Ei käynnisty, vika startissa, apua kaivataan.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Mikko K

Ei käynnisty, vika startissa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Autoa on käytetty nyt 2 kertaa akkumestarilla, ja ei ole siinä akussa se vika. Eli auto ei käynnisty, akku on kunnossa, navat oli vaseliinissa, nyt putsattu, kuulemma ehkä siinä vika. Kuitenkin lähtee lämpimänä käyntiin heti, kylmällä koneella yön seistynä pyöräyttää kerran pari vaikka miinus kaapeli oli yön irti :?: . Apuvirralla kyllä lähtee käyntiin, joten missähän vika voisi olla? Tänään tosíaan nuo navat putsasin niin katsotaan onko siitä hyötyä (veikkaan että ei).

Ai niin, auto on 2107-1500-86vm.
Viimeksi muokannut Mikko K, 25.2.2006 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Kyllähän akku kuulostaa lopussa olevan jos ei jaksa kylmänä konetta pyörittää. Kokeile ottaa akku yöksi sisään lämpimään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: Ei käynnisty, vika ei ole akussa.

Viesti Kirjoittaja cassu »

Onkos startti / solenoidi täysin kunnossa? Jos lyö oikoseen jostain niin akun jännite kyykkää.
Huono kontaktikin esimerkiksi startin kaapeleissa saattaa aiheuttaa jotakuinkin vastaavia oireita.

Itelläni oli muinoin eräässä startissa hiilet lopussa ja toimi lämpösenä kuin unelma, muttei kylmänä oikein jaksanut pyöriä.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Mutta kun se kerta apuvirralla lähtee niin miten se voisi startissa vika olla?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Mikko K

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Nyt siis on aika varmaa että se on akku tai startti, mutta ihmetyttää miten se voisi olla startti kun lähtee kylmänäkin apuvirralla käyntiin.
Täytyy kokeilla illalla kun kone on täysin kylmä niin toinen ottaa apukaapelin toisen johdon ja koittaa vaikka saada lisämaata koneen kyljestä tai jostain. Tämä akkumestari veikkaa jotain liitoksia huonoiksi, koska lähtee kuitenkin apuvirralla käyntiin ja akku ei ollut lähellekään tyhjä kun se testaili sitä.
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

voi se olla startissa..niistä löytyy niitä ihme ongelmia,esim juuri että tietty virtamäärä kun ylittyy kylmänä niin se toimii..olisiko ankkurissa vika,tai hiilissä...ARVAUS...

TAI!onko akulle tehty rasituskoe?jos sieltä on kenno poikki?
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

AI kirjoitti:Mutta kun se kerta apuvirralla lähtee niin miten se voisi startissa vika olla?
No älä nyt silmille tule... ;)

Kyllä se vaan startissa voi olla.

Joissakin tapauksissa esimerkiksi liittimen huono kontakti paranee hieman jännitteen kasvaessa, eli johtaa hieman enemmän/paremmin.

Korkeampi jännite lohkeaa luonnollisesti kun pistetään apuvirtaa käynnissä olevasta ajoneuvosta. Akun normaali lepojännite on luonnollisesti pienempi kuin latausjännite. Kokonaisjännite kasvaa hieman jo pelkästään ottamalla apuvirtaa toisesta irtonaisesta akusta.

Lämmetessään liitokset taasen saattaa johtaa hyvin = vaikkapa metallin lämpölaajeneminen.

Ja kun kyseessä on vähänkin tekninen laite, vika voi olla mitä arvaamattomimmissa paikoissa. Näin on elinvuodet tekniikan parissa opettaneet. :)
Mikko K

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eli startissa vika, ei enää apuvirtakaan auta. Eli kun starttaa, pyörähtää kerran ja hetkenpäästä toisen, joskus ihan hyvinkin pyörittää pari sekuntia. Lämpimänä toimii hyvin, akkunapojen löysät liitokset korjailtu ym.
Ihmetyttää vaan kun vika hyppäsi eteen ihan yks kaks, ei mitään varoittelua.
Kylmänä ei toimi juuri lainkaan siis, eli kysynpä vielä tietävämmiltä onko vika sstartissa todella? Uusi kun maksaa lähiputiikissa kuitenkin 85€.
Onko miten vaikea itse vaihtaa, pystyykö autotallin lattialla vaihtamaan? Yläkauttahan se on mahdotonta.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Itseasiassa se juuri vaihdetaan yläkautta. Kaksi ruuvia lähtee yläkautta lenkillä auki ja alimmaisen saa alakautta hylsyllä hienosti. Lämpösuojapelit pitää ottaa pois, taisi olla kahdella 10mm kantaisella pultilla kiinni, jotka molemmat katkesivat ainakin minulta. Akun kenkä tietysti aluksi irti ettei kipinöi paljoa lohkon kylkeen remontin edetessä. Startin herätejohto kannattaa kiinnittää ennen uuden paikalleen asennusta jotta se onnistuu.

Niitä hiiliä voi katsoa missä kunnossa ne ovat, uuden startin saa kuitenkin postimaksuineen sikäläistä liikettä halvemmalla tältä forumilta ostamalla joten mieti sitäkin vaihtoehtoa.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

itsellä ilmentynyt samoja oireita tosin välistä ollaan otettu juoksu käynnistyksiä lämpösenkin koneen kanssa. välistä saattaa viikon toimia moittettaa ja istten hitsi taas. täytyy huomenna otta mobiliaan kampi matkaan
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Mulla oli myös samanlaisia oireita ja ne johtui palaneesta apureleestä, joka välillä kytki ja välillä taas ei. Kannattaa vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, vaikka vika ei siinä vielä olisikaan.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Minulla nappis ei taannoin meinannut aina startata, avaimesta kääntämällä ei tapahdu mitään mutta jos avainta pitää käännettynä tai ronklaa vähän niin sitten lähtee. Vika ei ollut virtalukossa vaan hapettuneessa startin herätteessä.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kyl se startti mun mielestä parhaiten tulee alakautta kun ensin ottaa laturin irti. Startin ylemmät kiinnityspultit voi avata yläkautta jos on kapeet pikku kätöset kuten mulla ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
pappa-ladailija

Viesti Kirjoittaja pappa-ladailija »

alakautta se tulee kyllä näppärästi suojapeltiäkään ei tartte irrottaa. mulla ei kans pyörittäny enää ees apuvirralla. joku osa oli irti ku startti helis ku tamburiini. olis tietysti saanu korjattuaki mutta olin laiska ja ostin motonetistä uuden..
Mikko K

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Toimii kuin rasvattu uuden startin myötä :D
Vastaa Viestiin