Sivu 1/2

Lähetetty: 8.3.2006 19:29
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Kyseinen polttoaine pelaa Ladassa hienosti, kun kerran Venäjällä monet Ladanomistajat ajavat 76 oktaanisella. Itsekkin olen ajanut 76 oktaanisella ja kyllä se hyvin palaa. (no vähän rapisee lähdöissä)

Lähetetty: 8.3.2006 21:33
Kirjoittaja Turbiini
Mistä tuo 85E tulee käsittääkseni etanolin oktaani luku on yli 100.

Lähetetty: 8.3.2006 21:46
Kirjoittaja destor
E85 tulee siitä kun aineessa on 85% etanolia ja loput bensiiniä.

Pitää nyt vähän taas väläyttää wikiä.. http://fi.wikipedia.org/wiki/E85

Lähetetty: 9.3.2006 22:11
Kirjoittaja Misha
Eikös täällä ole ketään joka asuisi rajalla ja voisi käydä testaamassa?

Lähetetty: 10.3.2006 18:58
Kirjoittaja jta
Siinäpä oliskin haaste kemin/tornion pojille että käykäähän testaamassa ja antakaa raporttia tänne... :D

Lähetetty: 17.3.2006 12:39
Kirjoittaja ChargerSpeed
Ladahan kestää ydinpommin :wink:



Olisin kuullut et olisi käytetty myös tavallisissa autoissa, mut et etanoli saattaisi kovettaa ja haurastuttaa kumiletkuja tms. Ei kyllä estäisi mua tankkaamasta. Testaisin itse, mut tulee vähän turhan paljon matkaa pumpulle.

Lähetetty: 19.3.2006 18:17
Kirjoittaja ,_,/ukka
Huomenna ylen:n mot sensaationhakuohjelmassa tulee juttua brasilian sokeriruokoviljelmiltä. Tämä on sitä suomeenkin tulevaisuudessa rahdattavn etanolin raaka-ainetta. Ei ole kovinkaan "vihreää" toimintaa, ainakaan sen perusteella mitä äsken uutissa kerrottiin.

,_,/ukka

Lähetetty: 19.3.2006 21:11
Kirjoittaja Misha
Eihän se etanoli ole välttämättä edes energiapositiivista. Siis siihen helposti menee enemmän energiaa kuin mitä siitä saa. Periaatteessa on mahdollista saada aikaseksi energiapositiivinen etanolin tuotantoketju, valitettavasti semmoinen pitäisi perustaa, etanolia polttavine traktoreineen ja muine vehkeineen, mäski pitäisi kuivata ja käyttää energiaksi tislaamiseen ja tietysti jossain kasvattaa laajasti jotain kasvia jossa on paljon sokeria käyttämistä varten.

Kaikki tämä pitäisi saada toimimaan tehokkaasti vuodesta toiseen jatkuvalla syötöllä.

Valitettavasti Suomessa ei tuollaista ketjua ole eikä nykypolitiikalla näemmä tulekkaan. Sama pätee muuten biodiiseliin, joskin se vaatii kai vähemmän infraa.

Lähetetty: 20.3.2006 16:06
Kirjoittaja Jaska HKI
Haluatko tankata bensalla,joka perustuu orjuuttamiseen http://www.yle.fi/mot/

Lähetetty: 20.3.2006 21:11
Kirjoittaja samovaari
En nyt ehdi kaivamaan tietoa, mut ruotsin puolella se on selvästi normibensiiniä halvempaa..

Halvempi hinta johtuu täysin etanolia suosivasta verokohtelusta. Jos siitä perittäisiin täysi polttoainevero, ei sen käyttö kannattaisi.

Pieni ajatusleikki:
-Ostetaan auto joka kuluttaa 10l/100km ja korvataan 5% bensasta etanolilla.
-Ostetaan auto joka kuluttaa 7l/100km.
Kumpi on taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto?

Hyvin harvoin kirjoitetaan siitä, ettei maailmassa pystytä tuottamaan riittävästi biopolttoaineita, jotta sillä saavutettaisiin maailmanlaajuisesti kestävää vaikutusta. Ainoa todellinen keino on vähentää kulutusta. Sen lisäksi voidaan käyttää biopolttoaineita.

Lähetetty: 20.3.2006 21:18
Kirjoittaja destor
Asiavirhehän tässä esimerkissäsi oli, missään ei puhuttu että bensasta korvataisiin 5% biopolttoaineella, vaan oikea luku oli 85%. Jo nykyään bensassa on se 5% etanolia seossa.

Lähetetty: 20.3.2006 21:38
Kirjoittaja Misha
Jaska HKI kirjoitti:Haluatko tankata bensalla,joka perustuu orjuuttamiseen http://www.yle.fi/mot/
Eikä tavallinen bensa muka perustu lähi-idän kansojen orjuuttamiseen? Mistä luulit nykyisten sotien johtuvan?

Kun käyt nykyään bensaa tankkaamassa, on siinä aika monen ihmisen veret mukana.

Lähetetty: 20.3.2006 21:39
Kirjoittaja samovaari
Aihe alkoi jo muutenkin rönsyillä, joten kirjoitin mitä kirjoitin. Tarkoitukseni oli verrata EU:n asettamaa tavoitetta biopolttaineiden käytön lisäämiseksi ja huomattavasti nopeampaa ja parempaa tapaa vähentää öljyn kulutusta. Öljyn kulutuksen vähentämiseksi biopolttoaineita joka tapauksessa käytetään, oli niitä sitten lisätty muihin polttoaineisiin missä suhteessa tahansa.

Lähetetty: 20.3.2006 22:20
Kirjoittaja Misha
samovaari kirjoitti:Aihe alkoi jo muutenkin rönsyillä, joten kirjoitin mitä kirjoitin. Tarkoitukseni oli verrata EU:n asettamaa tavoitetta biopolttaineiden käytön lisäämiseksi ja huomattavasti nopeampaa ja parempaa tapaa vähentää öljyn kulutusta. Öljyn kulutuksen vähentämiseksi biopolttoaineita joka tapauksessa käytetään, oli niitä sitten lisätty muihin polttoaineisiin missä suhteessa tahansa.
totta turiset

Lähetetty: 21.3.2006 21:40
Kirjoittaja Jaska HKI
Ainakin MOL:in ohjelmassa väitettiin että jos etanolia tuodaan Brasiliasta niin sen tuottaminen kuluttaa enemmän energiaa kuin siitä syntyy.(jätteet jää Brasiliaan ja osa niistä haihtuu ilmakehään).
-kasvikunta köyhtyy
-työläisiä riistetään
-joet saastuvat
Kaikki sen takia että voisimme kiltisti täytää yhden EU:n 70 0000 direktiivistä.