Oman kotidynon rakentaminen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Xorron

Oman kotidynon rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Mikäli aihe yhtään kiinnostaa, niin tosta kannattaa lähteä alkuun.
http://www.sportdevices.com/download/index.htm
Edit: Löysin täydelliset rakennusohjeet, ohjelmiston, piirilevymallit ja komponettilistat. Palaan aiheeseen rakeenusohjeiden muodossa, mikäli saamme ton ylipäätään rakennettua. ;-)
Viimeksi muokannut Xorron, 19.12.2006 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Eiköhän tuossa ole kovin homma rakentaa tuo "rauta" puoli. Yksinkertaista mittaustulostahan saa sitten, ku laittaa akselin päähän kuorma-auton jarrut tai parit, jarrulinjaan painemittari ja pumppu. Sitte vaa kokeillaan millä paineella auto antaa periksi, viritetään ja katsotaan kestääkö seuraavalla kerralla nostaa jarrupainetta ylemmäs.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Niin, jos tehdään ns.jarrupenkki, jossa moottoria rasitetaan ja mitataan teho sillä tavalla.

Tarkoituksenamme on kuitenkin tehdä inertia-mittaus. Siinä vedetään 1 huudatus tyhjäkäyntikierroksilta tappiin. Tämä rasittaa konetta huomattavasti vähemmän, kuin väkisin vastaan jarruttaminen jossa kone on kovilla pitkän aikaa, ennen kuin lopullinen teho on selvillä.
Inertia mittauksessa mitataan rullan kiihtyvyyttä. Kun pyöritettävän rullan mitat ja massa tunnetaan, saadaan teho selville. Tohon saatiin ohjelmisto PC:lle ja dynon rakentaminen aloitetaan rullien ja imulssi-anturin piirilevyn valmistuttua.
Ehkäpä seuraava sivu valaisee enempi:
http://www.probyte.fi/info/autolog.htm
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Just just, taas oppi jotain uutta :) Tuo mekaniikka voisi kai yksinkertaisimmillaan olla renkaan paikalle vaihdettu riittävän raskas rautapyörä, tunkilla ko. rengas ilmaan ja anturit siihen? Tasapainotus hyvä vaan sattua kerralla kohdilleen :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Yksi vaihtoehto voisi olla tämä:
http://www.charm.net/~mchaney/homedyno/homedyno.htm
Kummallista kyllä tolla ovat jopa päässet melko tarkoihin lukemiinkin, kun noita jenkkien foorumeita tutkin. Siinä tarvitaan jokin ääntä digitaalisesti tallentava laite(esim kännykkä tai kannettava PC), jossa on mikrofooni liitin. Mikrofonin tilalle laitetaan antura. Tallennusväline pistetään tallettamaan wav ääntä ja lähdetään kiihdyttämään.

Paras mittaustarkkuus saadaan kuulemma tallentamalla 44khz/8bit mono ääntä. Tiedostoon siis ei tallenneta varsinaisesti ääntä vaan impulsseja.
Nämä erottuvat pohjakohinasta selvinä piikkeinä. Ton "äänen" tulkintaan on olemassa ohjelmia, (esim street dyno) tai näppärä voi ohjelmoida sen itse. Mitä lähempänä nämä piikit ovat toisiaan, sitä suurempia kierroksia kone silloin käy. Itseasiassa kyse on samasta kuin inertia mittauksessa. Siinäkin tulkitaan impulssien tiheyttä suhteessa aikaan.
Street dyno ohjelma (Ei täysversio, mutta voi kokeilla):
http://www.tweecer.com/StreetDyno/downloads.html

Jos omistat kannettavan tietokoneen, jossa on peliohjain portti, voisi olla ehkä kiinnostavaa(?) rakentaa telemetria mittauslaite autoon. Peliohjain portti sisältää valmiin A/D-muuntimen ja voit laittaa siihen omia antureita ja kytkimiä. Anturit(vaikkapa potentiometri) olisi hyvä toimia haarukassa 0-100Kohm.
Eli ajatellaanpa vaikkapa potentiometriä joka on kiinnitetty ylätukivarren yläpuolelle ja jossa on reaktiotanko tukivarteen. Kun tukivarsi liikkuu ääriasennosta ääriasentoon, muuttuu potentiometrin vastusarvo esim. 20-80Kohm. Tärkeintä vaan on ettei potentiometri pääse liikkumaan loppuunsaakka, koska silloin se tuhoutuu fyysisesti.

