Venttiilin välys

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Venttiilin välys

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

No niin osaako joku selkokielellä kertoa kujinkas nuo säädetään. olisi mäntä ja venttiili vaihdettu niin että ainoa mikä on hieman hämärän peitossa on tuo välyksen säätö. oli ohjekirjassa niin selvät ohjeet että pitäis olla aito ryssä ottamaan niistä selvää.
Avatar
OSmo
Viestit: 164
Liittynyt: 9.2.2006 12:57
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja OSmo »

Pyörität koneen sellaiseen asentoon että siinä sylinterissä, minkä venttiilit säädät, on puristus tahti jolloin venttiilit on vapaina-> rako tulkki väliin ja säätöä..
ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
v1lh0-

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Ja välys muistaakseni 0.15mm . Niin eli ota venttiilikoppa auki. Se pytty missä mäntä on yläkuolokohdassa ja sytytys vaihe nii sen venttiilit on säädettävissä. Ja ne säädetään: löysätään alempi mutteri joka on 17mm ja sen jälkeen pyöritetään ylempää mutteria 13mm niin, että 0.15mm liuskamitta liikkuu nahkeasti nokan ja keinuvivun välissä. Sen jälkeen kiristetään 17mm mutteri ja kiristyksen jälkeen vielä tarkastetaan välys. Kun olet säätäny sen sylinterin välykset pyörität puoli kierrosta ja säädät seuraavat kaksi. Sytytysjärjetyksen mukaan menet kunnes kaikki on säädetty. Veivillä on hyvä pyörittää ja jos ei ole veiviä nii 38mm lenkillä kampiakselin päästä.
Viimeksi muokannut v1lh0-, 3.3.2006 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

v1lh0- kirjoitti:Ja välys muistaakseni 0.15mm .
tai jos 1700i niin imu 0.15 ja pako 0.20 8)
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Helppo sääntö. Sylintereiden lukumäärä plus yksi eli kun ykkönen vaihtaa säädetään nelonen. kun kakkonen vaihtaa säädetään kolmonen jne. Tämä pätee kaikkiin mootoreihin sylinterilukuun katsomatta. Eli kun kutonen vaihtaa säädetään ykkönen.

Muuta ei tähän hommaan tarvita sen rakotulkin lisäksi. Ei siis voi epäonnistua säädettävien venttiilien valinnasta

Repikää tästä...
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Jos haluaa 1700 koneelle tyypillisen naputtavan käyntiäänen niin välys kannattaa pakoventtiilille olla 0,2. Jos haluaa että kone käy nätisti, välys on 0,15.

Ei se välys pienene 1700:ssa sen enempää kuumana kuin muissakaan, joten kokemuksesta voin sanoa että 0,15 on hyvä.
Kuluttaa vaan keinuja ja jokapaikkaa sellanen ylimääräinen välys kun keinut rallattaa ja värisee enemmän.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Meinasinkin kysyä että onko tuohon saatavilla leveätä 0,2 rakotulkkia, mutta ilmeisesti sitä ei sitten tarvita.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Olen ajanut 1700 koneella n.60000km eikä ole yksikään venttiili palanut! Eli tuo 0,2 tuntuu liioittelulta. Jos jollain on esittää todella pätevä syy siihen niin säädän tästälähtien siihen 0,2 milliin!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

siitos kaikille hyvien neuvojen anaatajille :)
Vastaa Viestiin