Sivu 1/2
nivean kytkin taisi porsia...
Lähetetty: 26.2.2006 17:08
Kirjoittaja liero
diaknoosia...
ensin kytkin lakkasi irrottamasta kunnolla, auton paikaallaan ollessa ei saanut pykäliä päälle ,ajaessa vielä toimi.
tästä sisuuntunena ilmasin työsylinterin ja säädin ylim. välykset pois siitä vivustosta, sen seurauksena ei irrota enää ollenkaan ,mutta kun painaa kykin pedaalia vain n.20-30mm niin irrottaa ,pohjaan painaen ei irrota ollenkaan

olen hiukka ymmälläni ,mutta ensimmäinen visio olisi jotta paineasetelma olisi antautunut
mielipiteitä kaivataan...
Lähetetty: 26.2.2006 17:42
Kirjoittaja destor
Voisikohan käydä niin että pääsylinterin kumit olisivat huonot, poljinta kun painaa vain vähän niin nesteet eivät vielä pääse kumin ohi, mutta pohjaan painettaessa kumi vuotaa ja siksi se ei toimi.
Lähetetty: 26.2.2006 22:29
Kirjoittaja Lada_VFTS
Vaikuttais et on työsylinteri finaalissa tai vettä nesteen seassa, auttaako mitään jos pumppailet poljinta hetken aikaa?
Lähetetty: 26.2.2006 23:16
Kirjoittaja ladoilla radalle
itsellä saman tapane ongelma.. kaveri ajo sil ja sit rupes vaihteet takkuaan ja lopulta ei irrottanu no vaihettii työsylinteri ja siitä säätövara loppuu eikä irrota.. lopulta meni se tankoki **kele mutkalle.. ja kytkin on iha sika jäykkä.. oisko se asetelmä paska vai mikä??

Lähetetty: 27.2.2006 4:31
Kirjoittaja cassu
Tuossa kytkimessähän ei montaa osaa ole. Uutta sylinteriä, letkua, asetelmaa ja levyä vaan tilalle. Kyllä se siitä taas elpyy.
Lähetetty: 27.2.2006 8:09
Kirjoittaja RTJN65
Mulla olis nivean asetelmakin, ja painelaakereissa löytyy.
Lähetetty: 27.2.2006 17:59
Kirjoittaja liero
nyt on invan vaiheaskit poistettu autosta, lopputuloksena on jotta paineasetelma on palvellut aikansa

muuten kaikki ok.
rtjn65 oletan jotta tuo sun asetelma on uusi ? mitä pidät hintaa? toimitustapa jamsään?
Lähetetty: 27.2.2006 22:48
Kirjoittaja RTJN65
Paineasetelma 32 Eur ja painelaakeri 10 Eur.
Toimitustapa posti tai matkahuolto. Soittaa voi huomenna klo 8,00 jälkeen 041-4541455.
Lähetetty: 28.2.2006 20:40
Kirjoittaja matti-x
onkos niveassa eri astelma kuin takavetoisissa? tilasin tarvikkeena ja meinas myyjä että käy molempiin sama.
Lähetetty: 28.2.2006 20:57
Kirjoittaja destor
Molempiin käy samat, nivan kytkinlevy vaan on leveämmällä kitkapinnalla joten se kestää vähän paremmin kuin vakio takavedon. Saattaa se asetelmakin olla jäykempi, siitä en tiedä.
Lähetetty: 28.2.2006 21:00
Kirjoittaja Stefa
Nivan on jäykempi. On ollut suosittu ainakin rallipiireissä sintterin kaverina. Itseasiassa leveämpi kitkapinta pitää huonommin mitä ohuempi, koska pintapaine on pienempi.
Eräs kytkinremontti paljasti levyn jousien silppuuntuneen asetelman ja levyn väliin aiheuttaen kytkimen jumiintumisen.
Lähetetty: 28.2.2006 22:06
Kirjoittaja destor
Stefa kirjoitti:.. Itseasiassa leveämpi kitkapinta pitää huonommin mitä ohuempi, koska pintapaine on pienempi.
No mutta miten selittyy kapeampien renkaiden huonompi pito kuivalla asfaltilla kuin leveämpien? Tällöinhän pintapaine on suurempi mutta pito silti huonompi. Entäpä mikä on syynä suurempien jarrujen laittamiseen taikka isomman kytkimen sovittamiseen pienemmän tilalle (pintapaine pienenee, koska pinta-ala kasvaa)?
Nivan asetelmahan on jäykempi joten pintapainekin kasvaa ja tällöin leveämpi kitkapinta pitääkin itseasiassa paremmin mitä ohuempi heikommalla asetelmalla.
Lähetetty: 28.2.2006 23:26
Kirjoittaja Stefa
destor kirjoitti:Nivan asetelmahan on jäykempi joten pintapainekin kasvaa ja tällöin leveämpi kitkapinta pitääkin itseasiassa paremmin mitä ohuempi heikommalla asetelmalla.
Jos verrataan vakiopuristusvoiman omaavaa asetelmaa eri levyillä, niin kapeamman kitkapinnan omaava kestää vääntöä enemmän, mutta vain jos kitkapinta on kavennettu "sisäpuolelta". Eli ikäänkun pitemmällä varrellahan saadaan enemmän momenttia samalla voimalla ja yhtä pitkällä varrella.
Sama homa pätee isompaan kytkimeen ja jarruihin, eli suurempi kehä lisää "momentinkestoa". Momenttihan on voiman ja sen varren tulo. Kokeileppa vaikka laittaa ladan rengas pyörimään ja pysäytä se keskiöstä sormin. Kokeile sitten samaa kitkapinnasta. sormiesi pinta-alahan pysyy samana, mutta kehä kasvaa. Miten käy?
Lähetetty: 1.3.2006 0:06
Kirjoittaja destor
Näinhän se on, järkeenkäyvä teoria.
Tuo kuvaamani rengasilmiö kaipaa vielä selitystä pintapaineen osalta, ainakaan tuossa tapauksessa pintapaine ei ole se ratkaiseva elementti. Toisaalta vipuvarsielementti ei muutu tuossa rengasjutussa, joten ainakin tämä yksi aukko pintapaineteoriassa taitaa olla (?). Voisiko kytkimessä olla samanlainen efekti mitä tässä rengashommassa, vielä jos hämmennetään soppaa niin otetaan slicksirenkaat tähän mukaan. Niissähän kitkapintaa on mahdollisimman paljon ja silloin pintapaine pienenee entisestään, mutta pito kuitenki lisääntyy kuivalla asfaltilla. Mikä sen määrittää että kytkimen kitkapinnan kasvatuksella ei saada samanlaista hyötyä mitä renkaissa saadaan samalla toimenpiteellä, tästä jos suljetaan tuo vipuvarsiasia vielä pois niin ainoa ero tilanteiden välillä on vastinkitkapintojen erilaisuus (kytkinlevy <-> teräs | kumi <-> asfaltti).
Lähetetty: 1.3.2006 19:00
Kirjoittaja Stefa
Tuo muuten onkin mielenkiintoinen juttu
Ihan en varmaksi osaa sanoa, mutta veikkaisin tuon johtuvan juuri noista materiaaleista. Koska esimerkiksi taas kapeampi talvirengas pitää paremmin mitä leveämpi, samoin kun kapeampi kesärengaskin soralla.
Toisaalta kapeammat kesärenkaat ovat yleensä myös korkeampia ja kumiseokseltaan kovempia, jolloin noiden takia pitävät huonommin
Täytyykin selvittää tätä ja ihmetellä.