Atsteekin kakkoskurkun läppä, missä vikaa?
Atsteekin kakkoskurkun läppä, missä vikaa?
Tuossa tuli aamummalla yritettyä atsteekilla kauppa-asioille lähtöä, mutta tulipas palattua aika pikaiseen parkkipaikalle tutkimaan tilannetta... Tyhjäkäynti puuttuu kokonaan, muuten käy hyvin.
Tutkittuani asiaa huomasin, että kakkoskurkun läppä kaasuttamisen jälkeen tyhjäkäynnillä jää välillä heilumaan hervottomana, liikkuu siis ihan pikkusormellakin, eikä tunnu minkäänmoista vastusta. Jonkinlaista "palautusta" välillä löytyy, kun tuota vähän aika kone sammuksissa heiluttelee. Sittenkun käyttää käynnissä niin herpaantuu taas.
Silloin tällöin hyytyi myös kun yritin läppää tyhjäkäynnillä kiinni pitää, mutta pääosin toimi silloin. Jos päästää läpästä irti, niin useimmiten jää auki (eli silleen hervotomaksi) kun kaasuvaijerista rivakammin vetäisee. Automaattiryyppy päällä käy, mutta kun polkaisee sen pois niin sammuu (tai ei, kylmemmällä koneella tuntuu jonkinaikaa tyhjäkäyntiä löytyvän).
Vinkit ja korjausehdotukset tervetulleita, jos vaikka pääsisi jonain päivänä sitä ruokaakin ostaan prkl...
Vielä edittiä, eli kun äsken kävin pihalla tutkiskeleen, niin suht kylmällä koneella kakkoskurkun läppä pysyi kiltisti siinä (lähes)kiinni asennossa, ja raottui vähän kun kaasutteli. Sittenkun lämmöt nousi lähelle normaalia käyntilämpötilaa läppä heittäytyi ihan hervottomaksi, ja yritti yleensä jäädä tyhjäkäynnillä täysin auki, mun käsityksen mukaan sen ei pitäisi niin paljoa aueta edes muutakuin kunnolla kaasutettaessa...
Yritin myöskin väkertää siihen himskatin läppään kiinnipitojousta noin väliaikaispatentiksi. Muuten hyvä idea, mutta sitten ei lähde käymään... Tolla läpällä lienee jokin starttiasento tms... *huoh*...
Ja vieläkun kattelin niin normaali tyhjäkäyntiasento tolle lienee pikkasen auki, eli se siitä jousi-ideasta.
Tutkittuani asiaa huomasin, että kakkoskurkun läppä kaasuttamisen jälkeen tyhjäkäynnillä jää välillä heilumaan hervottomana, liikkuu siis ihan pikkusormellakin, eikä tunnu minkäänmoista vastusta. Jonkinlaista "palautusta" välillä löytyy, kun tuota vähän aika kone sammuksissa heiluttelee. Sittenkun käyttää käynnissä niin herpaantuu taas.
Silloin tällöin hyytyi myös kun yritin läppää tyhjäkäynnillä kiinni pitää, mutta pääosin toimi silloin. Jos päästää läpästä irti, niin useimmiten jää auki (eli silleen hervotomaksi) kun kaasuvaijerista rivakammin vetäisee. Automaattiryyppy päällä käy, mutta kun polkaisee sen pois niin sammuu (tai ei, kylmemmällä koneella tuntuu jonkinaikaa tyhjäkäyntiä löytyvän).
Vinkit ja korjausehdotukset tervetulleita, jos vaikka pääsisi jonain päivänä sitä ruokaakin ostaan prkl...
Vielä edittiä, eli kun äsken kävin pihalla tutkiskeleen, niin suht kylmällä koneella kakkoskurkun läppä pysyi kiltisti siinä (lähes)kiinni asennossa, ja raottui vähän kun kaasutteli. Sittenkun lämmöt nousi lähelle normaalia käyntilämpötilaa läppä heittäytyi ihan hervottomaksi, ja yritti yleensä jäädä tyhjäkäynnillä täysin auki, mun käsityksen mukaan sen ei pitäisi niin paljoa aueta edes muutakuin kunnolla kaasutettaessa...
Yritin myöskin väkertää siihen himskatin läppään kiinnipitojousta noin väliaikaispatentiksi. Muuten hyvä idea, mutta sitten ei lähde käymään... Tolla läpällä lienee jokin starttiasento tms... *huoh*...