No nyt meillä on siis anturi joka mittaa tukivarren liikettä. Tarvitaan autoon kannettava tietokone (peliportilla) ja vaikkapa yksinkertainen basic ohjelma, joka kirjaa realiajassa potentiometrin arvot kiintolevylle tiedostoon, jotta sitä voidaan myöhemmin tutkia. Tästä voisi olla esim radalla apua tasapainottaessa eripuolien jousitusta. Siis molemmille puolille tarvitaan tietty omat anturit.

Anturina voisi käyttää vaikkapa paineanturia ahtopaineen käyttäytymisen selvittämiseen tai vaikkapa lämpöanturia lämpötilejen seurantaan. Mielikuvitusta kehiin !
Mikäli itse ei osaa ohjelmoida, niin joka kylästä varmasti joku löytyy, joka sinulle ohjelman tekee. (Ilman tai sitten ei)

Peliportin kytkennästä ja omista antureista voit lukea tuolta:
http://www.helsinki.fi/~aohamala/joysti ... portti.htm

.. Ohhoh, tulipas taas tarinoitua.. :oops:

Edit: Niin ja vanhaa joysticiä voit tietty käyttää, jos haluat. Sehän sisältää jo säätövastukset valmiina ja katkaisijoita. Irroitat vain katkaisijat ja jatkat katkaisijoiden/säätövastuksien johdot ja laitat katkaisijat ja säätövastukset haluamaasi kohteeseen. Enää ohjelma ja se on siinä. PS: ja jos oikein hauskaa hupia haluaa, katkaisijat vaikkapa kaasu ja jarrupolkimeen yhdistettynä yksi potentiometri rattiakseliin yhdistettynä ja yksi vaikka ikkunaveiviin.. Käynnistät tietokonepelin ja pidät hauskaa.. :D
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Kovin oli kauaksi tämäkin vajonnut. Eipä näemmä ole liiemmin ollut kiinniostusta :P
Mutta asiaan... Pistetäänpä linkki näytille, kun seuraavan ohjelman kokoversio on nykyään saatavissa ilmaiseksi.
http://personal.inet.fi/koti/jukka.jakala/vmaileri/
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mites inertiadyno ottaa huomioon moottorin ja voimansiirron sekä renkaiden massat, jotka myös pitää kiihdyttää vauhtiin!??
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Kyllä mielestäni noita linkkejä tutkimalla selviää ihan riittävästi inertiadynosta. Ainahan voi googlata lisäinfoa. Hakusanoilla inertia dynamometer tulee varmasti tarpeeksi aiheesta.

Eli nyt kun oletan, että sitä googlausta on jo harrastettu :P , niin pitäisi olla selvillä, että saatu teholukema on vetävän pyörän teho. Eli nettoteho. Miksi pitäisi laskeskella voimansiirtoon kuluvia häviöitä, ellei niitä voida vaihtaa?

Lupailin tuossa alussa rakennusohjeita.. Valitettavasti niitä ei enää ole ja dynokin myytiin. Pakkohan siitä oli luopua, kun omat säädöt saatiin tehtyä ja niin kova tarjouskin dynosta saatiin. Rakenteilla on uusi tarkempi versio ja katsotaan, josko nyt saataisiin speksejä koottua talteenkin.
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

En oikein osannut valita, mihin tämän olisin laittanut, niin pistin tänne jatkoksi.
Build Your Own Flow Bench:
http://www.ag.auburn.edu/users/gparmer/ ... lowbench2/
Avatar
J-Tech
Viestit: 100
Liittynyt: 18.5.2006 16:55
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja J-Tech »

