Sivu 1/4

pyörän pultit

Lähetetty: 25.3.2006 15:41
Kirjoittaja ralli lada
elikkäs irtosi taas takarengas ladasta :( taas korkkasi kierre vetoakselin laipasta. ei enään kiinnostanu vetoakselin vaihto niin tein muutoksen.

otin saabista pyörän mutterit irti ja tapit joissa on se kierre
ja ne tapit pujotettiin ladan vetoakselissa olevista reijistä ja sitten eikun
jarrurumpu ja rengas paikalleen ja MUTTERIT tiukalle :) luulisi olevan kovemmassa :)

osaisko joku veikata nopeutta jos on 5000rpm koneessa kolmosella,
viisi vaihteinen laatikko ja korkeat 14"piikkirenkaat. perävälitys on
vm-79 1200L:ästä.

Lähetetty: 25.3.2006 17:05
Kirjoittaja pressa
miten onnistut tuhoamaan nuo kierteet laipasta???

Lähetetty: 25.3.2006 17:08
Kirjoittaja ladoilla radalle
pressa kirjoitti:miten onnistut tuhoamaan nuo kierteet laipasta???
kyl se onnistuu jos huonot kierteet tai sellaset vanteet et kierrettä ei ole tarpeeks ja tarpeeks kovia penkka kosketuksia.. se on helppoa.. :lol: :lol:

Lähetetty: 25.3.2006 17:13
Kirjoittaja pressa
ladoilla radalle kirjoitti: tai sellaset vanteet et kierrettä ei ole tarpeeks
eli onko käytetty jotain peräkärryn 4x100 vanteita vai vääriä pultteja
itse en ole onnistunut mistään ladasta kierteitä tuhoamaan
tosin aina ollut käytössä oikeat vanteet ja pultit

Lähetetty: 25.3.2006 17:14
Kirjoittaja ladoilla radalle
niin ja et on liian lyhyet pultit.. tuliha se sieltä ku vähä potki.. :oops: :lol: :lol:

Lähetetty: 25.3.2006 18:09
Kirjoittaja ralli lada
vanteet on 14" GM:män vanteet jako on 4x100
ja piikeillä on pitoa ja penkkakosketuksiakin joskus harvoin.
sillon kun irtos niin ei ollu osunu penkoille, mutta irrotessa vauhtia noin
90km/h ja ei se yrittänytkään pysyä penkkojen välissä.

Lähetetty: 25.3.2006 19:14
Kirjoittaja pressa
ralli lada kirjoitti:vanteet on 14" GM:män vanteet jako on 4x100
ÄLKÄÄ hyvät ihmiset laittako noita peräkärryn vanteita ladaan
ladan pulttijako on 4x98 peräkärryissä joskus jotain muuta

Lähetetty: 25.3.2006 19:16
Kirjoittaja Jokari
Olikos sulla orkkispultit noiden vanteiden kanssa? Ja varmaan oli levikepalatkin, ainakin edessä, mutta ei varmaan takana?

Kyllähän kierteet hajoilevat, jos pultit eivät mene kokonaan läpi vetarin laipasta tai kierteet ovat jo valmiiksi huonot ja pultit on vedetty liian tiukalle. Sama juttu edessä, tosin kierteen pituudesta siellä ei oo mitään hajua.

Eiköhän sama juttu olisi tapahtunut orkkisvanteellakin, taitaa olla aika kova rasitus paikoille nuo piikkirenkaat sekä vähän kovempi ajo siihen vielä päälle.

Lähetetty: 25.3.2006 21:21
Kirjoittaja miksu
pressa kirjoitti:
ralli lada kirjoitti:vanteet on 14" GM:män vanteet jako on 4x100
ÄLKÄÄ hyvät ihmiset laittako noita peräkärryn vanteita ladaan
ladan pulttijako on 4x98 peräkärryissä joskus jotain muuta
kerroppa miksi ei saisi käyttää 4x100 vanteita?
mie olen nyt ajanu yhen kesän ja yhen talven 4x100 jaolla. eikä ole ollu mitään ongelmia.