Ja vieläkun kattelin niin normaali tyhjäkäyntiasento tolle lienee pikkasen auki, eli se siitä jousi-ideasta.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Jos vika tuli yhtäkkiä se johtunee jostain jäätymisestä tai vastaavasta, koitahan voidella hyvin ne kaikki vivut, ja varsinkin se pienen iskarin näköinen juttu. Sen tehtävä taisi olla pitää jotakin läppää sopivalla voimalla kiinni, joten moottori pystyy kuitenkin imemään ilmaa sen välistä kun tarvetta esiintyy. Alipainehässäkän joku kalvo voi olla puhjennut, mutta katso mekaaninen puoli ensin.
Juu jäätyminenkin on mahdollista, mutta ruikin kyllä tossa crc:llä kaikki noi näkyvät vivut... Sitä iskarin näköistä ei taida tossa asteekkimallissa edes olla, tuota kakkoskurkun läppää (siis ylempää sellaista, tuossahan on ilmeisesti kaksi) ohjaa pelkästään tommonen kaasarin kyljessä olevaan kupumaiseen möykkyyn menevä vipu (möykky on kaasarin vasemmalla puolen keulasta päin katsottuna).
Lisäksi kaasupolkimen ollessa (lähes)pohjassa avaa kaasuvivustossa oleva tappi tuota läppää hieman, mutta vaikuttaa siis vasta tuossa asennossa.
Käsittääkseni siis tuo "kuvusta" tuleva ohjaus "löysää" läpän ohjauksen koneen lämmettyä jonkin verran... Mutta miksi?
Vika ilmaantui yhtäkkiä, mutta muistelen viime talvena olleen välillä samatapaisia oireita. Silloin ne meni ohi, nyt tuntuu vika jostain syystä pysyvän...
Lisäksi kaasupolkimen ollessa (lähes)pohjassa avaa kaasuvivustossa oleva tappi tuota läppää hieman, mutta vaikuttaa siis vasta tuossa asennossa.
Käsittääkseni siis tuo "kuvusta" tuleva ohjaus "löysää" läpän ohjauksen koneen lämmettyä jonkin verran... Mutta miksi?
Vika ilmaantui yhtäkkiä, mutta muistelen viime talvena olleen välillä samatapaisia oireita. Silloin ne meni ohi, nyt tuntuu vika jostain syystä pysyvän...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Voipi olla että nyt pitää purkaa koko kaasari. Samalla löytyy vika miksi 2 kurkun läppä kaatuu päälle (jota sen ei pitäisi tehdä). Siellä on jousi joka pitää 2 kurkkua kiinni ja avaa vasta kun 1 kurkku on riittävän auki ja sen jälkee vipuhässäkkä avaa mekaanisesti 2 kurkun.
Tarttee olla 2 kaasari vieressä josta kasatessa saa mallia ja tarvittaessa varosia.
Mulla olis jotain osaa (esim 5 kpl kaasareita yms.)
Tarttee olla 2 kaasari vieressä josta kasatessa saa mallia ja tarvittaessa varosia.
Mulla olis jotain osaa (esim 5 kpl kaasareita yms.)
Lada rules
Jotain tollaista vähän pelkäsinkin... Mutta ei kait se auta, jos ei edullista ehyttä kaasaria jostain sitten löydä, niin pitää ilmeisesti laittaa kaasarikorjaamo eteisen lattialle pystyyn ja toivoa saavansa jotain vielä kasaankin...
Rtjn:laitoin yv:tä noista kaasareistasi.
Rtjn:laitoin yv:tä noista kaasareistasi.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Jep jossain on jousi irronnut/pettänyt, siltä toi vähän vaikuttaisi. Jokin jousi pelaa kun kone on kylmä. Sitten vähitellen kun lämpiää, niin ton jousen pito hellittää, ja toisen jousen pitäsi varmaan pitää läppää?... Tällä hetkellä tosiaan vaikuttaisi, että tuo toinen jousi on jossain siellä sen kaasarin sivumöykyn sisällä, mutta jos joku tietää paremmin niin kertokaa ihmeessä.
Lisäksi huomasin, että tuon sivumöykyn ruuveja on edellinen omistaja availlut ahkerasti, kannoissa melkolailla kulumaa... Eli voi olla ihan kasattukkin perseelleen koko homma...
