Sivu 1/1

Venttiilin välys

Lähetetty: 3.3.2006 13:45
Kirjoittaja v.paasio
No niin osaako joku selkokielellä kertoa kujinkas nuo säädetään. olisi mäntä ja venttiili vaihdettu niin että ainoa mikä on hieman hämärän peitossa on tuo välyksen säätö. oli ohjekirjassa niin selvät ohjeet että pitäis olla aito ryssä ottamaan niistä selvää.

Lähetetty: 3.3.2006 13:56
Kirjoittaja OSmo
Pyörität koneen sellaiseen asentoon että siinä sylinterissä, minkä venttiilit säädät, on puristus tahti jolloin venttiilit on vapaina-> rako tulkki väliin ja säätöä..

Lähetetty: 3.3.2006 16:59
Kirjoittaja v1lh0-
Ja välys muistaakseni 0.15mm . Niin eli ota venttiilikoppa auki. Se pytty missä mäntä on yläkuolokohdassa ja sytytys vaihe nii sen venttiilit on säädettävissä. Ja ne säädetään: löysätään alempi mutteri joka on 17mm ja sen jälkeen pyöritetään ylempää mutteria 13mm niin, että 0.15mm liuskamitta liikkuu nahkeasti nokan ja keinuvivun välissä. Sen jälkeen kiristetään 17mm mutteri ja kiristyksen jälkeen vielä tarkastetaan välys. Kun olet säätäny sen sylinterin välykset pyörität puoli kierrosta ja säädät seuraavat kaksi. Sytytysjärjetyksen mukaan menet kunnes kaikki on säädetty. Veivillä on hyvä pyörittää ja jos ei ole veiviä nii 38mm lenkillä kampiakselin päästä.

Lähetetty: 3.3.2006 17:23
Kirjoittaja Lada110
v1lh0- kirjoitti:Ja välys muistaakseni 0.15mm .
tai jos 1700i niin imu 0.15 ja pako 0.20 8)

Lähetetty: 3.3.2006 20:58
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Helppo sääntö. Sylintereiden lukumäärä plus yksi eli kun ykkönen vaihtaa säädetään nelonen. kun kakkonen vaihtaa säädetään kolmonen jne. Tämä pätee kaikkiin mootoreihin sylinterilukuun katsomatta. Eli kun kutonen vaihtaa säädetään ykkönen.

Muuta ei tähän hommaan tarvita sen rakotulkin lisäksi. Ei siis voi epäonnistua säädettävien venttiilien valinnasta

Repikää tästä...

Lähetetty: 3.3.2006 23:22
Kirjoittaja larssi21074
Jos haluaa 1700 koneelle tyypillisen naputtavan käyntiäänen niin välys kannattaa pakoventtiilille olla 0,2. Jos haluaa että kone käy nätisti, välys on 0,15.

Ei se välys pienene 1700:ssa sen enempää kuumana kuin muissakaan, joten kokemuksesta voin sanoa että 0,15 on hyvä.
Kuluttaa vaan keinuja ja jokapaikkaa sellanen ylimääräinen välys kun keinut rallattaa ja värisee enemmän.

Lähetetty: 3.3.2006 23:35
Kirjoittaja destor
Meinasinkin kysyä että onko tuohon saatavilla leveätä 0,2 rakotulkkia, mutta ilmeisesti sitä ei sitten tarvita.

Lähetetty: 3.3.2006 23:52
Kirjoittaja larssi21074
Olen ajanut 1700 koneella n.60000km eikä ole yksikään venttiili palanut! Eli tuo 0,2 tuntuu liioittelulta. Jos jollain on esittää todella pätevä syy siihen niin säädän tästälähtien siihen 0,2 milliin!

Lähetetty: 7.3.2006 8:51
Kirjoittaja v.paasio
siitos kaikille hyvien neuvojen anaatajille :)