Tulpan loppu...

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Tulpan loppu...

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Ekan kerran näin senkin että tulpasta katkeaa kärki...Kävi vähän laihalla vissiin ja sitten kun poljetti 120km/h mittariin ni meno hyyty kilinän kera :? Muutkin näky olleen ihan valkosia..Purin kaasarin atomeiksi ja puhaltelin puhtaaksi.Saa nähdä miten käypi..Taidan tästä lähtien pitäytyä vakiolämmön tulpassa,NGK BP6ES...Nyt oli NGK BP5ES..
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Väärä tulpan lämpöarvo voi tuhota elektrodin.(lämpö ei pääse tarpeeksi siirtymään kierteiden kautta kanteen).Tulppa voi alkaa hehkua ja kärki sulaa pois.Moottorivauriota ei käsittääkseni tapahdu kun yksi pytty jää pelistä pois niin tehot tipahtaa puoleen.

Jos tulpan keramiikka eriste on rikkoutunut niin kysymyksessä voi olla detonaatio.(hallitsematon palaminen)Detonaation aiheuttamat paineiskut rikkovat keramiikka eristeen joka kestää hervottomia kuumuuksia mutta ei paineiskuja.Detonaation syynä voi olla karstoittunut kone jolloin palotila pienenee niin että kone vaatisi kovempioktaanista bensiiniä kuin 95E.

Rikkoutuneen tulpan metalliosat ja keramiikka voi joutua venttiilien väliin,mikä ei tee hyvää moottorille.
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

minun mielestä se menee NGK-tulpassa niin että mitä pienempi numero->kylmempi tulppa,kun taas esim. BOSCH-tulpassa se on toisin päin..
en tiiä mihin kärki hävis mutta kai se pytyssä on niin kauan kuin sulaa pois,tai jotain...

se kyllä kävi kaikilla vielä mutta vedot vaan hävis.
laihalla se ainakin oli kun kaikki tulpat oli ihan valkosia.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kyllä sulla oli kuumemmat tulpat, NGK:lla numeron suuretessa viilennytään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

tjaah...no tyhmästä päästä kärsii koko auto :roll:

mites mä nyt niin väärin muistin senkin...
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

aropupu kirjoitti: en tiiä mihin kärki hävis mutta kai se pytyssä on niin kauan kuin sulaa pois,tai jotain...
Jos pytyssä on ylimääräistä tavaraa, ota tulppa irti ja starttaa niin lentää tavarat tulpanreiästä ulos.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Tai otat tulpan irti ja työnnät reiästä sellaisen magneettikärkisen nostintyökalun, jos sillä saisi sen palan pois.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

kait toi täytys tonkia pois sieltä..kyl sieltä jotain epämääräistä kuuluu tyhjäkäynnillä..
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

kapa kirjoitti:Tai otat tulpan irti ja työnnät reiästä sellaisen magneettikärkisen nostintyökalun, jos sillä saisi sen palan pois.
Saattaa vaan olla sellaista seosmetallia joka ei magneettiin tartu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

AI kirjoitti:
kapa kirjoitti:Tai otat tulpan irti ja työnnät reiästä sellaisen magneettikärkisen nostintyökalun, jos sillä saisi sen palan pois.
Saattaa vaan olla sellaista seosmetallia joka ei magneettiin tartu.
Kyllä ne tulpat jotain rautametallia on, tarttuu magneettiin (kokeiltu juttu). Ainakin nämä normaalikäytössä olevat, tiedä sitten jostain kilpatulpista?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Vastaa Viestiin