Sivu 1/2
Männät väärinpäin?
Lähetetty: 25.2.2006 10:35
Kirjoittaja iigorr
Joo eli nyt olis tuo 1600 viri kone kasauksessa.
Yksi ralli kaverini sano että kannattas laittaa männät väärinpäin.
Siis eli kiertokankeen toisin päin kuin kuuluisi olla..
Kun ladan männässähän männäntappi ei ole keskellä vaan hieman sivussa.
Onko tämä kannattavaa/järkevää?
Perusteli sillä että jotenkin potkaisisi paremmin männän alakuolo kohdasta takaisin ylös päin.. tai jotain sihen suuntaan
toivottavasti ymmärrätte

Lähetetty: 25.2.2006 11:19
Kirjoittaja pressa
ilman suurempaa viritys kokemusta esittäisin omana mielipiteenäni hyödyn olevan samaa luokkaa kuin juoksukenkien laittaminen vääriin jalkoihin
perustelunahan voisi siinäkin olla että aiheutavat positiivisen nosteen tennarin alle jolloin askellus keveämpää
mikäli tähän alkuperäiseen kysymykseen löytyy faktaa omaavaa tietoa tämä sepustus poistetaan
männät
Lähetetty: 25.2.2006 12:21
Kirjoittaja ss127
Minä olen kuullut saman asian vanhemmalta asentajalta joka ajoi kilpaa. Joku taika siinä oli ja jos oikein muistan niin sen pitäisi tuoda kestävyyttä ja tehoa lisää. Saatan tietty olla väärässä. Eräs Toyota mies kokeili ja väitti että vaikutti tuntuvasti. Ken tietää paremmin kertokoon asiansa.
Lähetetty: 25.2.2006 13:37
Kirjoittaja destor
Minkäslaisessa kulmassa kiertokanki on mäntään nähden alakuolokohdassa, meinaan jos se kulma paranee niin voihan siitä jotain hyötyä olla. Enemmän uskoisin olevan hyötyä kiertokangen kulman parantumisesta kampiakseliin nähden työtahdin aikana kun mäntä liikkuu alaspäin. En osaa nyt hahmottaa miten nuo rojut siellä koneessa ovat, mutta kumma jos jo tehtaalta lähtien on männät "väärinpäin" virittäjien näkemykseen nähden.
Lähetetty: 25.2.2006 14:58
Kirjoittaja ladasape
kas kun ne ei ole laittanu jo tehtaalla niitä mäntiä toisin päin,
Lähetetty: 25.2.2006 15:00
Kirjoittaja ladasape
kuulostaa samalta kuin noi öljyn lisä-aineet miksi ei öljy yhtiöt ole niitä keksiny laittaa öljyihinsä vaan tekee "heikompi laatusta" öljyä?
Lähetetty: 25.2.2006 15:04
Kirjoittaja Turbiini
Ladasta en tiedä, mutta kyllä joissain autoissa saa lisää tehoa männät kääntämällä. Tehdas hakee epäkeskeisellä tapilla lisääkulutus kestoa mäntään ja hiljaisempaa käyntiä, kun mäntä käännetään kanki kulma muuttuu paremmaksi mutta mäntä rupeaa värisemään sylinterissä, kolisee ja kuluu nopeasti.
Lähetetty: 25.2.2006 18:02
Kirjoittaja larbatzi
Mitenkä päin muuten ladassa on männät elikkä onko se numero joka on kierto kankissa niin onko se jakopäästä katsottuna oikealla vai vasemmalla ??
Niin onko tässä mäntä irrotettu kierto kangesta ja käännetty vai onko koko kangi käännetty ??
Jos on kierto kanki käännetty niin voi jossain koneissa tulla lohkoon reikä !
Lähetetty: 25.2.2006 23:05
Kirjoittaja iigorr
männät käännetty.
Lähetetty: 28.2.2006 21:45
Kirjoittaja Stefa
Ideahan on tehtaalla että mäntiin vaikuttavat sivuttaisvoimat pienenevät. Virittämisessä ideana on lähempänä kampiakaselin pyörimisen tangenttia oleva työntövoima palamistapahtuman seurauksena -> voimaa lisää. Ongelmana vaan on kestääkö lohko ja muut osat tämän.
Lähetetty: 28.2.2006 22:39
Kirjoittaja kapa
Jos ei ylimääräiset kolinat, nopeampi kuluminen ja heikompi kestävyys haittaa niin voithan sitä kokeilla. Varmaan esim. jossain ralliautoissa hyväkin konsti, tavallisessa käyttöautossa ei välttämättä niin hyvä?
Lähetetty: 28.2.2006 23:10
Kirjoittaja destor
Kaikki riippuu taas siitä kulumisen nopeudesta, mikäli kone kestää useamman 10 000 km niin olen jo hyvin tyytyväinen. Jos taas toimenpiteen jälkeen mäntien ja lohkon huoltoväliksi tulee 5000 km en lähtisi kääntämään mäntiä ~2% tehonlisäyksen toivossa katuautoon.
Tuotahan voi koittaa päätellä siten että jos alkuperäinen moottori kestäisi vaikkapa 300 000 km mäntien ja lohkon osalta, niin eiköhän noilla käännetyillä männilläkin päästä useampaan kymppitonniin (ellei kuluminen ole oikeasti nopeata ja vieläpä kiihdy kokoajan kuten noidanpyörä). Se riittääkin vallan hyvin viritettyyn koneeseen, tuskinpa sitä muutenkaan tulisi pidettyä korkkaamattomana niin kauaa.
Lähetetty: 28.2.2006 23:20
Kirjoittaja kapa
Joo, varmasti tuollaiseen virikoneeseen voi ollakin ihan hyvä temppu koittaa. Mutta jos koneella on tarkoitus ajaa huolettomia kilometrejä satojatuhansia niin silloin ei ehkä kannata.
Lähetetty: 1.3.2006 15:10
Kirjoittaja NesteHukka
Vois olla ideaa tehdä vertailuja takomäntiin, että onko noissa männäntappi sijoitettu vakion tavalla, vai keskelle vai peräti eri puolelle, niinkuin tässä nyt väitellään.
Lähetetty: 1.3.2006 21:41
Kirjoittaja Turbiini
Mulla on wisecot joissa tappi keskellä, Uudemmat wisecon versiot on epäkeskeisellä tapilla. En osaa sitä sanoa kumminpäin ne on tarkoitettu, enkä kyllä tiedä millä puolen ladan männässä tappi on.