nivean kytkin taisi porsia...

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

nivean kytkin taisi porsia...

Viesti Kirjoittaja liero »

diaknoosia...
ensin kytkin lakkasi irrottamasta kunnolla, auton paikaallaan ollessa ei saanut pykäliä päälle ,ajaessa vielä toimi.
tästä sisuuntunena ilmasin työsylinterin ja säädin ylim. välykset pois siitä vivustosta, sen seurauksena ei irrota enää ollenkaan ,mutta kun painaa kykin pedaalia vain n.20-30mm niin irrottaa ,pohjaan painaen ei irrota ollenkaan :? olen hiukka ymmälläni ,mutta ensimmäinen visio olisi jotta paineasetelma olisi antautunut :(
mielipiteitä kaivataan...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Voisikohan käydä niin että pääsylinterin kumit olisivat huonot, poljinta kun painaa vain vähän niin nesteet eivät vielä pääse kumin ohi, mutta pohjaan painettaessa kumi vuotaa ja siksi se ei toimi.
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Vaikuttais et on työsylinteri finaalissa tai vettä nesteen seassa, auttaako mitään jos pumppailet poljinta hetken aikaa?
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

itsellä saman tapane ongelma.. kaveri ajo sil ja sit rupes vaihteet takkuaan ja lopulta ei irrottanu no vaihettii työsylinteri ja siitä säätövara loppuu eikä irrota.. lopulta meni se tankoki **kele mutkalle.. ja kytkin on iha sika jäykkä.. oisko se asetelmä paska vai mikä?? :roll:
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Tuossa kytkimessähän ei montaa osaa ole. Uutta sylinteriä, letkua, asetelmaa ja levyä vaan tilalle. Kyllä se siitä taas elpyy.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Mulla olis nivean asetelmakin, ja painelaakereissa löytyy.
Lada rules
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

nyt on invan vaiheaskit poistettu autosta, lopputuloksena on jotta paineasetelma on palvellut aikansa :( muuten kaikki ok.

rtjn65 oletan jotta tuo sun asetelma on uusi ? mitä pidät hintaa? toimitustapa jamsään?
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Paineasetelma 32 Eur ja painelaakeri 10 Eur.

Toimitustapa posti tai matkahuolto. Soittaa voi huomenna klo 8,00 jälkeen 041-4541455.
Lada rules
matti-x

Viesti Kirjoittaja matti-x »

onkos niveassa eri astelma kuin takavetoisissa? tilasin tarvikkeena ja meinas myyjä että käy molempiin sama.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Molempiin käy samat, nivan kytkinlevy vaan on leveämmällä kitkapinnalla joten se kestää vähän paremmin kuin vakio takavedon. Saattaa se asetelmakin olla jäykempi, siitä en tiedä.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Nivan on jäykempi. On ollut suosittu ainakin rallipiireissä sintterin kaverina. Itseasiassa leveämpi kitkapinta pitää huonommin mitä ohuempi, koska pintapaine on pienempi.

Eräs kytkinremontti paljasti levyn jousien silppuuntuneen asetelman ja levyn väliin aiheuttaen kytkimen jumiintumisen.
Vauhdin tae - alamäki
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Stefa kirjoitti:.. Itseasiassa leveämpi kitkapinta pitää huonommin mitä ohuempi, koska pintapaine on pienempi.
No mutta miten selittyy kapeampien renkaiden huonompi pito kuivalla asfaltilla kuin leveämpien? Tällöinhän pintapaine on suurempi mutta pito silti huonompi. Entäpä mikä on syynä suurempien jarrujen laittamiseen taikka isomman kytkimen sovittamiseen pienemmän tilalle (pintapaine pienenee, koska pinta-ala kasvaa)?

Nivan asetelmahan on jäykempi joten pintapainekin kasvaa ja tällöin leveämpi kitkapinta pitääkin itseasiassa paremmin mitä ohuempi heikommalla asetelmalla.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

destor kirjoitti:Nivan asetelmahan on jäykempi joten pintapainekin kasvaa ja tällöin leveämpi kitkapinta pitääkin itseasiassa paremmin mitä ohuempi heikommalla asetelmalla.
Jos verrataan vakiopuristusvoiman omaavaa asetelmaa eri levyillä, niin kapeamman kitkapinnan omaava kestää vääntöä enemmän, mutta vain jos kitkapinta on kavennettu "sisäpuolelta". Eli ikäänkun pitemmällä varrellahan saadaan enemmän momenttia samalla voimalla ja yhtä pitkällä varrella.

Sama homa pätee isompaan kytkimeen ja jarruihin, eli suurempi kehä lisää "momentinkestoa". Momenttihan on voiman ja sen varren tulo. Kokeileppa vaikka laittaa ladan rengas pyörimään ja pysäytä se keskiöstä sormin. Kokeile sitten samaa kitkapinnasta. sormiesi pinta-alahan pysyy samana, mutta kehä kasvaa. Miten käy?
Vauhdin tae - alamäki
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Näinhän se on, järkeenkäyvä teoria.

Tuo kuvaamani rengasilmiö kaipaa vielä selitystä pintapaineen osalta, ainakaan tuossa tapauksessa pintapaine ei ole se ratkaiseva elementti. Toisaalta vipuvarsielementti ei muutu tuossa rengasjutussa, joten ainakin tämä yksi aukko pintapaineteoriassa taitaa olla (?). Voisiko kytkimessä olla samanlainen efekti mitä tässä rengashommassa, vielä jos hämmennetään soppaa niin otetaan slicksirenkaat tähän mukaan. Niissähän kitkapintaa on mahdollisimman paljon ja silloin pintapaine pienenee entisestään, mutta pito kuitenki lisääntyy kuivalla asfaltilla. Mikä sen määrittää että kytkimen kitkapinnan kasvatuksella ei saada samanlaista hyötyä mitä renkaissa saadaan samalla toimenpiteellä, tästä jos suljetaan tuo vipuvarsiasia vielä pois niin ainoa ero tilanteiden välillä on vastinkitkapintojen erilaisuus (kytkinlevy <-> teräs | kumi <-> asfaltti).
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo muuten onkin mielenkiintoinen juttu :roll:

Ihan en varmaksi osaa sanoa, mutta veikkaisin tuon johtuvan juuri noista materiaaleista. Koska esimerkiksi taas kapeampi talvirengas pitää paremmin mitä leveämpi, samoin kun kapeampi kesärengaskin soralla.

Toisaalta kapeammat kesärenkaat ovat yleensä myös korkeampia ja kumiseokseltaan kovempia, jolloin noiden takia pitävät huonommin :roll:

Täytyykin selvittää tätä ja ihmetellä.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin