Kaasupedaalin muokkaamisesta...
Kaasupedaalin muokkaamisesta...
Mitenkähän tuo mahtanee olla, onko olemassa jotain typerää lakia / säädöstä joka kieltäisi polkimien muokkaamisen?
Ajatus siitä että olisi tuntuu typerältä, mutta hei - onhan EU:lla sentään direktiivit kananmunan soikeudelle ja kurkun käyryydelle...
Muinoin omistamassani pikkukoppasessa corollassa oli kaasupolkimena ns lattiapedaali, eli semmottinen auton lattiaan pultattu poljin saranalla. Tykästyin silloin tuollaiseen toteutukseen ja nyt tekisi mieli rakentaa Ladaan samanlainen. Tarkkanahan tuossa saa olla, sillä lattiapedaalissa ainakin corollassa kulumien myötä alkoi olla ikäviä pohjaan jumiutumisia.
Mutta ei kai vaan joku kiero säädös kiellä moisen viritelmän kyhäämistä?
Ajatus siitä että olisi tuntuu typerältä, mutta hei - onhan EU:lla sentään direktiivit kananmunan soikeudelle ja kurkun käyryydelle...
Muinoin omistamassani pikkukoppasessa corollassa oli kaasupolkimena ns lattiapedaali, eli semmottinen auton lattiaan pultattu poljin saranalla. Tykästyin silloin tuollaiseen toteutukseen ja nyt tekisi mieli rakentaa Ladaan samanlainen. Tarkkanahan tuossa saa olla, sillä lattiapedaalissa ainakin corollassa kulumien myötä alkoi olla ikäviä pohjaan jumiutumisia.
Mutta ei kai vaan joku kiero säädös kiellä moisen viritelmän kyhäämistä?
Re: Kaasupedaalin muokkaamisesta...
Oli muuten äärettömän ruosteherkkä paikka. Polkimen sarana pultattu lattiaan=kaksi peltiä vastakkain ja kaikki polkimelle tuleva lumi ja vesi valui suoraan poljinta pitkin lattiamattojen alle.cassu kirjoitti:Muinoin omistamassani pikkukoppasessa corollassa oli kaasupolkimena ns lattiapedaali, eli semmottinen auton lattiaan pultattu poljin saranalla.
Voi olla että on lailla kieletty, pakkasi jäämään joskus pohjaan, milloin mistäkin syystä.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Kaasupolkimen muuttamista ei sinänsä ole kielletty. Mutta: edelleenkin auton pitää olle turvallinen ja tarkoituksenmukainen.
Jos muutat polkimen asentoa ja nivelöintiä, se täytyy tehdä niin ettei käytettävyys huonone, tai esiinny mainittua jumittumista.
Olen törmännyt sellaiseenkin muutokseen missä kenkä jäi jumiin jarrupolkimen ja keskikonsolin väliin. Hetken kylmäsi ennen kuin sai jalan ujutetua pois kaasulta.
EU-tyyppihyväksyttyjä autoja ei saa muuttaa.
Jos muutat polkimen asentoa ja nivelöintiä, se täytyy tehdä niin ettei käytettävyys huonone, tai esiinny mainittua jumittumista.
Olen törmännyt sellaiseenkin muutokseen missä kenkä jäi jumiin jarrupolkimen ja keskikonsolin väliin. Hetken kylmäsi ennen kuin sai jalan ujutetua pois kaasulta.
EU-tyyppihyväksyttyjä autoja ei saa muuttaa.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3664
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Noissa vanhimmissa Ladoissahan oli nimenomaan lattiaan saranoitu poljin. Omastani modifioin sen nykyaikaiseksi kun jalka tuli kipeäksi tuollaisesta polkimesta. Jos välttämättä sellaisen haluaa niin hommaa jostakin raadosta ja ruuvaa lattiaan kiinni.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Veikkaan että Lada-Jussilta tulee melko pian faktaa tähän liittyenoikku kirjoitti:Eikös näissä nappiksissa ollu järkiänsä saranapedaali 80-luvulle asti.. Niinku alkuperäsessä fiiatissa. Sitte autosta tehtiin turvallisempi, etupenkkeihin niskatuet ja roikkupoljin. Yms.. Ja noita seitkytlukulaisia putkahtelee aina vain sieltä täältä, mistä milloinkin..

Ladassa on ollu alusta lähtien ns. roikkupolkimet... Myös kaasupedaali oli ylhäältä riippuva ja sen poljin osa oli ruuvattu lattiaan kiinni.. Poljin vaan liukui sen "saparaudan" päällä.... 2105:ssa oli jo sitten nivelöity ns. kokoonpainuva rattiakseli vanhempien "rautakankien" sijaan.. Niskatukia oli jo 70-lukulaisissakin...oikku kirjoitti:Eikös näissä nappiksissa ollu järkiänsä saranapedaali 80-luvulle asti.. Niinku alkuperäsessä fiiatissa. Sitte autosta tehtiin turvallisempi, etupenkkeihin niskatuet ja roikkupoljin. Yms.. Ja noita seitkytlukulaisia putkahtelee aina vain sieltä täältä, mistä milloinkin..
Ainakin Wille traktorissa on pedaali tyyppinen kaasupoljin,enkä sillä ole saanut jalkaani kipeäksi vaikka olen joskus ajanut 12-tuntisia päiviä.Joku siinä Ladan ergonomiassa mättää:
-kädet suorina
-polvet koukussa
-kaasujalka kippurassa
Itse aikoinaan parantelin kaasujalan asentoa 1200L:ssä leikkaamalla kaasupolkimen viimeisen mutkan ylöspäin pois ja istuttamallla pedaalin suoraan varteen kiinni.Kaasujalka oikeni huomattavasti.
-kädet suorina
-polvet koukussa
-kaasujalka kippurassa
Itse aikoinaan parantelin kaasujalan asentoa 1200L:ssä leikkaamalla kaasupolkimen viimeisen mutkan ylöspäin pois ja istuttamallla pedaalin suoraan varteen kiinni.Kaasujalka oikeni huomattavasti.