Lisäksi huomasin, että tuon sivumöykyn ruuveja on edellinen omistaja availlut ahkerasti, kannoissa melkolailla kulumaa... Eli voi olla ihan kasattukkin perseelleen koko homma...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Prkl tuossa on muutakin vikaa kuin jousi, mitähän lie kaasarista hajalla... Sain tohon viriteltyä sellaisen ulkoisen jousen (löysempi kuin eilinen niin starttaakin auto). Toimii vähän pidemmälle, mutta sitten kun on kone kunnolla lämmin alkaa woihan wanha wihtahousu tyhjäkäynnin seilaaminen ja ajossa pikkukierroksilla nykiminen...
Edelleenkin vika lienee kuitenkin kaasarissa, vai olisiko muita arvauksia?
Edelleenkin vika lienee kuitenkin kaasarissa, vai olisiko muita arvauksia?
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
ASTEK ongelmat :Kokeile hakua.
No ensiksi: Ota ilmansuodattimen kansi pois. Katso taskulampulla kaasarin päältä kohokammioihin (siellä näkyy kaksi reikää joista voi tiirailla) jos näkyy bensapinta nousevan yli kohojen ja samalla kaasariin menee likaa bensaa ( näkyy ihan kurkussa) tyhjäkäynti nousee ja sitten yrittää sammua (likaa bensaa). Taasen välillä tyhjäkäynti käy korkealla ja Noista tirkistysreijistä ei näy kuin kohojen yläpinnat (liaan vähän bensaa kohokammiossa, seos laiha).
Korjaus: Vaihda uusi kohokammion bensaventtiili. Uusi samalla kaasuttajan tiiviste.
Ostopaikka: Delta-Auto, hintaan 45 eur.
Mulla olis molemmat siihen.
No ensiksi: Ota ilmansuodattimen kansi pois. Katso taskulampulla kaasarin päältä kohokammioihin (siellä näkyy kaksi reikää joista voi tiirailla) jos näkyy bensapinta nousevan yli kohojen ja samalla kaasariin menee likaa bensaa ( näkyy ihan kurkussa) tyhjäkäynti nousee ja sitten yrittää sammua (likaa bensaa). Taasen välillä tyhjäkäynti käy korkealla ja Noista tirkistysreijistä ei näy kuin kohojen yläpinnat (liaan vähän bensaa kohokammiossa, seos laiha).
Korjaus: Vaihda uusi kohokammion bensaventtiili. Uusi samalla kaasuttajan tiiviste.
Ostopaikka: Delta-Auto, hintaan 45 eur.
Mulla olis molemmat siihen.
Lada rules
Sori jos tulee kyseltyä tyhmiä, hakuakin on tullut käytettyä, ei vaan enää muista että mikä viittaa mihinkin ja on muutenkin sekaisin koko jutskan kanssa...
Lisäksi tota testailua rajoittaa se, että puolen naapureista parveke on suoraan tohon parkkipaikalle, ja pakkastakin on yli kymmenen, hermot menee...
Mutta kuulostaa tuolta mainitsemaltasi jutulta, ja muistan siitä lukeneenikin joskus, en vaan muistanut sitä äsken tota edellistä kirjoittaessani. Ja mahdan ostaa sulta noi tiivistejutskat ja venttiilin ja mahdollisesti sen varakaasarinkin niin saisi kentis virallisemman korjauksen tohon läppävikaankin. Tänään en enää kyllä mene tutkimaan pihalle bensapintaa, hitsit, pimeä, ja pakkanen kiristyy. Syödäkin voisi tälle päivää jotain.
Ja anteeksi vielä kerran kun kyselen tyhmiä ja olen rasittava, ottaa pannuun että tuli koko auto ylipäänsä ostettua katselematta ensin netistä asioita.
Lisäksi tota testailua rajoittaa se, että puolen naapureista parveke on suoraan tohon parkkipaikalle, ja pakkastakin on yli kymmenen, hermot menee...
Mutta kuulostaa tuolta mainitsemaltasi jutulta, ja muistan siitä lukeneenikin joskus, en vaan muistanut sitä äsken tota edellistä kirjoittaessani. Ja mahdan ostaa sulta noi tiivistejutskat ja venttiilin ja mahdollisesti sen varakaasarinkin niin saisi kentis virallisemman korjauksen tohon läppävikaankin. Tänään en enää kyllä mene tutkimaan pihalle bensapintaa, hitsit, pimeä, ja pakkanen kiristyy. Syödäkin voisi tälle päivää jotain.
Ja anteeksi vielä kerran kun kyselen tyhmiä ja olen rasittava, ottaa pannuun että tuli koko auto ylipäänsä ostettua katselematta ensin netistä asioita.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....