Katalysaattori.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Katalysaattori.
Kysyisin tuollaista, että jos poistaa tuon Kat pöntön, niin huomaako sen, että auto kiihtyy paremmin.? Jos siis poistaa katin, niin vaikuttaako se mitenkään koneen normaaliin toimintaan.? (esim. ruiskun toimintaan tai vääntöön)
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7264
Edelleenkin väitän ettei eroa huomaa kuin mittalaitteilla, se lienee jossain 5% korvilla. Eli pistamalla ylimääräistä roinaa takakontista ja hytistä saa saman tehonnousuefektin aikaiseksi. Kannattaisi varmaan tehdä tuo teknisten tietojen vertailu. Aihetta puitiin laajasti autopiireissä tuossa 1980-luvun lopulla - noiden kat-autojen tullessa markkinoille.
Edelleenkin väitän ettei eroa huomaa kuin mittalaitteilla, se lienee jossain 5% korvilla. Eli pistamalla ylimääräistä roinaa takakontista ja hytistä saa saman tehonnousuefektin aikaiseksi. Kannattaisi varmaan tehdä tuo teknisten tietojen vertailu. Aihetta puitiin laajasti autopiireissä tuossa 1980-luvun lopulla - noiden kat-autojen tullessa markkinoille.
Vakiomoottorissa ero on marginaalinen, joissakin malleissa tosin Kat auton ja ei-Kat auton tehoero on noin 5-10 hevosvoimaa. Vaikutus tulee enemminkin korkeilla kierroksilla, joilla katti rupeaa ahdistamaan hengitystä. Suurin osa ahdistuksesta ei itseasissa johdu itse katista, vaan liian jyrkistä kartioista katin edessä ja takana jotka aiheittavat virtauksia heikentävää turbulenssia pakokaasuihin. 1700i ladassa imuilman saannin parantaminen ja samalla katin sekä takapöntön vaihtaminen paremmin virtaaviin saa huomattavissa olevan teholisän aikaiseksi. Samarasta en osaa sanoa kuinka on. Jos otat katin pois niin paranna samalla imuilmansaantia, saatat saada muutamia lisähevosia jopa keskikierroksille.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Kiitos teitil. Viime perjantaina täs meidän kylän korjaamolla oli Volvo 440 joka ei lähtenyt käymään. Lopulta asentaja löysi vian ja se oli, että katti oli rikki/tukos, eli katin sisäkalut oli jotenkin tukkinut putkistoa. Asentaja kun poisti katin, niin heti Volvo lähti käyntiin. Katti pönttö laitettiin takas, ilman sisäkaluja ja katselin itsekkin sitä poistettua sisäkalua ja kyllä se oli tosi tiheäreikäistä, vähän niinkun olis ampiaispesä lytyssä. Tästä tuli tuo ajatus, tuohon tehon laskuun.