Hammastanko ohjaus ladaan
Hammastanko ohjaus ladaan
Eli mikä se on se "oikea" hammastanko ladaan jos meinaa vaihtaa.
Varmaan 131 fiatin, mutta minkälaisia ongemia muutoksia joutuu siihen tekemään että saa paikalleen.
Kokemuksia, onko kukaan laittanut?
Varmaan 131 fiatin, mutta minkälaisia ongemia muutoksia joutuu siihen tekemään että saa paikalleen.
Kokemuksia, onko kukaan laittanut?
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Stefa on tainnut laittaa sellaisen omaansa,kurkkaa stefan kotisivuille.
Siellä on kuvia tuosta asennuksesta.
Jos meinaat nopeeta ohjausta niin ladassa on jo vakiona toi ns.fordin nopea ohjaus.
Miksi raidetango?????
Siellä on kuvia tuosta asennuksesta.
Jos meinaat nopeeta ohjausta niin ladassa on jo vakiona toi ns.fordin nopea ohjaus.
Miksi raidetango?????
Viimeksi muokannut ladaracing pori, 22.3.2006 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
ladaracing pori kirjoitti:Stefa on tainnut laittaa sellaisen omaansa,kurkkaa stefan kotisivuille.
Siellä on kuvia tuosta asennuksesta.
Jos meinaat nopeeta ohjausta niin ladassa on jo vakiona toi ns.fordin nopea ohjaus.
Miksi raidetango?????
Mikä se stefan kotisivun osote on?
No ajattelin vaan että hammastanko olisi nopeampi ja tarkempi ohjauksen osalta ja ehkä kevyempikin käyttää kun ei ole niitä niveliä niissä niin paljon ja saattaahan se olla kevyempikin kokonaisuudessa se hammastanko siis painon kannalta.
Olen kuullut tai lukenut että ladassa käytetään jotain KEK tankoja ohjauksessa. Olisiko jollain tietoa mistä on kysymys. Muistaakseni ralli netissä oli jotain keskustelua asiasta.
Mistä tuollaisia lyhyempiä varsia saa ostettua? Niitähän ei saa mennä katkomaan ja hitsailemaan.mickey-69 kirjoitti:Joup... Noi ns. Harju KEK varret on ne etunavassa olevat kääntövarret jotka ovat alkuperäisiä lyhemmät... Ja siihen vielä välitetty simpukka, niin avot.... Ei oo vielä tarvinnu hammastankoja...
Välitetty simpukka? mielenkiinnosta mistä sellaisia saa tai mitä sille simpukalle pitää tehdä että saa sen nopeammaksi?
Tuosta simpukasta tuli mieleen että kun vaihdettiin sinne ATF öljyt sisälle niin ohjaus keveni jonkin verran ja hyvin on toiminut.
Kylläpähän ne taitaa kaikki olla noita hitsattuja malleja....Mistä tuollaisia lyhyempiä varsia saa ostettua? Niitähän ei saa mennä katkomaan ja hitsailemaan.

Tuo oli mullekin omas kilpuris yllätys, kun myyjä väitti et siinä on välitetty simpukka, mutta kyllä ratis on vähemmän kierroksia.. Ei sitten pienintäkään hajua mistä/miten toteutettu...., tai kenen tekemä....Välitetty simpukka? mielenkiinnosta mistä sellaisia saa tai mitä sille simpukalle pitää tehdä että saa sen nopeammaksi?

Joo ja öljyks tosiaan kannattaa vaihtaa sen alkuperäisen varastorasva töhnän tilalle just joko ATF tai esim. joku notkea synt.moottoriöljy..... Ei oo rallin jälkeen hartiat niin jumis....


