Sivu 1/2
Ei käynnisty, vika startissa, apua kaivataan.
Lähetetty: 23.2.2006 14:04
Kirjoittaja Mikko K
Autoa on käytetty nyt 2 kertaa akkumestarilla, ja ei ole siinä akussa se vika. Eli auto ei käynnisty, akku on kunnossa, navat oli vaseliinissa, nyt putsattu, kuulemma ehkä siinä vika. Kuitenkin lähtee lämpimänä käyntiin heti, kylmällä koneella yön seistynä pyöräyttää kerran pari vaikka miinus kaapeli oli yön irti

. Apuvirralla kyllä lähtee käyntiin, joten missähän vika voisi olla? Tänään tosíaan nuo navat putsasin niin katsotaan onko siitä hyötyä (veikkaan että ei).
Ai niin, auto on 2107-1500-86vm.
Lähetetty: 23.2.2006 14:27
Kirjoittaja AI
Kyllähän akku kuulostaa lopussa olevan jos ei jaksa kylmänä konetta pyörittää. Kokeile ottaa akku yöksi sisään lämpimään.
Re: Ei käynnisty, vika ei ole akussa.
Lähetetty: 23.2.2006 14:32
Kirjoittaja cassu
Onkos startti / solenoidi täysin kunnossa? Jos lyö oikoseen jostain niin akun jännite kyykkää.
Huono kontaktikin esimerkiksi startin kaapeleissa saattaa aiheuttaa jotakuinkin vastaavia oireita.
Itelläni oli muinoin eräässä startissa hiilet lopussa ja toimi lämpösenä kuin unelma, muttei kylmänä oikein jaksanut pyöriä.
Lähetetty: 23.2.2006 14:41
Kirjoittaja AI
Mutta kun se kerta apuvirralla lähtee niin miten se voisi startissa vika olla?
Lähetetty: 23.2.2006 14:47
Kirjoittaja Mikko K
Nyt siis on aika varmaa että se on akku tai startti, mutta ihmetyttää miten se voisi olla startti kun lähtee kylmänäkin apuvirralla käyntiin.
Täytyy kokeilla illalla kun kone on täysin kylmä niin toinen ottaa apukaapelin toisen johdon ja koittaa vaikka saada lisämaata koneen kyljestä tai jostain. Tämä akkumestari veikkaa jotain liitoksia huonoiksi, koska lähtee kuitenkin apuvirralla käyntiin ja akku ei ollut lähellekään tyhjä kun se testaili sitä.
Lähetetty: 23.2.2006 17:16
Kirjoittaja aropupu
voi se olla startissa..niistä löytyy niitä ihme ongelmia,esim juuri että tietty virtamäärä kun ylittyy kylmänä niin se toimii..olisiko ankkurissa vika,tai hiilissä...ARVAUS...
TAI!onko akulle tehty rasituskoe?jos sieltä on kenno poikki?
Lähetetty: 24.2.2006 9:02
Kirjoittaja cassu
AI kirjoitti:Mutta kun se kerta apuvirralla lähtee niin miten se voisi startissa vika olla?
No älä nyt silmille tule...
Kyllä se vaan startissa voi olla.
Joissakin tapauksissa esimerkiksi liittimen huono kontakti paranee hieman jännitteen kasvaessa, eli johtaa hieman enemmän/paremmin.
Korkeampi jännite lohkeaa luonnollisesti kun pistetään apuvirtaa käynnissä olevasta ajoneuvosta. Akun normaali lepojännite on luonnollisesti pienempi kuin latausjännite. Kokonaisjännite kasvaa hieman jo pelkästään ottamalla apuvirtaa toisesta irtonaisesta akusta.
Lämmetessään liitokset taasen saattaa johtaa hyvin = vaikkapa metallin lämpölaajeneminen.
Ja kun kyseessä on vähänkin tekninen laite, vika voi olla mitä arvaamattomimmissa paikoissa. Näin on elinvuodet tekniikan parissa opettaneet.

Lähetetty: 25.2.2006 11:52
Kirjoittaja Mikko K
Eli startissa vika, ei enää apuvirtakaan auta. Eli kun starttaa, pyörähtää kerran ja hetkenpäästä toisen, joskus ihan hyvinkin pyörittää pari sekuntia. Lämpimänä toimii hyvin, akkunapojen löysät liitokset korjailtu ym.
Ihmetyttää vaan kun vika hyppäsi eteen ihan yks kaks, ei mitään varoittelua.
Kylmänä ei toimi juuri lainkaan siis, eli kysynpä vielä tietävämmiltä onko vika sstartissa todella? Uusi kun maksaa lähiputiikissa kuitenkin 85€.
Onko miten vaikea itse vaihtaa, pystyykö autotallin lattialla vaihtamaan? Yläkauttahan se on mahdotonta.
Lähetetty: 25.2.2006 12:05
Kirjoittaja destor
Itseasiassa se juuri vaihdetaan yläkautta. Kaksi ruuvia lähtee yläkautta lenkillä auki ja alimmaisen saa alakautta hylsyllä hienosti. Lämpösuojapelit pitää ottaa pois, taisi olla kahdella 10mm kantaisella pultilla kiinni, jotka molemmat katkesivat ainakin minulta. Akun kenkä tietysti aluksi irti ettei kipinöi paljoa lohkon kylkeen remontin edetessä. Startin herätejohto kannattaa kiinnittää ennen uuden paikalleen asennusta jotta se onnistuu.
Niitä hiiliä voi katsoa missä kunnossa ne ovat, uuden startin saa kuitenkin postimaksuineen sikäläistä liikettä halvemmalla tältä forumilta ostamalla joten mieti sitäkin vaihtoehtoa.
Lähetetty: 25.2.2006 13:22
Kirjoittaja Team perseauki racing
itsellä ilmentynyt samoja oireita tosin välistä ollaan otettu juoksu käynnistyksiä lämpösenkin koneen kanssa. välistä saattaa viikon toimia moittettaa ja istten hitsi taas. täytyy huomenna otta mobiliaan kampi matkaan
Lähetetty: 25.2.2006 13:50
Kirjoittaja Kimmo86
Mulla oli myös samanlaisia oireita ja ne johtui palaneesta apureleestä, joka välillä kytki ja välillä taas ei. Kannattaa vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, vaikka vika ei siinä vielä olisikaan.
Lähetetty: 25.2.2006 13:53
Kirjoittaja destor
Minulla nappis ei taannoin meinannut aina startata, avaimesta kääntämällä ei tapahdu mitään mutta jos avainta pitää käännettynä tai ronklaa vähän niin sitten lähtee. Vika ei ollut virtalukossa vaan hapettuneessa startin herätteessä.
Lähetetty: 25.2.2006 17:59
Kirjoittaja Nonnis
Kyl se startti mun mielestä parhaiten tulee alakautta kun ensin ottaa laturin irti. Startin ylemmät kiinnityspultit voi avata yläkautta jos on kapeet pikku kätöset kuten mulla

Lähetetty: 26.2.2006 8:01
Kirjoittaja pappa-ladailija
alakautta se tulee kyllä näppärästi suojapeltiäkään ei tartte irrottaa. mulla ei kans pyörittäny enää ees apuvirralla. joku osa oli irti ku startti helis ku tamburiini. olis tietysti saanu korjattuaki mutta olin laiska ja ostin motonetistä uuden..
Lähetetty: 3.3.2006 18:27
Kirjoittaja Mikko K
Toimii kuin rasvattu uuden startin myötä
