Tiedän kyllä, että nuo viimeksi laittamani virtauspenkin rakennusohjeet ovat ylimalkaiset, mutta periaatte niistä selviää ja ajattelin niistä olevan jollekkin hyötyä. Vaikkakaan itsetehdyllä virtauspenkillä ei helpolla voida muuttaa virtausarvoja suoraan maksimiksi saataviksi teholukemiksi, ei sen tekeminen silti perustelematonta ole. Itsetehdylläkin voidaan tasapainoittaa virtausarvot eri sylinterien välillä samaan muiden kanssa kanavia työstettäessä.
Noh, niin tai näin, tämä foorumi joutui omassa kategoriassani nyt banniin ja poistui tuolta suosikeistani. Modet voivat poistaa käytääjätunnukseni voimassaolon, mikäli haluavat. Aivan sama. Syynä foorumin yleinen suhtautuminen vähänkin erikoisempiin ja teknistä tietämystä vaativiin hankkeisiin + yleinen käyttäjien taso ja edellisen kaltaiset postaukset.
J-Tech : Kuuraketin rakennusohjeet saat ihan itse hankkia. Toivon rattoisia rakenteluhetkiä projektisi pareissa. "Toivon", että myös paluumatkasi onnistuu.
Jos nyt kuitenkin jollain muulla on oikeasti kiinnostusta rakentaa inertiadynamometri kimppatallille yms. vastaavaan, niin tässä viimeiset neuvot:
Ohjelmistokseksi kannattaa ladata Sportdyno.
http://www.sportdevices.com/download/index.htm
Se on mahdollista saada eri A/D-muuntimien kanssa toimimaan, koska antureiden tulkintasignaalit ja muuntimen portit pystyy itse määrittelemään. Bilteman yleis lambda-anturikin toimii mainiosti.
Rullan kierrosten lukemiseen voi käyttää induktiivista anturia tai vaihtoentoisesti optoletiä. Optolediä käytettäessä rullan toiseen päähän laitetaan pyöreä kiekko, johon porataan reikä. Optoledin lukeva puoli tulee toiselle puolelle ja lähettävä toiselle puolelle. Optoledin lähettävän puolen virta voidaan ottaa etuvastuksella tietokoneen virtalähteen 5 voltin ulostulosta, tai käyttää paristoa. Nauhoittamalla äänenmuokkausohjelmalla (cool edit 2000 on esim hyvä), saadaan lediltä tulevat pulssit näkyviin.
Mikäli negatiivinen amplity on positiivista suurempi, käännä paristo toistepäin, jolloin positiivinen ja negatiivinen amplity vaihtavat puolta ja ohjelman on helpompi laskea A/D-muuntimella tulevat signaalit.
A/D-muutimia ei löydy kovin helpolla käytettynä, mutta uusia saa:
http://www.labhitech.fi/epages/Kaupat.a ... -kortit%22
Jostakin tehtaasta tai firmasta jossa koneita käytetään tietokoneohjatusti, voi kysellä vanhoja ISA-väyläisiä A/D-muuntimia, mutta valitettavasti useimmista 1ghz ja sitä tehokkaamsta koneista puuttuu jo ISA-väylä.
Tämä on juuri syynäkin siihen, miksi ne on laitteistouudistuksen yhteydessä vaihdettu PCI-väyläisiin kortteihin.
A/D-muunninta valittaessa pitää kiinnittää huomiota kortin nopeuteen näytteenottotaajuuksissa. Mitä enemmän analogisia ja digitalisia Input portteja on, sen parempi. (jos dynoon on tarkoitus jatkossa lisäillä antureita eri kohteisiin). Oputput porttien lukumäärällä ei ole inertiakäytössä suurtakaan merkitystä.
Tietokoneeksi kannattaa valita vähintään 800mhz kellotaajuudella käyvä kone, mutta nopeampi on suositeltavaa. Rullia ei kannata itse yrittää valmistaa. Tasapainoon saaminen on käytännössä mahdotonta.
Rullia kannattaa metsästää romikselta erinäköisistä koneista. Akvatinta-painokoneesta saa 2kpl rullia joissa halkaisija useimmin on 40-50cm ja paino 90-100kg/kpl. Leveyttä 50-80cm, riippuen vähän painokoneen iästä.
Käytettiin rullina sitten mitä tahansa, niiden laakerointipisteiden kiinnityksiin on syytä käyttää paljon huomiota ja hitsaukset tulee suorittaa huolella. Myös saumojen mahdollisia hiusmurtumia pitää seurailla
aina dynovetojen välillä. (Massaltaan 100kg, tekee tuhoisaa jälkeä mikäli se lähtee omilleteilleen täysissä kierroksissa)
Laitetaan nyt sitten vielä linkki PDF-tiedostoon, josta voitte lukea sylinterin kanaviston muokkauksesta:
http://2t.lagaakympil.org/kamaa/Pdf/Mod ... Stroke.pdf
Kielitaidottomat ostakoon "Uusi moottoritekniika"-kirjan, joka on sama kirja suomennettuna.
Tässä kaikki. Modet poistakoon koko topicin viesteineen päivineen halutessaan. Sekin on nyt minulle aivan sama.
Näkemiin ja hyvästi!