Olisiko kuu raketin rakennus ohjeita myös saatavilla??
Loud&Fast
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Tiedän kyllä, että nuo viimeksi laittamani virtauspenkin rakennusohjeet ovat ylimalkaiset, mutta periaatte niistä selviää ja ajattelin niistä olevan jollekkin hyötyä. Vaikkakaan itsetehdyllä virtauspenkillä ei helpolla voida muuttaa virtausarvoja suoraan maksimiksi saataviksi teholukemiksi, ei sen tekeminen silti perustelematonta ole. Itsetehdylläkin voidaan tasapainoittaa virtausarvot eri sylinterien välillä samaan muiden kanssa kanavia työstettäessä.

Noh, niin tai näin, tämä foorumi joutui omassa kategoriassani nyt banniin ja poistui tuolta suosikeistani. Modet voivat poistaa käytääjätunnukseni voimassaolon, mikäli haluavat. Aivan sama. Syynä foorumin yleinen suhtautuminen vähänkin erikoisempiin ja teknistä tietämystä vaativiin hankkeisiin + yleinen käyttäjien taso ja edellisen kaltaiset postaukset.

J-Tech : Kuuraketin rakennusohjeet saat ihan itse hankkia. Toivon rattoisia rakenteluhetkiä projektisi pareissa. "Toivon", että myös paluumatkasi onnistuu.

Jos nyt kuitenkin jollain muulla on oikeasti kiinnostusta rakentaa inertiadynamometri kimppatallille yms. vastaavaan, niin tässä viimeiset neuvot:

Ohjelmistokseksi kannattaa ladata Sportdyno.
http://www.sportdevices.com/download/index.htm
Se on mahdollista saada eri A/D-muuntimien kanssa toimimaan, koska antureiden tulkintasignaalit ja muuntimen portit pystyy itse määrittelemään. Bilteman yleis lambda-anturikin toimii mainiosti.

Rullan kierrosten lukemiseen voi käyttää induktiivista anturia tai vaihtoentoisesti optoletiä. Optolediä käytettäessä rullan toiseen päähän laitetaan pyöreä kiekko, johon porataan reikä. Optoledin lukeva puoli tulee toiselle puolelle ja lähettävä toiselle puolelle. Optoledin lähettävän puolen virta voidaan ottaa etuvastuksella tietokoneen virtalähteen 5 voltin ulostulosta, tai käyttää paristoa. Nauhoittamalla äänenmuokkausohjelmalla (cool edit 2000 on esim hyvä), saadaan lediltä tulevat pulssit näkyviin.
Mikäli negatiivinen amplity on positiivista suurempi, käännä paristo toistepäin, jolloin positiivinen ja negatiivinen amplity vaihtavat puolta ja ohjelman on helpompi laskea A/D-muuntimella tulevat signaalit.

A/D-muutimia ei löydy kovin helpolla käytettynä, mutta uusia saa:
http://www.labhitech.fi/epages/Kaupat.a ... -kortit%22

Jostakin tehtaasta tai firmasta jossa koneita käytetään tietokoneohjatusti, voi kysellä vanhoja ISA-väyläisiä A/D-muuntimia, mutta valitettavasti useimmista 1ghz ja sitä tehokkaamsta koneista puuttuu jo ISA-väylä.
Tämä on juuri syynäkin siihen, miksi ne on laitteistouudistuksen yhteydessä vaihdettu PCI-väyläisiin kortteihin.

A/D-muunninta valittaessa pitää kiinnittää huomiota kortin nopeuteen näytteenottotaajuuksissa. Mitä enemmän analogisia ja digitalisia Input portteja on, sen parempi. (jos dynoon on tarkoitus jatkossa lisäillä antureita eri kohteisiin). Oputput porttien lukumäärällä ei ole inertiakäytössä suurtakaan merkitystä.

Tietokoneeksi kannattaa valita vähintään 800mhz kellotaajuudella käyvä kone, mutta nopeampi on suositeltavaa. Rullia ei kannata itse yrittää valmistaa. Tasapainoon saaminen on käytännössä mahdotonta.

