1200:sen virittely!
1200:sen virittely!
Kyselisin vähän 1200:sen virityksestä..
Auto on tulossa leikkimieliseen rallikäyttöön.
Aion ensin keskittyä moottoriin ja sen jälkeen alustaan ja muuhun..
Eli taas halutaan sitä samaa eli mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon tehoa.
En aio vaihtaa moottoria isompaan vaikka tiedän että se on kannattavampaa.
Olen suunnitellut suurin piirtein tällaista pakettia:
Kaasari viritys (löytyy ja toimii hyvin)
Viri nokka, joko hiotan tai ostan käytetyn.
Nostan puristuksia, kantta laskemalla vaikka tiedän että tässäkin tapauksessa kannattaisi ottaa lohkosta..
Muotoilen Imu venoja.
Hion ventiilien ohjurit kanavien tasalle.
Kohdistan kanavat.
Muotoilen ehkä palotiloja.
Jälkeenpäin mahdollisesti peltisarja...
Nyt sitten kysymyksiin, joita riittää..
1. Miltä kuulostaa, puuttuuko jotain vai onko jokin turhaa, paljonko nousee tehot?? kommentoikaa vapaasti!
2. Paljonko vakionokassa on nostoja ja asteita?? Pystyykö asteita muuttamaan hiomalla? Olisiko suurempi asteisesta nokasta hyötyä ja minkälaista ja kuinka paljon? Mitataanko nosto suoraan akselilta vaiko siitä miten paljon venttiili liikkuu ja tässä tarkoitan myöskin niitä arvoja jotka nokkien valmistajat antavat?
3. Sitten puristuksien nostosta, eli paljonko uskaltaa kantta madaltaa ja paljonko esim. millin lasku vaikuttaa puristuksiin? Ja kun nostoja lisää niin asia mutkistuu entisestään, eli voisiko asian laskea vaikka siten että jos tietäisi kuinka paljon tilaa ventiilin ja männän väliin jää vakiona, niin siitä laskisi suoraan paljonko kantta pystyy laskemaan ja miten paljon nostoa lisäämään?? Esim. jos venan ja männän väli on vakiona vaikka 5milliä niin kantta voisi laskea vaikka 1,5 milliä ja nostoja lisätä 2 milliä jonka jälkeen turvaväliä jäisi 1,5 milliä??
4. Ymmärsin että vain imupuolen venoja saa muotoilla koska pakovenat palaa jo muutenkin herkästi, onko näin?? Pystyykö sorvissa hyvin ottaan??
5. Venttiilien ohjurit saa kuulemma hioa ihan kanavan tasalle?? Mitään huomioitavaa?? Entäpä muuten kanavan porttaus, mitä pitää tehdä ja miksi, vai onko ollenkaan tarvetta?? Haen siis vain oleellisia juttuja jotka ovat merkittäviä enkä välitä viimeisten tehojen kalastelusta.
6. Palotilojen muotoilu kiinnostaa kovasti, mutta en asiasta tiedä mitään??
Joten tästä saa kertoa!! Minusta palotilat näyttävät ihmeellisiltä ja siltä että niitä varmasti pystyy helposti parantamaan?? Stefalla oli kuvia jostain palotiloista mutta ne olivat kai jonkun tc:een palotilat, joten se ei paljon auttanut.. Onko joku muotoillut ladan palotiloja?Miten? Kokemuksia? Ja ennen kaikkea kuvia!!
7. Kertokaahan myös peltisarjasta, paljonko auttaa ja onko kannattava rakentaa ja mikäli on niin millainen?? Vai toimiiko ladan vakiosarja tarpeeksi hyvin??
Sitten saa kertoa myös alustan virittelystä!! Eli pääasialliset seikat ja millä tavoin ne vaikuttavat??
Toivon aluksi että joku jaksaisi edes lukea tämän kaiken ja sen jälkeen mahdollisesti vasta johonkin!!
Pistääkää kommenttia!!
Auto on tulossa leikkimieliseen rallikäyttöön.
Aion ensin keskittyä moottoriin ja sen jälkeen alustaan ja muuhun..
Eli taas halutaan sitä samaa eli mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon tehoa.
En aio vaihtaa moottoria isompaan vaikka tiedän että se on kannattavampaa.
Olen suunnitellut suurin piirtein tällaista pakettia:
Kaasari viritys (löytyy ja toimii hyvin)
Viri nokka, joko hiotan tai ostan käytetyn.
Nostan puristuksia, kantta laskemalla vaikka tiedän että tässäkin tapauksessa kannattaisi ottaa lohkosta..