-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Mikä se stefan kotisivun osote on?
No ajattelin vaan että hammastanko olisi nopeampi ja tarkempi ohjauksen osalta ja ehkä kevyempikin käyttää kun ei ole niitä niveliä niissä niin paljon ja saattaahan se olla kevyempikin kokonaisuudessa se hammastanko siis painon kannalta.
Olen kuullut tai lukenut että ladassa käytetään jotain KEK tankoja ohjauksessa. Olisiko jollain tietoa mistä on kysymys. Muistaakseni ralli netissä oli jotain keskustelua asiasta.[/quote]
Tuolta löytyy syefan kotisivut,siellä myös kuva lyhkäsistä ohjausvarsista.
http://www.students.tut.fi/~hayrinet/
No ajattelin vaan että hammastanko olisi nopeampi ja tarkempi ohjauksen osalta ja ehkä kevyempikin käyttää kun ei ole niitä niveliä niissä niin paljon ja saattaahan se olla kevyempikin kokonaisuudessa se hammastanko siis painon kannalta.
Olen kuullut tai lukenut että ladassa käytetään jotain KEK tankoja ohjauksessa. Olisiko jollain tietoa mistä on kysymys. Muistaakseni ralli netissä oli jotain keskustelua asiasta.[/quote]
Tuolta löytyy syefan kotisivut,siellä myös kuva lyhkäsistä ohjausvarsista.
http://www.students.tut.fi/~hayrinet/
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Niinpä se taitaa olla. Sääntökirjassa F ryhmän osalta näin:Toveri Sladimir kirjoitti:Mutta rallikäyttöönhän sitä hammastankoa ei takavetoladaan saa laittaa.
3.3.7 Ohjauksen välityssuhde vapaa, mutta ohjausvälityksen kotelo on säilytettävä alkuperäisenä.
Enpä muistanut kyseistä sääntökohtaa joten jätetään hammastanko haaveeksi siihen saakka kunnes auto vaihtuu ja merkki.
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
mickey-69 kirjoitti:Joup... Noi ns. Harju KEK varret on ne etunavassa olevat kääntövarret jotka ovat alkuperäisiä lyhemmät... Ja siihen vielä välitetty simpukka, niin avot.... Ei oo vielä tarvinnu hammastankoja...
Siinä kun purat ???kilpuriasi niin saisitko laskettua noiden ohjauksen rattaiden lukumäärät?? Voisi olla mahollista tehä noita lisää.
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Juuri näin... Ei muuta kun varsia katkomaan...Toveri Sladimir kirjoitti:Mutta rallikäyttöönhän sitä hammastankoa ei takavetoladaan saa laittaa.

Me ostettiin noi omat varret aikanaan eräältä "alan harrastajalta"... Hitsattuhan ne oli, oli teettäny jossain metalliverstaassa.. Ja kestäny kovaakin rytyyttämistä... Katsastukessa toi ei mikään ongelma oo, kuka niitä siellä syynää..., ovat yleensä innoissaan kuin pikkupojat, et kuka pääsee katsastamaan RALLIAUTOO...

Ja hitsauksen jälkeen pariks päiväks hankeen pystyyn, niin varsiin tulee itsellään söpö ominaisväri joka ei pistä kenekään silmään..




Toki voin laskeakin, mutta näin alkuun on miljoona hommaa tuon tekniikan kanssa, joten en varmasti näin alkuun ehdi keskittyä tuohon kohtaan kovin syvällisesti.. Ja hieman ulkonäkökin vaatii panostusta, vaikkakin meidän porukan ralli-Ladat on aina tunnettu rähjäisestä ulkokuoresta...ladaracing pori kirjoitti:mickey-69 kirjoitti:Joup... Noi ns. Harju KEK varret on ne etunavassa olevat kääntövarret jotka ovat alkuperäisiä lyhemmät... Ja siihen vielä välitetty simpukka, niin avot.... Ei oo vielä tarvinnu hammastankoja...
Siinä kun purat ???kilpuriasi niin saisitko laskettua noiden ohjauksen rattaiden lukumäärät?? Voisi olla mahollista tehä noita lisää.


Tuli tosiaan tuo regatan hammastanko laitettua takapotkuun. Ero on kuin yöllä ja päivällä, tosin mulla ei ikinä ollut mitän välitettyjä rojuja tai lyhennettyjä kääntövarsia. Edes kuulalaakeroitua apusimpukkaa en saanut kiinni vaikka moisia hyllyssä on. Ei kukaan tarvis?
Jos noita kääntövarsia muuttaa, niin tärkeäpänä näkisin niiden oikaisun mitä lyhentämisen. Nyt on laidasta laitaan 4 kierrosta, miran hammastangossa olisi 3,5. Toisaalta pyörät kääntyvät nyt sen verran että vakiovanteilla piti hieman tehdä modia etteivät törmää tukivarsiin. Seuraavaksi teen uudet kääntövarret, jolloin saan ne parempaan kulmaan ja pyöriä kääntymään lisää kun teen lyhyemmät. Ackerman, u know... Pyörille tulee lisää tilaa kun käyttää levitettyjä 14" tai vaan käännettyjä 13". Ensimmäiset kesäksi ja toiset talveksi
Jos noita kääntövarsia muuttaa, niin tärkeäpänä näkisin niiden oikaisun mitä lyhentämisen. Nyt on laidasta laitaan 4 kierrosta, miran hammastangossa olisi 3,5. Toisaalta pyörät kääntyvät nyt sen verran että vakiovanteilla piti hieman tehdä modia etteivät törmää tukivarsiin. Seuraavaksi teen uudet kääntövarret, jolloin saan ne parempaan kulmaan ja pyöriä kääntymään lisää kun teen lyhyemmät. Ackerman, u know... Pyörille tulee lisää tilaa kun käyttää levitettyjä 14" tai vaan käännettyjä 13". Ensimmäiset kesäksi ja toiset talveksi

Vauhdin tae - alamäki