
Tulpan loppu...
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Tulpan loppu...
Ekan kerran näin senkin että tulpasta katkeaa kärki...Kävi vähän laihalla vissiin ja sitten kun poljetti 120km/h mittariin ni meno hyyty kilinän kera
Muutkin näky olleen ihan valkosia..Purin kaasarin atomeiksi ja puhaltelin puhtaaksi.Saa nähdä miten käypi..Taidan tästä lähtien pitäytyä vakiolämmön tulpassa,NGK BP6ES...Nyt oli NGK BP5ES..

Väärä tulpan lämpöarvo voi tuhota elektrodin.(lämpö ei pääse tarpeeksi siirtymään kierteiden kautta kanteen).Tulppa voi alkaa hehkua ja kärki sulaa pois.Moottorivauriota ei käsittääkseni tapahdu kun yksi pytty jää pelistä pois niin tehot tipahtaa puoleen.
Jos tulpan keramiikka eriste on rikkoutunut niin kysymyksessä voi olla detonaatio.(hallitsematon palaminen)Detonaation aiheuttamat paineiskut rikkovat keramiikka eristeen joka kestää hervottomia kuumuuksia mutta ei paineiskuja.Detonaation syynä voi olla karstoittunut kone jolloin palotila pienenee niin että kone vaatisi kovempioktaanista bensiiniä kuin 95E.
Rikkoutuneen tulpan metalliosat ja keramiikka voi joutua venttiilien väliin,mikä ei tee hyvää moottorille.
Jos tulpan keramiikka eriste on rikkoutunut niin kysymyksessä voi olla detonaatio.(hallitsematon palaminen)Detonaation aiheuttamat paineiskut rikkovat keramiikka eristeen joka kestää hervottomia kuumuuksia mutta ei paineiskuja.Detonaation syynä voi olla karstoittunut kone jolloin palotila pienenee niin että kone vaatisi kovempioktaanista bensiiniä kuin 95E.
Rikkoutuneen tulpan metalliosat ja keramiikka voi joutua venttiilien väliin,mikä ei tee hyvää moottorille.
minun mielestä se menee NGK-tulpassa niin että mitä pienempi numero->kylmempi tulppa,kun taas esim. BOSCH-tulpassa se on toisin päin..
en tiiä mihin kärki hävis mutta kai se pytyssä on niin kauan kuin sulaa pois,tai jotain...
se kyllä kävi kaikilla vielä mutta vedot vaan hävis.
laihalla se ainakin oli kun kaikki tulpat oli ihan valkosia.
en tiiä mihin kärki hävis mutta kai se pytyssä on niin kauan kuin sulaa pois,tai jotain...
se kyllä kävi kaikilla vielä mutta vedot vaan hävis.
laihalla se ainakin oli kun kaikki tulpat oli ihan valkosia.
Kyllä ne tulpat jotain rautametallia on, tarttuu magneettiin (kokeiltu juttu). Ainakin nämä normaalikäytössä olevat, tiedä sitten jostain kilpatulpista?AI kirjoitti:Saattaa vaan olla sellaista seosmetallia joka ei magneettiin tartu.kapa kirjoitti:Tai otat tulpan irti ja työnnät reiästä sellaisen magneettikärkisen nostintyökalun, jos sillä saisi sen palan pois.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -