Kaasupedaalin muokkaamisesta...

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Kaasupedaalin muokkaamisesta...

Viesti Kirjoittaja cassu »

Mitenkähän tuo mahtanee olla, onko olemassa jotain typerää lakia / säädöstä joka kieltäisi polkimien muokkaamisen?
Ajatus siitä että olisi tuntuu typerältä, mutta hei - onhan EU:lla sentään direktiivit kananmunan soikeudelle ja kurkun käyryydelle...

Muinoin omistamassani pikkukoppasessa corollassa oli kaasupolkimena ns lattiapedaali, eli semmottinen auton lattiaan pultattu poljin saranalla. Tykästyin silloin tuollaiseen toteutukseen ja nyt tekisi mieli rakentaa Ladaan samanlainen. Tarkkanahan tuossa saa olla, sillä lattiapedaalissa ainakin corollassa kulumien myötä alkoi olla ikäviä pohjaan jumiutumisia.

Mutta ei kai vaan joku kiero säädös kiellä moisen viritelmän kyhäämistä?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Kaasupedaalin muokkaamisesta...

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

cassu kirjoitti:Muinoin omistamassani pikkukoppasessa corollassa oli kaasupolkimena ns lattiapedaali, eli semmottinen auton lattiaan pultattu poljin saranalla.
Oli muuten äärettömän ruosteherkkä paikka. Polkimen sarana pultattu lattiaan=kaksi peltiä vastakkain ja kaikki polkimelle tuleva lumi ja vesi valui suoraan poljinta pitkin lattiamattojen alle.
Voi olla että on lailla kieletty, pakkasi jäämään joskus pohjaan, milloin mistäkin syystä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Kaasupolkimen muuttamista ei sinänsä ole kielletty. Mutta: edelleenkin auton pitää olle turvallinen ja tarkoituksenmukainen.
Jos muutat polkimen asentoa ja nivelöintiä, se täytyy tehdä niin ettei käytettävyys huonone, tai esiinny mainittua jumittumista.
Olen törmännyt sellaiseenkin muutokseen missä kenkä jäi jumiin jarrupolkimen ja keskikonsolin väliin. Hetken kylmäsi ennen kuin sai jalan ujutetua pois kaasulta.
EU-tyyppihyväksyttyjä autoja ei saa muuttaa.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Ok, kiitos näistä.

Tuota ruostumispulmaa oli kyllä omassakin corollassa (kuin myös jumiutumista), joten lienee ehkä järkevämpää unohtaa koko viritys. Vaikkakin olisi mukava...
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Noissa vanhimmissa Ladoissahan oli nimenomaan lattiaan saranoitu poljin. Omastani modifioin sen nykyaikaiseksi kun jalka tuli kipeäksi tuollaisesta polkimesta. Jos välttämättä sellaisen haluaa niin hommaa jostakin raadosta ja ruuvaa lattiaan kiinni.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Kun tuota nyt oikein viimeisen päälle ajattelee, lienee kuitenkin oman ja muiden turvallisuuden kannalta paras ratkaisu jättää moinen viritelmä rakentamatta.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Eihän tuo muuttelu ole edes iso homma..., onhan noita kaasuvivustojakin muuteltu vaijerikäyttöiseksi, niin polkimen muokkaus ei oo paha rasti... Mul on muuten kans tuos -73 nappikses toi lattiapedaali....
oikku

Viesti Kirjoittaja oikku »

Eikös näissä nappiksissa ollu järkiänsä saranapedaali 80-luvulle asti.. Niinku alkuperäsessä fiiatissa. Sitte autosta tehtiin turvallisempi, etupenkkeihin niskatuet ja roikkupoljin. Yms.. Ja noita seitkytlukulaisia putkahtelee aina vain sieltä täältä, mistä milloinkin..
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

oikku kirjoitti:Eikös näissä nappiksissa ollu järkiänsä saranapedaali 80-luvulle asti.. Niinku alkuperäsessä fiiatissa. Sitte autosta tehtiin turvallisempi, etupenkkeihin niskatuet ja roikkupoljin. Yms.. Ja noita seitkytlukulaisia putkahtelee aina vain sieltä täältä, mistä milloinkin..
Veikkaan että Lada-Jussilta tulee melko pian faktaa tähän liittyen :)
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

oikku kirjoitti:Eikös näissä nappiksissa ollu järkiänsä saranapedaali 80-luvulle asti.. Niinku alkuperäsessä fiiatissa. Sitte autosta tehtiin turvallisempi, etupenkkeihin niskatuet ja roikkupoljin. Yms.. Ja noita seitkytlukulaisia putkahtelee aina vain sieltä täältä, mistä milloinkin..
Ladassa on ollu alusta lähtien ns. roikkupolkimet... Myös kaasupedaali oli ylhäältä riippuva ja sen poljin osa oli ruuvattu lattiaan kiinni.. Poljin vaan liukui sen "saparaudan" päällä.... 2105:ssa oli jo sitten nivelöity ns. kokoonpainuva rattiakseli vanhempien "rautakankien" sijaan.. Niskatukia oli jo 70-lukulaisissakin...
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

120L Skodassa tommonen lattiapoljin tapasi katketa pari kertaa vuodessa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Nonnis kirjoitti:120L Skodassa tommonen lattiapoljin tapasi katketa pari kertaa vuodessa.
Heh heh...., sitä on tainnu olla jalka aika syvällä tavaratilassa..... :lol: :lol: :lol:
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Mun 74 2103:ssa oli ainakin alunperin lattiaan saranoitu poljin. Muutin sen kyllä tuollaiseksi pelkästään roikkuvaksi. Kyllä se on mun mielestä paljon parempi ja turvallisempi.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

takamoottorisessa skeidassa on tollanen kaasupoli
se on kyllä tosi hyvä. Se polin ei auto :D
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ainakin Wille traktorissa on pedaali tyyppinen kaasupoljin,enkä sillä ole saanut jalkaani kipeäksi vaikka olen joskus ajanut 12-tuntisia päiviä.Joku siinä Ladan ergonomiassa mättää:
-kädet suorina
-polvet koukussa
-kaasujalka kippurassa

Itse aikoinaan parantelin kaasujalan asentoa 1200L:ssä leikkaamalla kaasupolkimen viimeisen mutkan ylöspäin pois ja istuttamallla pedaalin suoraan varteen kiinni.Kaasujalka oikeni huomattavasti.
Vastaa Viestiin