Sivu 1/1
Tulpan loppu...
Lähetetty: 15.3.2006 16:40
Kirjoittaja aropupu
Ekan kerran näin senkin että tulpasta katkeaa kärki...Kävi vähän laihalla vissiin ja sitten kun poljetti 120km/h mittariin ni meno hyyty kilinän kera

Muutkin näky olleen ihan valkosia..Purin kaasarin atomeiksi ja puhaltelin puhtaaksi.Saa nähdä miten käypi..Taidan tästä lähtien pitäytyä vakiolämmön tulpassa,NGK BP6ES...Nyt oli NGK BP5ES..
Lähetetty: 15.3.2006 19:33
Kirjoittaja Jaska HKI
Väärä tulpan lämpöarvo voi tuhota elektrodin.(lämpö ei pääse tarpeeksi siirtymään kierteiden kautta kanteen).Tulppa voi alkaa hehkua ja kärki sulaa pois.Moottorivauriota ei käsittääkseni tapahdu kun yksi pytty jää pelistä pois niin tehot tipahtaa puoleen.
Jos tulpan keramiikka eriste on rikkoutunut niin kysymyksessä voi olla detonaatio.(hallitsematon palaminen)Detonaation aiheuttamat paineiskut rikkovat keramiikka eristeen joka kestää hervottomia kuumuuksia mutta ei paineiskuja.Detonaation syynä voi olla karstoittunut kone jolloin palotila pienenee niin että kone vaatisi kovempioktaanista bensiiniä kuin 95E.
Rikkoutuneen tulpan metalliosat ja keramiikka voi joutua venttiilien väliin,mikä ei tee hyvää moottorille.
Lähetetty: 16.3.2006 8:58
Kirjoittaja aropupu
minun mielestä se menee NGK-tulpassa niin että mitä pienempi numero->kylmempi tulppa,kun taas esim. BOSCH-tulpassa se on toisin päin..
en tiiä mihin kärki hävis mutta kai se pytyssä on niin kauan kuin sulaa pois,tai jotain...
se kyllä kävi kaikilla vielä mutta vedot vaan hävis.
laihalla se ainakin oli kun kaikki tulpat oli ihan valkosia.
Lähetetty: 16.3.2006 17:01
Kirjoittaja Jokari
Kyllä sulla oli kuumemmat tulpat, NGK:lla numeron suuretessa viilennytään.
Lähetetty: 17.3.2006 9:23
Kirjoittaja aropupu
tjaah...no tyhmästä päästä kärsii koko auto
mites mä nyt niin väärin muistin senkin...
Lähetetty: 17.3.2006 11:57
Kirjoittaja AI
aropupu kirjoitti:
en tiiä mihin kärki hävis mutta kai se pytyssä on niin kauan kuin sulaa pois,tai jotain...
Jos pytyssä on ylimääräistä tavaraa, ota tulppa irti ja starttaa niin lentää tavarat tulpanreiästä ulos.
Lähetetty: 17.3.2006 12:22
Kirjoittaja kapa
Tai otat tulpan irti ja työnnät reiästä sellaisen magneettikärkisen nostintyökalun, jos sillä saisi sen palan pois.
Lähetetty: 17.3.2006 12:32
Kirjoittaja aropupu
kait toi täytys tonkia pois sieltä..kyl sieltä jotain epämääräistä kuuluu tyhjäkäynnillä..
Lähetetty: 17.3.2006 13:54
Kirjoittaja AI
kapa kirjoitti:Tai otat tulpan irti ja työnnät reiästä sellaisen magneettikärkisen nostintyökalun, jos sillä saisi sen palan pois.
Saattaa vaan olla sellaista seosmetallia joka ei magneettiin tartu.
Lähetetty: 17.3.2006 15:33
Kirjoittaja kapa
AI kirjoitti:kapa kirjoitti:Tai otat tulpan irti ja työnnät reiästä sellaisen magneettikärkisen nostintyökalun, jos sillä saisi sen palan pois.
Saattaa vaan olla sellaista seosmetallia joka ei magneettiin tartu.
Kyllä ne tulpat jotain rautametallia on, tarttuu magneettiin (kokeiltu juttu). Ainakin nämä normaalikäytössä olevat, tiedä sitten jostain kilpatulpista?