Rullia kannattaa metsästää romikselta erinäköisistä koneista. Akvatinta-painokoneesta saa 2kpl rullia joissa halkaisija useimmin on 40-50cm ja paino 90-100kg/kpl. Leveyttä 50-80cm, riippuen vähän painokoneen iästä.

Käytettiin rullina sitten mitä tahansa, niiden laakerointipisteiden kiinnityksiin on syytä käyttää paljon huomiota ja hitsaukset tulee suorittaa huolella. Myös saumojen mahdollisia hiusmurtumia pitää seurailla aina dynovetojen välillä. (Massaltaan 100kg, tekee tuhoisaa jälkeä mikäli se lähtee omilleteilleen täysissä kierroksissa)

Laitetaan nyt sitten vielä linkki PDF-tiedostoon, josta voitte lukea sylinterin kanaviston muokkauksesta:
http://2t.lagaakympil.org/kamaa/Pdf/Mod ... Stroke.pdf
Kielitaidottomat ostakoon "Uusi moottoritekniika"-kirjan, joka on sama kirja suomennettuna.

Tässä kaikki. Modet poistakoon koko topicin viesteineen päivineen halutessaan. Sekin on nyt minulle aivan sama.
Näkemiin ja hyvästi!
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Ei kai tätä topikkia nyt kannata poistaa :?: Harmi, jos Xorron otti itseensä tuosta yhdestä aiheettomasta kommentista. Havaittavissa on kuitenkin selkeää asioihin vihkiytymistä ja kiinnostusta neuvoa myös muita kanssarakentajia. Muutenkin koko projekti vaikuttaa mielenkiintoiselta ja lisäksi ei noita vempeleitä ole koskaan liikaa rakenteilla.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

Joo ei kannata poistaa. Foorumilla tahtoo olla sellaisia tyyppejä, joilla on pakko sanoa jokaiseen topikkiin jotain, esim saadakseen lisää viestejä ym... :roll:
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Avatar
J-Tech
Viestit: 100
Liittynyt: 18.5.2006 16:55
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja J-Tech »

Juu ei siinä minun puolesta mitään rakentelemaan vaan.Itse en ole enkä tule tuollaista rakentamaan koska en näe siinä järkeä ja syystä että:Ainakin etelä suomi on pullollaan jos jonkus näköistä ja tasoista ja hintaista pajaa jotka penkittää kansia ja autoja ja joissain pajoissa ei ole minkäänlaista penkkiä ja silti tulee erittäin soivia laitteita.Sillä vaivalla ja todennäköisesti rahalla mikä rakentamiseen kuluu on käytetty auto/autot jo jossain pajalla säädöissä,uskoisin niin.Ja jos meinaa pientä rikastumista tollaisella dyno hommalla niin voipi olla että asiakas kunta on erittäin suppea,suomalainen harrastaja on niin varovainen että ei uskalla lähteä mihinkään pajalle mistä ei ole kellään kokemusta,edessä on pitkä ja kivinen tie asiakas kunnan saavuttamiseksi.Kimppa talli hommissa voi olla kustannuksissa jonkun asteista kränää koska pekalla on laittaa projektiin 4e ja matilla taas 1000e,näin ainakin yleensä on kimppa talli hankinnoissa.

Toivottavasti kukaan ei ota kauheasti itseensä tästä kirjoituksesta.Nämä on MINUN mielipiteitä miksi teho dynon rakentaminen ei ole nyt se ihan maailman tärkein asia liittyen autojen "virittelyyn".Hyvä on se että harrastellaan ja rakennellaan eikä potkita mummoja kylillä.Mielipiteitä pitää olla.

Mitä tohon kuu raketti projektiin tulee niin ensin teen yhden ladan valmiiksi ja sitte pojat alkaa tapahtumaan,en tiedä päättyykö se hyvin vai niin niinkuin useampi projekti tällä foorumilla:Katoaa jonnekkin syvään hiljaisuuteen,kenties bitti avaruuteen..?? :shock:

Rakennellaan,viritellään ja harrastellaan!
T:Jukka
Loud&Fast
Vastaa Viestiin