Muotoilen Imu venoja.
Hion ventiilien ohjurit kanavien tasalle.
Kohdistan kanavat.
Muotoilen ehkä palotiloja.
Jälkeenpäin mahdollisesti peltisarja...
Nyt sitten kysymyksiin, joita riittää..
1. Miltä kuulostaa, puuttuuko jotain vai onko jokin turhaa, paljonko nousee tehot?? kommentoikaa vapaasti!
2. Paljonko vakionokassa on nostoja ja asteita?? Pystyykö asteita muuttamaan hiomalla? Olisiko suurempi asteisesta nokasta hyötyä ja minkälaista ja kuinka paljon? Mitataanko nosto suoraan akselilta vaiko siitä miten paljon venttiili liikkuu ja tässä tarkoitan myöskin niitä arvoja jotka nokkien valmistajat antavat?
3. Sitten puristuksien nostosta, eli paljonko uskaltaa kantta madaltaa ja paljonko esim. millin lasku vaikuttaa puristuksiin? Ja kun nostoja lisää niin asia mutkistuu entisestään, eli voisiko asian laskea vaikka siten että jos tietäisi kuinka paljon tilaa ventiilin ja männän väliin jää vakiona, niin siitä laskisi suoraan paljonko kantta pystyy laskemaan ja miten paljon nostoa lisäämään?? Esim. jos venan ja männän väli on vakiona vaikka 5milliä niin kantta voisi laskea vaikka 1,5 milliä ja nostoja lisätä 2 milliä jonka jälkeen turvaväliä jäisi 1,5 milliä??
4. Ymmärsin että vain imupuolen venoja saa muotoilla koska pakovenat palaa jo muutenkin herkästi, onko näin?? Pystyykö sorvissa hyvin ottaan??
5. Venttiilien ohjurit saa kuulemma hioa ihan kanavan tasalle?? Mitään huomioitavaa?? Entäpä muuten kanavan porttaus, mitä pitää tehdä ja miksi, vai onko ollenkaan tarvetta?? Haen siis vain oleellisia juttuja jotka ovat merkittäviä enkä välitä viimeisten tehojen kalastelusta.
6. Palotilojen muotoilu kiinnostaa kovasti, mutta en asiasta tiedä mitään??
Joten tästä saa kertoa!! Minusta palotilat näyttävät ihmeellisiltä ja siltä että niitä varmasti pystyy helposti parantamaan?? Stefalla oli kuvia jostain palotiloista mutta ne olivat kai jonkun tc:een palotilat, joten se ei paljon auttanut.. Onko joku muotoillut ladan palotiloja?Miten? Kokemuksia? Ja ennen kaikkea kuvia!!
7. Kertokaahan myös peltisarjasta, paljonko auttaa ja onko kannattava rakentaa ja mikäli on niin millainen?? Vai toimiiko ladan vakiosarja tarpeeksi hyvin??
Sitten saa kertoa myös alustan virittelystä!! Eli pääasialliset seikat ja millä tavoin ne vaikuttavat??
Toivon aluksi että joku jaksaisi edes lukea tämän kaiken ja sen jälkeen mahdollisesti vasta johonkin!!
Pistääkää kommenttia!!
Paljon pienemmällä vaivalla ja budjetilla pääset kun laitat suosioilla suuremman koneen sinne. Tuosta pikkulohkosta ei juuri 100 heppaa enempää järkevästi taida saada, ja silloinkin tehot menevät koville kierroksille. Kone on pirullinen rakentaa jos siitä joutuu tekemään kierroskoneen, kaikki tasapainotukset ja osien kevennykset pitää tehdä jos haluaa yli viikon kestävän koneen.
Ilmeisesti ajat takaa noilla muutoksilla sitä ettet joudu konetta purkamaan tai nostamaan edes autosta pois? Nyt viikonlopun kokemuksella 2 konetta irroittaneena ja yhden asentaneena voin sanoa että koneen irroitus ja vaihto ei ole mikään hankala homma. Kannen irroitus on lähes yhtä hankalaa.
Kaasari viritys, mitähän tuo pitää sisällään?
Peltisarjaa on turha laittaa jos et tee samalla koko putkesta paremmin virtaavaa, erityisesti äänenvaimentajat pitää vaihtaa parempiin (läpivirtaaviin, absorbtiovaimentajiin).
Nokasta ja puristuksista kun ei tiedä mitään ja kaasarivirityskin on epäselvä niin tehonousuksi voisi heittää ehkä korkeintaan 20hv.
