Sivu 1/1

Jakopääinfoa

Lähetetty: 28.2.2006 22:50
Kirjoittaja ss127
Onko kukaan muu huomannut että esim.1200 moottorin jakopäässä on kaksi identtistä ketjupyörää?
Tänään purin omastani jakopään ja huomasin että nokka-akselin ketjupyörä sekä öljypumpun käyttöakselin ketjupyörä ovat identtiset. Jakomerkkejä myöten. Uteliaisuuttani kokeilin sopivuutta keskenään ja olivat täysin samat. Eli venäläinen insinööri on säästänyt kun samaa ketjupyörää käytetään 2 eri paikassa. Eikä ole 10 eri kokoista ratasta. Siinä sinne VeniVidiViki- palstalle uutta tietoa.

Lähetetty: 28.2.2006 22:59
Kirjoittaja destor
Juuri samaa asiaa tuumasin toissapäivänä kun pyörittelin käsissäni uusia jakopäänrattaita 1700 koneeseen. Itäviisauttahan se on, mitä turhia tehdä ja suunnitella monta erilaista osaa kun yhdelläkin pärjätään.

Lähetetty: 28.2.2006 23:07
Kirjoittaja Jokari
Jep, saman asian huomasin jakopäärempan yhteydessä...kyllä se neukkuinzinjööri on viisas ainakin jossain asioissa :D

Lähetetty: 1.3.2006 8:31
Kirjoittaja Turbiini
Eikös ne rattaat ole jo fiiatin suunnitelun jäljiltä samanlaiset?

Jostain pitäis keksiä hieman pienempi ratas öljypumpulle, kun ei meinaa olla joutokäynnillä paineita.

Lähetetty: 1.3.2006 10:09
Kirjoittaja ,_,/ukka
Turbiini kirjoitti: Jostain pitäis keksiä hieman pienempi ratas öljypumpulle, kun ei meinaa olla joutokäynnillä paineita.
Eikös se sama ratas pyöritä virranjakajaa? Eli menee syttykin sekaisin jos tuon rattaan vaihtaa.

,_,/ukka

Lähetetty: 1.3.2006 10:35
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Pyörittää kyllä mutta jos on suorasytytys niin eipä mene jako sekaisin koska se ottaa käyntitiedon hihnapyörältä.

Re: Jakopääinfoa

Lähetetty: 1.3.2006 10:39
Kirjoittaja cassu
ss127 kirjoitti:Siinä sinne VeniVidiViki- palstalle uutta tietoa.
Pistetään kun keritään ;)

Lähetetty: 1.3.2006 21:37
Kirjoittaja Turbiini
,_,/ukka kirjoitti:
Turbiini kirjoitti: Jostain pitäis keksiä hieman pienempi ratas öljypumpulle, kun ei meinaa olla joutokäynnillä paineita.
Eikös se sama ratas pyöritä virranjakajaa? Eli menee syttykin sekaisin jos tuon rattaan vaihtaa.

,_,/ukka
Mun ladassa ei tosiaan ole virranjakajaa, vaan megasquirtin ohjaama suorasytkä joka saa tiedon kampiakselin pyörältä kuten 1700i (semmoisen hihnapyörä mulla onkin)

Lähetetty: 2.3.2006 0:38
Kirjoittaja samarai
offtoppi-info - Samaran etu- ja takapuskurin "sisärauta" on myös sama. Eli voi hyödyntää esim. vaihtamalla solmussa olevaan etupuskuriin (jos kuori ehjä) "halvemmasta löydetystä" takapuskurista.