Sivu 1/1
Hammastanko ohjaus ladaan
Lähetetty: 22.3.2006 20:17
Kirjoittaja E__R
Eli mikä se on se "oikea" hammastanko ladaan jos meinaa vaihtaa.
Varmaan 131 fiatin, mutta minkälaisia ongemia muutoksia joutuu siihen tekemään että saa paikalleen.
Kokemuksia, onko kukaan laittanut?
Lähetetty: 22.3.2006 20:59
Kirjoittaja ladaracing pori
Stefa on tainnut laittaa sellaisen omaansa,kurkkaa stefan kotisivuille.
Siellä on kuvia tuosta asennuksesta.
Jos meinaat nopeeta ohjausta niin ladassa on jo vakiona toi ns.fordin nopea ohjaus.
Miksi raidetango?????
Lähetetty: 22.3.2006 21:02
Kirjoittaja Jaska HKI
Kun vaihtaa Samaraan tai satakymppiin niin voi unohtaa koko homman
Lähetetty: 22.3.2006 23:26
Kirjoittaja E__R
ladaracing pori kirjoitti:Stefa on tainnut laittaa sellaisen omaansa,kurkkaa stefan kotisivuille.
Siellä on kuvia tuosta asennuksesta.
Jos meinaat nopeeta ohjausta niin ladassa on jo vakiona toi ns.fordin nopea ohjaus.
Miksi raidetango?????
Mikä se stefan kotisivun osote on?
No ajattelin vaan että hammastanko olisi nopeampi ja tarkempi ohjauksen osalta ja ehkä kevyempikin käyttää kun ei ole niitä niveliä niissä niin paljon ja saattaahan se olla kevyempikin kokonaisuudessa se hammastanko siis painon kannalta.
Olen kuullut tai lukenut että ladassa käytetään jotain KEK tankoja ohjauksessa. Olisiko jollain tietoa mistä on kysymys. Muistaakseni ralli netissä oli jotain keskustelua asiasta.
Lähetetty: 23.3.2006 0:06
Kirjoittaja mickey-69
Joup... Noi ns. Harju KEK varret on ne etunavassa olevat kääntövarret jotka ovat alkuperäisiä lyhemmät... Ja siihen vielä välitetty simpukka, niin avot.... Ei oo vielä tarvinnu hammastankoja...

Lähetetty: 23.3.2006 10:10
Kirjoittaja E__R
mickey-69 kirjoitti:Joup... Noi ns. Harju KEK varret on ne etunavassa olevat kääntövarret jotka ovat alkuperäisiä lyhemmät... Ja siihen vielä välitetty simpukka, niin avot.... Ei oo vielä tarvinnu hammastankoja...

Mistä tuollaisia lyhyempiä varsia saa ostettua? Niitähän ei saa mennä katkomaan ja hitsailemaan.
Välitetty simpukka? mielenkiinnosta mistä sellaisia saa tai mitä sille simpukalle pitää tehdä että saa sen nopeammaksi?
Tuosta simpukasta tuli mieleen että kun vaihdettiin sinne ATF öljyt sisälle niin ohjaus keveni jonkin verran ja hyvin on toiminut.
Lähetetty: 23.3.2006 10:45
Kirjoittaja mickey-69
Mistä tuollaisia lyhyempiä varsia saa ostettua? Niitähän ei saa mennä katkomaan ja hitsailemaan.
Kylläpähän ne taitaa kaikki olla noita hitsattuja malleja....

On niitä aina silloin tällöin joku kauppaillukin Keltaises pörssis, Rallinetis jne... Kysypäs vaikk Ladaracing Pori:lta oisko sil tietoa....
Välitetty simpukka? mielenkiinnosta mistä sellaisia saa tai mitä sille simpukalle pitää tehdä että saa sen nopeammaksi?
Tuo oli mullekin omas kilpuris yllätys, kun myyjä väitti et siinä on välitetty simpukka, mutta kyllä ratis on vähemmän kierroksia.. Ei sitten pienintäkään hajua mistä/miten toteutettu...., tai kenen tekemä....
Joo ja öljyks tosiaan kannattaa vaihtaa sen alkuperäisen varastorasva töhnän tilalle just joko ATF tai esim. joku notkea synt.moottoriöljy..... Ei oo rallin jälkeen hartiat niin jumis....