Lähetetty: 25.3.2006 21:29
Kirjoittaja Jokari
miksu kirjoitti:
pressa kirjoitti:
ralli lada kirjoitti:vanteet on 14" GM:män vanteet jako on 4x100
ÄLKÄÄ hyvät ihmiset laittako noita peräkärryn vanteita ladaan
ladan pulttijako on 4x98 peräkärryissä joskus jotain muuta
kerroppa miksi ei saisi käyttää 4x100 vanteita?
mie olen nyt ajanu yhen kesän ja yhen talven 4x100 jaolla. eikä ole ollu mitään ongelmia.
Tästä on kyllä kättä väännetty niin täällä kuin muuallakin netissä.

Itsellänikin on nuo kesävanteet satasen jaolla. Jos ne ovat kestäneet moitteetta kesän +110 hv ladassa varmasti usein rajussakin kyydissä, niin en näe mitään syytä miksi ne eivät kestäisi vakioladassa rauhallisessa ajossa. Samaisessa viriladassa on pyörinyt talvellakin satkun jaolla olevat vanteet, ja ovat kestäneet. Tästä voinee BA3 kertoa lisää...

Myönnän kyllä sen, että nuiden paikalleenlaitto on vähän säätämistä ja millin heiton kyllä huomaa. Mutta kestävät kyllä varmasti, takapäähän on 4 mm orkkista pitemmät pultit ja eteen 16 mm pitemmät pultit levikepalojen kanssa, että ei pitäisi ainakaan jäädä pulttien pituudesta kiinni.

Lähetetty: 25.3.2006 21:39
Kirjoittaja ladaracing pori
pressa kirjoitti:
ralli lada kirjoitti:vanteet on 14" GM:män vanteet jako on 4x100
ÄLKÄÄ hyvät ihmiset laittako noita peräkärryn vanteita ladaan
ladan pulttijako on 4x98 peräkärryissä joskus jotain muuta
Kuten jo edellä mainuttu miksi ihmeessä ei voi käyttää 4x100 jakoisia vanteita???????
Omassa kilpurissa osa vanteista on satasen jaolla eikä koskaan ole ollut ongelmia tuon suhteen,ja PERÄKÄRRYN VANTEET?? Taitaapa olla yleisempiä vanteen pulttijakoja mitä autoissa on?!?

Lähetetty: 25.3.2006 21:46
Kirjoittaja Jokari
ladaracing pori kirjoitti:
pressa kirjoitti:
ralli lada kirjoitti:vanteet on 14" GM:män vanteet jako on 4x100
ÄLKÄÄ hyvät ihmiset laittako noita peräkärryn vanteita ladaan
ladan pulttijako on 4x98 peräkärryissä joskus jotain muuta
Kuten jo edellä mainuttu miksi ihmeessä ei voi käyttää 4x100 jakoisia vanteita???????
Omassa kilpurissa osa vanteista on satasen jaolla eikä koskaan ole ollut ongelmia tuon suhteen,ja PERÄKÄRRYN VANTEET?? Taitaapa olla yleisempiä vanteen pulttijakoja mitä autoissa on?!?
Kohta joku taas vetoaa siihen että kilpureilla ajetaan aina suljetuilla pätkillä ja siksi voi käyttää eri jaon vanteita. Taitavat nuo pultit&vanteet joutua rallissa "hieman" kovemmalle rasitukselle kuin mitä normaalissa tieliikenteessä...joten eiköhän ne kestä vakiolarpan tehoillakin :lol:

Lähetetty: 25.3.2006 21:49
Kirjoittaja BA3
Kyllä kestää kun pultit on vaan tarpeeksi pitkät :!: Kokemusta on...

Lähetetty: 25.3.2006 22:24
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Ja täällä olisi sentin pitempiä pulttejä kaupan että pysyy ne vanteet paikallaan... :wink:

Ps 4x100 jaolla olevat kiinni. Koneessa vääntöä... sopivasti.

Lähetetty: 25.3.2006 22:40
Kirjoittaja spede
Moneskohan kerta tämäkin on kun sanon että mun Ladassa on 4x100 jaolla olevat vanteet eikä niiden kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Pressan ei tarvitse älähtää aina kun joku mainitsee Ladan ja 4x100 vanteet samassa lauseessa.