jos ei käynnistyisikään

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
pena

jos ei käynnistyisikään

Viesti Kirjoittaja pena »

Tämän päivän (22.1.) HS:ssä oli artikkeli, jossa varoiteltiin käynnistämästä nykyajan autoa toisen auton akun kautta, koska virtapiikki voi tällöin rikkoa käynnistettävän auton tietokoneen, mistä voi aiheutua satojen eurojen korjaukset.
Miten on tilanne Lada 110:n osalta, joka edustaa jo uudempaa tekniikkaa? Onko suositeltavaa käynnistää sitä ottamalla virtaa toisen auton akusta sen käydessä? - Onko muuten sopivaa käynnistää sitä hinaamallakaan? - Ilmeisesti virran otto akkuun irrallisesta ylimääräisestä akusta ei kuitenkaan aiheuta vaaraa.
Sinänsä ei ole ongelmia, mutta tuli tiedonhalu tun artikkelin luettuani.
Harvinaistahan tosin on, että Ladalla tuollaiseen tilanteeseen joudutaan. :D
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Lada-Jussi

heps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Hinaaminen on ainakin kattiautossa kielletty, kun siinä voi hajota katti. Se lukee Ladan ohjekirjassakin. Tosta tietokoneen hajoamisesta en muista lukeneeni Ladan osalta, mutta luultavasti pätee Ladaankin, onhan noi uudet Euro-2 ja Euro-3 systeemit ihan kansainvälistä Bosch tekniikkaa, eli jos se hajoo muissa niin varmaan sitten Ladassakin :(
Turbiini

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Vaikka olen ammatiltani autosähkö/dieselasentaja, niin en ymmärrä miksei katti autoa saisi hinata käyntiin. Kyllähän sinne tietysti bensaa kertyy jos pitkään hinaa mutta niin kertyy myös jo sitä startilla pyörittää. Lisäksi se bensa ei sielä haittaa mitään kun katti on kylmä, koneen lähtiessä käyntii se bensa kyllä lentää pois sieltä ennen ku se lämpeää. Ainoat asiat mistä mielestäni katti voi hajota on 1. Bensaa ja ilmaa sekaisin, eli käytännössä seos ei syty eli kipinää ei tule, myös paha venttiili vika voi aiheuttaa, tai sitten joku sylinteri ei saa bensaa mutta muut liikaakin eli suutin vaurio. 2. Mekaaninen osuma, varsinkin keraamiset katalysaattorit ovat herkkiä iskuille ei kovin lujaa tartte kiveen osua että sisukset murenevat.

Sitten tuohon apuvirtaan kyllä kaikille autoille uskaltaa antaa apuvirtaa, pitää vain muistaa että kaapelit kytketään ja iroitetaan moottorit sammuksissa. Ja mielelään vielä niin että itse käynistyskin tehdään auttava auto sammutettuna.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

On noita kattiautojakin hinattu/työnnetty käyntiin, ei Ladaa tietenkään mutta muita.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Turbiini

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Juu oon monesti kanssa työntäny kattiautoa käyntiin eikä koskaan ole hajonnu sen takia. Pitää siinä tietenkin järkeä käyttää jos ei ensimmäisen 100metrin matkalla lähde niin kannattaa lopettaa ja tutkia miksei lähde.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Lada110
Viesti:

Jees

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Kyllä mä oon jo 110 toisille virtaa antanu ja paljon!!!
Pitää vain muistaa että antavasta autosta kaapelit akkuun kiinni ja ottavaan autoon plussa akkuun ja miinus moottorin runkoon eli esim. nosto korvakkeeseen.
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Vastaa Viestiin