Lähetetty: 23.3.2006 15:44
Kirjoittaja ladaracing pori
Mikä se stefan kotisivun osote on?
No ajattelin vaan että hammastanko olisi nopeampi ja tarkempi ohjauksen osalta ja ehkä kevyempikin käyttää kun ei ole niitä niveliä niissä niin paljon ja saattaahan se olla kevyempikin kokonaisuudessa se hammastanko siis painon kannalta.
Olen kuullut tai lukenut että ladassa käytetään jotain KEK tankoja ohjauksessa. Olisiko jollain tietoa mistä on kysymys. Muistaakseni ralli netissä oli jotain keskustelua asiasta.[/quote]
Tuolta löytyy syefan kotisivut,siellä myös kuva lyhkäsistä ohjausvarsista.
http://www.students.tut.fi/~hayrinet/
Lähetetty: 23.3.2006 16:54
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Mutta rallikäyttöönhän sitä hammastankoa ei takavetoladaan saa laittaa.
Lähetetty: 23.3.2006 17:42
Kirjoittaja E__R
Toveri Sladimir kirjoitti:Mutta rallikäyttöönhän sitä hammastankoa ei takavetoladaan saa laittaa.
Niinpä se taitaa olla. Sääntökirjassa F ryhmän osalta näin:
3.3.7 Ohjauksen välityssuhde vapaa, mutta ohjausvälityksen kotelo on säilytettävä alkuperäisenä.
Enpä muistanut kyseistä sääntökohtaa joten jätetään hammastanko haaveeksi siihen saakka kunnes auto vaihtuu ja merkki.
Lähetetty: 23.3.2006 22:41
Kirjoittaja ladaracing pori
mickey-69 kirjoitti:Joup... Noi ns. Harju KEK varret on ne etunavassa olevat kääntövarret jotka ovat alkuperäisiä lyhemmät... Ja siihen vielä välitetty simpukka, niin avot.... Ei oo vielä tarvinnu hammastankoja...

Siinä kun purat ???kilpuriasi niin saisitko laskettua noiden ohjauksen rattaiden lukumäärät?? Voisi olla mahollista tehä noita lisää.
Lähetetty: 23.3.2006 22:51
Kirjoittaja mickey-69
Toveri Sladimir kirjoitti:Mutta rallikäyttöönhän sitä hammastankoa ei takavetoladaan saa laittaa.
Juuri näin... Ei muuta kun varsia katkomaan...
Me ostettiin noi omat varret aikanaan eräältä "alan harrastajalta"... Hitsattuhan ne oli, oli teettäny jossain metalliverstaassa.. Ja kestäny kovaakin rytyyttämistä... Katsastukessa toi ei mikään ongelma oo, kuka niitä siellä syynää..., ovat yleensä innoissaan kuin pikkupojat, et kuka pääsee katsastamaan RALLIAUTOO...
Ja hitsauksen jälkeen pariks päiväks hankeen pystyyn, niin varsiin tulee itsellään söpö ominaisväri joka ei pistä kenekään silmään..

Tai sit jos haluu vimpan päälle, ni maalaa ne...

Lähetetty: 23.3.2006 22:57
Kirjoittaja mickey-69
ladaracing pori kirjoitti:mickey-69 kirjoitti:Joup... Noi ns. Harju KEK varret on ne etunavassa olevat kääntövarret jotka ovat alkuperäisiä lyhemmät... Ja siihen vielä välitetty simpukka, niin avot.... Ei oo vielä tarvinnu hammastankoja...

Siinä kun purat ???kilpuriasi niin saisitko laskettua noiden ohjauksen rattaiden lukumäärät?? Voisi olla mahollista tehä noita lisää.
Toki voin laskeakin, mutta näin alkuun on miljoona hommaa tuon tekniikan kanssa, joten en varmasti näin alkuun ehdi keskittyä tuohon kohtaan kovin syvällisesti.. Ja hieman ulkonäkökin vaatii panostusta, vaikkakin meidän porukan ralli-Ladat on aina tunnettu rähjäisestä ulkokuoresta...

Mut kerron kyl infoa heti kun otan tuon kohdan käsittelyyn...
Lähetetty: 27.3.2006 20:22
Kirjoittaja Stefa
Tuli tosiaan tuo regatan hammastanko laitettua takapotkuun. Ero on kuin yöllä ja päivällä, tosin mulla ei ikinä ollut mitän välitettyjä rojuja tai lyhennettyjä kääntövarsia. Edes kuulalaakeroitua apusimpukkaa en saanut kiinni vaikka moisia hyllyssä on. Ei kukaan tarvis?
Jos noita kääntövarsia muuttaa, niin tärkeäpänä näkisin niiden oikaisun mitä lyhentämisen. Nyt on laidasta laitaan 4 kierrosta, miran hammastangossa olisi 3,5. Toisaalta pyörät kääntyvät nyt sen verran että vakiovanteilla piti hieman tehdä modia etteivät törmää tukivarsiin. Seuraavaksi teen uudet kääntövarret, jolloin saan ne parempaan kulmaan ja pyöriä kääntymään lisää kun teen lyhyemmät. Ackerman, u know... Pyörille tulee lisää tilaa kun käyttää levitettyjä 14" tai vaan käännettyjä 13". Ensimmäiset kesäksi ja toiset talveksi
