diaknoosia...
ensin kytkin lakkasi irrottamasta kunnolla, auton paikaallaan ollessa ei saanut pykäliä päälle ,ajaessa vielä toimi.
tästä sisuuntunena ilmasin työsylinterin ja säädin ylim. välykset pois siitä vivustosta, sen seurauksena ei irrota enää ollenkaan ,mutta kun painaa kykin pedaalia vain n.20-30mm niin irrottaa ,pohjaan painaen ei irrota ollenkaan olen hiukka ymmälläni ,mutta ensimmäinen visio olisi jotta paineasetelma olisi antautunut
mielipiteitä kaivataan...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Voisikohan käydä niin että pääsylinterin kumit olisivat huonot, poljinta kun painaa vain vähän niin nesteet eivät vielä pääse kumin ohi, mutta pohjaan painettaessa kumi vuotaa ja siksi se ei toimi.
itsellä saman tapane ongelma.. kaveri ajo sil ja sit rupes vaihteet takkuaan ja lopulta ei irrottanu no vaihettii työsylinteri ja siitä säätövara loppuu eikä irrota.. lopulta meni se tankoki **kele mutkalle.. ja kytkin on iha sika jäykkä.. oisko se asetelmä paska vai mikä??
Molempiin käy samat, nivan kytkinlevy vaan on leveämmällä kitkapinnalla joten se kestää vähän paremmin kuin vakio takavedon. Saattaa se asetelmakin olla jäykempi, siitä en tiedä.
Nivan on jäykempi. On ollut suosittu ainakin rallipiireissä sintterin kaverina. Itseasiassa leveämpi kitkapinta pitää huonommin mitä ohuempi, koska pintapaine on pienempi.
Eräs kytkinremontti paljasti levyn jousien silppuuntuneen asetelman ja levyn väliin aiheuttaen kytkimen jumiintumisen.
Stefa kirjoitti:.. Itseasiassa leveämpi kitkapinta pitää huonommin mitä ohuempi, koska pintapaine on pienempi.
No mutta miten selittyy kapeampien renkaiden huonompi pito kuivalla asfaltilla kuin leveämpien? Tällöinhän pintapaine on suurempi mutta pito silti huonompi. Entäpä mikä on syynä suurempien jarrujen laittamiseen taikka isomman kytkimen sovittamiseen pienemmän tilalle (pintapaine pienenee, koska pinta-ala kasvaa)?
Nivan asetelmahan on jäykempi joten pintapainekin kasvaa ja tällöin leveämpi kitkapinta pitääkin itseasiassa paremmin mitä ohuempi heikommalla asetelmalla.
destor kirjoitti:Nivan asetelmahan on jäykempi joten pintapainekin kasvaa ja tällöin leveämpi kitkapinta pitääkin itseasiassa paremmin mitä ohuempi heikommalla asetelmalla.
Jos verrataan vakiopuristusvoiman omaavaa asetelmaa eri levyillä, niin kapeamman kitkapinnan omaava kestää vääntöä enemmän, mutta vain jos kitkapinta on kavennettu "sisäpuolelta". Eli ikäänkun pitemmällä varrellahan saadaan enemmän momenttia samalla voimalla ja yhtä pitkällä varrella.
Sama homa pätee isompaan kytkimeen ja jarruihin, eli suurempi kehä lisää "momentinkestoa". Momenttihan on voiman ja sen varren tulo. Kokeileppa vaikka laittaa ladan rengas pyörimään ja pysäytä se keskiöstä sormin. Kokeile sitten samaa kitkapinnasta. sormiesi pinta-alahan pysyy samana, mutta kehä kasvaa. Miten käy?
Tuo kuvaamani rengasilmiö kaipaa vielä selitystä pintapaineen osalta, ainakaan tuossa tapauksessa pintapaine ei ole se ratkaiseva elementti. Toisaalta vipuvarsielementti ei muutu tuossa rengasjutussa, joten ainakin tämä yksi aukko pintapaineteoriassa taitaa olla (?). Voisiko kytkimessä olla samanlainen efekti mitä tässä rengashommassa, vielä jos hämmennetään soppaa niin otetaan slicksirenkaat tähän mukaan. Niissähän kitkapintaa on mahdollisimman paljon ja silloin pintapaine pienenee entisestään, mutta pito kuitenki lisääntyy kuivalla asfaltilla. Mikä sen määrittää että kytkimen kitkapinnan kasvatuksella ei saada samanlaista hyötyä mitä renkaissa saadaan samalla toimenpiteellä, tästä jos suljetaan tuo vipuvarsiasia vielä pois niin ainoa ero tilanteiden välillä on vastinkitkapintojen erilaisuus (kytkinlevy <-> teräs | kumi <-> asfaltti).
Ihan en varmaksi osaa sanoa, mutta veikkaisin tuon johtuvan juuri noista materiaaleista. Koska esimerkiksi taas kapeampi talvirengas pitää paremmin mitä leveämpi, samoin kun kapeampi kesärengaskin soralla.
Toisaalta kapeammat kesärenkaat ovat yleensä myös korkeampia ja kumiseokseltaan kovempia, jolloin noiden takia pitävät huonommin