1. Venttiilien muotoilu on turhaa tuossa.
2. Vakio on aika mieto, ja asteet muutetaan hiomalla mutta aihiona kannattaa olla uusi nokka kun vanha kuluu ihan silmissä hionnan jälkeen. Nostot mitataan vähän tapauksesta riippuen mutta yleensä venttiililtä, vipusuhteen jos tiedät niin mittaustavalla ei ole niinkään merkitystä. Kyllä sinne parempi nokka kannattaa laittaa, mutta jos liian jyrkän laitat niin päästöistä ei mene läpi mikään vehje ja toisekseen moottori toimii vasta 3000 rpm yläpuolella.
3. Kannessa millin lasku vaikuttaa ruttuihin paljon vähemmän kuin lohkosta otettuna, ja tuo vanhanmallinen kansi ei edes kestä kovin paljoa laskua joten ota suosiolla lohkosta.
4. Turhaa touhua tuohon käyttöön venttiilien muotoilu, molempia voi muotoilla mutta tiivistepintoja ei kannata mennä muotoilemaan. Sorvissa se onnistuu jos osaa.
5. Jos hiot kanavan tasalle niin venttiilin keskitys heikentyy ja kestävyyskin laskee. Parempi tehdä virtaviivaisempi muoto niihin vain. Kanavat voit puhdistaa, eli hioda sileäksi niin se jo riittääkin.
6. Ideana on tehdä lisää tilaa imu- ja pakoventtiilin viereen jotta palotilan korkeammat kohdat eivät haittaa virtausta niin paljoa. Noita korkeita kohtia ei saa kuitenkaan liiaksi hioda ettei moottorin paljevaikutus katoa ja siten pienet kierrokset kuole liioin.
7. Vaikutus riippuu kaasarista ja nokasta, myös loppuputki pitää vaihtaa jos haluaa vaikutusta.
Osta alfamerilta virittäjän käsikirja - nelitahtimoottorit ja virittäjän käsikirja - alustan muutokset. Jos maksat verkkomaksulla saat ne rahtivapaasti. Itse tilasin 2 kirjaa ja maksoi kaikkineen 20e.
Unohda tuo moottori jos oikeasti haluat tehoa halvalla, tuosta saa kyllä rahalla tehoa, muttei ollenkaan sellaista vääntöä mitä isompi kone tarjoaa jo vakiona.
Ilmeisesti ajat takaa noilla muutoksilla sitä ettet joudu konetta purkamaan tai nostamaan edes autosta pois? Nyt viikonlopun kokemuksella 2 konetta irroittaneena ja yhden asentaneena voin sanoa että koneen irroitus ja vaihto ei ole mikään hankala homma. Kannen irroitus on lähes yhtä hankalaa.
Kaasari viritys, mitähän tuo pitää sisällään?
Peltisarjaa on turha laittaa jos et tee samalla koko putkesta paremmin virtaavaa, erityisesti äänenvaimentajat pitää vaihtaa parempiin (läpivirtaaviin, absorbtiovaimentajiin).
Nokasta ja puristuksista kun ei tiedä mitään ja kaasarivirityskin on epäselvä niin tehonousuksi voisi heittää ehkä korkeintaan 20hv.
1. Venttiilien muotoilu on turhaa tuossa.
2. Vakio on aika mieto, ja asteet muutetaan hiomalla mutta aihiona kannattaa olla uusi nokka kun vanha kuluu ihan silmissä hionnan jälkeen. Nostot mitataan vähän tapauksesta riippuen mutta yleensä venttiililtä, vipusuhteen jos tiedät niin mittaustavalla ei ole niinkään merkitystä. Kyllä sinne parempi nokka kannattaa laittaa, mutta jos liian jyrkän laitat niin päästöistä ei mene läpi mikään vehje ja toisekseen moottori toimii vasta 3000 rpm yläpuolella.
3. Kannessa millin lasku vaikuttaa ruttuihin paljon vähemmän kuin lohkosta otettuna, ja tuo vanhanmallinen kansi ei edes kestä kovin paljoa laskua joten ota suosiolla lohkosta.
4. Turhaa touhua tuohon käyttöön venttiilien muotoilu, molempia voi muotoilla mutta tiivistepintoja ei kannata mennä muotoilemaan. Sorvissa se onnistuu jos osaa.
5. Jos hiot kanavan tasalle niin venttiilin keskitys heikentyy ja kestävyyskin laskee. Parempi tehdä virtaviivaisempi muoto niihin vain. Kanavat voit puhdistaa, eli hioda sileäksi niin se jo riittääkin.
6. Ideana on tehdä lisää tilaa imu- ja pakoventtiilin viereen jotta palotilan korkeammat kohdat eivät haittaa virtausta niin paljoa. Noita korkeita kohtia ei saa kuitenkaan liiaksi hioda ettei moottorin paljevaikutus katoa ja siten pienet kierrokset kuole liioin.
7. Vaikutus riippuu kaasarista ja nokasta, myös loppuputki pitää vaihtaa jos haluaa vaikutusta.
Osta alfamerilta virittäjän käsikirja - nelitahtimoottorit ja virittäjän käsikirja - alustan muutokset. Jos maksat verkkomaksulla saat ne rahtivapaasti. Itse tilasin 2 kirjaa ja maksoi kaikkineen 20e.
Unohda tuo moottori jos oikeasti haluat tehoa halvalla, tuosta saa kyllä rahalla tehoa, muttei ollenkaan sellaista vääntöä mitä isompi kone tarjoaa jo vakiona.
Entäpä jos vaikka kuvitellaan että tämä olisi 1500:nen, niin olisiko tämä sitten hyvä viritys, jos vielä madalletaan kannen sijasta lohkoa??
Ja jos esim. teen nyt hyvän kannen niin senhän voi tulevaisuudessa siirtää isompaan koneeseen jos haluaa kun osat ovat samanlaisia, eikö vain??
Eli sen 200 erkkiä joutuu kuitenkin satsaamaan kun haluaa virittää isompaa konetta!
Eli yksi asia on jo selvä, kannesta ei kannata ottaa. Entäpä muuten, miltä vaikuttaa, onko lisätietoa palotilojen muotoilusta ja ventiilien ja männän välistä??Entä muusta??
Ja jos esim. teen nyt hyvän kannen niin senhän voi tulevaisuudessa siirtää isompaan koneeseen jos haluaa kun osat ovat samanlaisia, eikö vain??
Eli sen 200 erkkiä joutuu kuitenkin satsaamaan kun haluaa virittää isompaa konetta!
Eli yksi asia on jo selvä, kannesta ei kannata ottaa. Entäpä muuten, miltä vaikuttaa, onko lisätietoa palotilojen muotoilusta ja ventiilien ja männän välistä??Entä muusta??
Otat pois sen alipaine jutun ja kaiken siihen liittyvän. Sitten tehdään vivusto joka ottaa voimansa ykköskurkun säätäjältä ja vie sen eteenpäin kakkoskurkun säätäjälle. Kuulosta monimutkaiselta mutta on tosi helppo juttu, ainakin mulla tarvi vaan hitsata pieni uloke ykköskurkun säätäjän joka ottaa kiinni kakkoskurkun säätäjään sopivassa kohdassa..
Mun toimi nyt niin että ykköskurkku avautuu puoleenväliin jonka jälkeen kakkoskurkku rupeaa aukeamaan, kakkoskurkku avautuu nopeammin joten molemmat kurkut tulevat täysin auki samaan aikaan... Tämä on sikäli huono että kun kakkoskurkun polkasee auki niin vetää aluksi laihalle johtuen yhtäkkisestä virtauksen laskusta(luulisin), tätä voisi parantaa tekemällä kakkoskurkun liikkeestä hitaamman, mutta toimii ihan hyvin näinkin..
Mun toimi nyt niin että ykköskurkku avautuu puoleenväliin jonka jälkeen kakkoskurkku rupeaa aukeamaan, kakkoskurkku avautuu nopeammin joten molemmat kurkut tulevat täysin auki samaan aikaan... Tämä on sikäli huono että kun kakkoskurkun polkasee auki niin vetää aluksi laihalle johtuen yhtäkkisestä virtauksen laskusta(luulisin), tätä voisi parantaa tekemällä kakkoskurkun liikkeestä hitaamman, mutta toimii ihan hyvin näinkin..
Vaikkei puristussuhde kasvaisikaan kannenlaskulla ja palotilojen muotoilulla, niin seoksen muodostuminen sylinterissä paranee joka merkitsee lisätehoa..Stefa kirjoitti:Satasella saat jo 1500:n jossa on vakiona enempi voimaa mitä saat tuosta 1200:sta tuolla budjetilla.
Kannen laskussa on sekin huono puoli, että kun muotoilet palotiloja, niin hyvä jos saat kantta laskemalla puristussuhteen edes pysymään samassa, saatikka nousemaan mihinkään.
ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
eikös viritykseen pitäs olla tyytyväinen kun tehot hieman laskee ja kulutus nousee 

Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo