin kytkimen ohjaamaan releen maajohtoa ja plus ohjauksen ottaisin omalle pitkälle tulevasta johdosta. Näin saat johdot mahdollisimman vähiin ja asennus on helppo. Käyttösähkö tietysti akulta suoraan kunnon johdoilla.
Riippuu paljon minne ajattelit releen asentaa. Itse otin nappikseeni herätevirran sulakerasialta, vaikka releen laitoinkin loppujen lopuksi konehuoneeseen. Pyri välttämään "ryöstäjiä" asennuksessa, niistä ei ole kuin myöhemmin harmeja.
Oletko muuten aivan varma tuosta katkaisijasta? Pakollinen se ei ole.Itse en laittanut laisinkaan, koska yhdessä aikaisemmassa autossani totesin sen turhaksi. Aina kytkin oli ON-asennossa kesät talvet, ellei joku muu ollut sitä käännellyt.
Oletko muuten aivan varma tuosta katkaisijasta? Pakollinen se ei ole.Itse en laittanut laisinkaan, koska yhdessä aikaisemmassa autossani totesin sen turhaksi. Aina kytkin oli ON-asennossa kesät talvet, ellei joku muu ollut sitä käännellyt.
Itseasiassa turhahan tuo kytkin on (kun REF luku jää alle 75:n) , mutta kun sellainen tuli valojen mukana ...
. Ja kun 2105/4:ssä sulakerasia on konehuoneessa, niin jättämällä kytkimen pois saa kaikki romut pannuhuoneen puolelle -> ei tarvitse räpeltää läpiviennin kanssa. Eli otan ohjauksen suoraan alkuperäisten pitkien releen ohjauksesta, oikeaoppisella haaroituksella tehtynä.