Sivu 1/2
Kaasupedaalin muokkaamisesta...
Lähetetty: 9.3.2006 10:20
Kirjoittaja cassu
Mitenkähän tuo mahtanee olla, onko olemassa jotain typerää lakia / säädöstä joka kieltäisi polkimien muokkaamisen?
Ajatus siitä että olisi tuntuu typerältä, mutta hei - onhan EU:lla sentään direktiivit kananmunan soikeudelle ja kurkun käyryydelle...
Muinoin omistamassani pikkukoppasessa corollassa oli kaasupolkimena ns lattiapedaali, eli semmottinen auton lattiaan pultattu poljin saranalla. Tykästyin silloin tuollaiseen toteutukseen ja nyt tekisi mieli rakentaa Ladaan samanlainen. Tarkkanahan tuossa saa olla, sillä lattiapedaalissa ainakin corollassa kulumien myötä alkoi olla ikäviä pohjaan jumiutumisia.
Mutta ei kai vaan joku kiero säädös kiellä moisen viritelmän kyhäämistä?
Re: Kaasupedaalin muokkaamisesta...
Lähetetty: 9.3.2006 10:26
Kirjoittaja ,_,/ukka
cassu kirjoitti:Muinoin omistamassani pikkukoppasessa corollassa oli kaasupolkimena ns lattiapedaali, eli semmottinen auton lattiaan pultattu poljin saranalla.
Oli muuten äärettömän ruosteherkkä paikka. Polkimen sarana pultattu lattiaan=kaksi peltiä vastakkain ja kaikki polkimelle tuleva lumi ja vesi valui suoraan poljinta pitkin lattiamattojen alle.
Voi olla että on lailla kieletty, pakkasi jäämään joskus pohjaan, milloin mistäkin syystä.
,_,/ukka
Lähetetty: 9.3.2006 11:08
Kirjoittaja samovaari
Kaasupolkimen muuttamista ei sinänsä ole kielletty. Mutta: edelleenkin auton pitää olle turvallinen ja tarkoituksenmukainen.
Jos muutat polkimen asentoa ja nivelöintiä, se täytyy tehdä niin ettei käytettävyys huonone, tai esiinny mainittua jumittumista.
Olen törmännyt sellaiseenkin muutokseen missä kenkä jäi jumiin jarrupolkimen ja keskikonsolin väliin. Hetken kylmäsi ennen kuin sai jalan ujutetua pois kaasulta.
EU-tyyppihyväksyttyjä autoja ei saa muuttaa.
Lähetetty: 9.3.2006 11:19
Kirjoittaja cassu
Ok, kiitos näistä.
Tuota ruostumispulmaa oli kyllä omassakin corollassa (kuin myös jumiutumista), joten lienee ehkä järkevämpää unohtaa koko viritys. Vaikkakin olisi mukava...
Lähetetty: 9.3.2006 11:22
Kirjoittaja AI
Noissa vanhimmissa Ladoissahan oli nimenomaan lattiaan saranoitu poljin. Omastani modifioin sen nykyaikaiseksi kun jalka tuli kipeäksi tuollaisesta polkimesta. Jos välttämättä sellaisen haluaa niin hommaa jostakin raadosta ja ruuvaa lattiaan kiinni.
Lähetetty: 9.3.2006 11:39
Kirjoittaja cassu
Kun tuota nyt oikein viimeisen päälle ajattelee, lienee kuitenkin oman ja muiden turvallisuuden kannalta paras ratkaisu jättää moinen viritelmä rakentamatta.
Lähetetty: 9.3.2006 11:55
Kirjoittaja mickey-69
Eihän tuo muuttelu ole edes iso homma..., onhan noita kaasuvivustojakin muuteltu vaijerikäyttöiseksi, niin polkimen muokkaus ei oo paha rasti... Mul on muuten kans tuos -73 nappikses toi lattiapedaali....
Lähetetty: 9.3.2006 12:11
Kirjoittaja oikku
Eikös näissä nappiksissa ollu järkiänsä saranapedaali 80-luvulle asti.. Niinku alkuperäsessä fiiatissa. Sitte autosta tehtiin turvallisempi, etupenkkeihin niskatuet ja roikkupoljin. Yms.. Ja noita seitkytlukulaisia putkahtelee aina vain sieltä täältä, mistä milloinkin..
Lähetetty: 9.3.2006 12:14
Kirjoittaja cassu
oikku kirjoitti:Eikös näissä nappiksissa ollu järkiänsä saranapedaali 80-luvulle asti.. Niinku alkuperäsessä fiiatissa. Sitte autosta tehtiin turvallisempi, etupenkkeihin niskatuet ja roikkupoljin. Yms.. Ja noita seitkytlukulaisia putkahtelee aina vain sieltä täältä, mistä milloinkin..
Veikkaan että Lada-Jussilta tulee melko pian faktaa tähän liittyen

Lähetetty: 9.3.2006 14:09
Kirjoittaja mickey-69
oikku kirjoitti:Eikös näissä nappiksissa ollu järkiänsä saranapedaali 80-luvulle asti.. Niinku alkuperäsessä fiiatissa. Sitte autosta tehtiin turvallisempi, etupenkkeihin niskatuet ja roikkupoljin. Yms.. Ja noita seitkytlukulaisia putkahtelee aina vain sieltä täältä, mistä milloinkin..
Ladassa on ollu alusta lähtien ns. roikkupolkimet... Myös kaasupedaali oli ylhäältä riippuva ja sen poljin osa oli ruuvattu lattiaan kiinni.. Poljin vaan liukui sen "saparaudan" päällä.... 2105:ssa oli jo sitten nivelöity ns. kokoonpainuva rattiakseli vanhempien "rautakankien" sijaan.. Niskatukia oli jo 70-lukulaisissakin...
Lähetetty: 9.3.2006 15:54
Kirjoittaja Nonnis
120L Skodassa tommonen lattiapoljin tapasi katketa pari kertaa vuodessa.
Lähetetty: 9.3.2006 16:09
Kirjoittaja mickey-69
Nonnis kirjoitti:120L Skodassa tommonen lattiapoljin tapasi katketa pari kertaa vuodessa.
Heh heh...., sitä on tainnu olla jalka aika syvällä tavaratilassa.....

Lähetetty: 9.3.2006 16:23
Kirjoittaja kapa
Mun 74 2103:ssa oli ainakin alunperin lattiaan saranoitu poljin. Muutin sen kyllä tuollaiseksi pelkästään roikkuvaksi. Kyllä se on mun mielestä paljon parempi ja turvallisempi.
Lähetetty: 21.4.2006 20:14
Kirjoittaja Mäntä
takamoottorisessa skeidassa on tollanen kaasupoli
se on kyllä tosi hyvä. Se polin ei auto

Lähetetty: 23.4.2006 18:33
Kirjoittaja Jaska HKI
Ainakin Wille traktorissa on pedaali tyyppinen kaasupoljin,enkä sillä ole saanut jalkaani kipeäksi vaikka olen joskus ajanut 12-tuntisia päiviä.Joku siinä Ladan ergonomiassa mättää:
-kädet suorina
-polvet koukussa
-kaasujalka kippurassa
Itse aikoinaan parantelin kaasujalan asentoa 1200L:ssä leikkaamalla kaasupolkimen viimeisen mutkan ylöspäin pois ja istuttamallla pedaalin suoraan varteen kiinni.Kaasujalka oikeni huomattavasti.