Sivu 1/1
110 Väljä ohjaus ---> pyöränlaakeri
Lähetetty: 8.2.2006 14:15
Kirjoittaja Ladaism
Olen jo pitkään kärsinyt väljästä ohjauksesta ja siitä että ratti lyö käsille.
Raidetangonpäät on vaihdettu, renkaat tasapainotettu ja pyöränkulmat tarkistettu.
Huomasin öljyä vaihtaessa, auton ollessa ilmassa että toinen eturengas heiluu hieman käsin liikuteltaessa.
Epäilenkin että ko. viat johtuvat rikkinäisestä pyöränlaakerista?
Mielipiteitä?
Miten laakeri vaihdetaan? aiempaa kokemusta hommasta ei ole.
Kiitos.
Lähetetty: 8.2.2006 21:02
Kirjoittaja jta
Voisin äkkiseltään sanoa että väljyys saa olla todella paha laakerissa ennenkuin ohjauksessa tuntuu. Mutta ei välttämättä laakeri rikki ole jos meinaa välystä löytyä. Voi selvitä pelkällä kiristykselläkin.
Ja tuon laakeriväljyyden voi testata aika hyvin kun toinen painaa jarrua kun rengasta heiluttelee. Jos väljyys häviää jarrua painettaessa on kyse laakeri väljyydestä. Mikäli heilunta jatkuu samanlaisena on kyse nivelien väljyydestä.
Lähetetty: 9.2.2006 8:56
Kirjoittaja aropupu
kannattaa tarkistaa se laakerivälys..avata napamutteri pulttipyssyllä ja vetää sillä kiinni.ainakin samarassa oli aikoinaan sellaista että eivät toverit muistaneet tehtaalla kiristää napamutteria ollenkaan

niitä tehtiin sitten jälkityönä lahden Siltasellakin...
Lähetetty: 9.2.2006 20:03
Kirjoittaja jta
Tuota että laakerivälykset pulttipyssyllä pois?

Voihan olla ettei laakerit kovin pitkä ikäiset ole kun pulttipyssyllä momenttiin pätkäsee.
Lähetetty: 9.2.2006 20:18
Kirjoittaja kapa
Kyllä noi etuvetoisten laakerit voi vetää pulttipyssyllä kiinni. Sitten jos on kartiorullalaakerit, niin niissä täytyy kiristettäessä säätää oikea välys. Oikeastaanhan noissa etuvetojen 2-rivisissä viistokuulalaakereissa on välys säädetty jo valmiiksi laakerin rakenteessa, sitä ei voi napamutterin kireydellä muuttaa.
Lähetetty: 13.2.2006 18:07
Kirjoittaja Ladaism
Johan tokeni!
Vedin pulttipyssyllä niin tiukkaan kun sain, molemmat kiristyi n. kierroksen pari.
Heti muuttui ohjaus autossa hyväksi, kelpasi tänään sohjossa kiittää.
Kiitoksia kaikille avusta.
Lähetetty: 13.2.2006 18:25
Kirjoittaja kapa
Hyvä että vika selvisi, oliko jäänyt tovereilta linjalla mutterit vähän löysälle?
Lähetetty: 22.2.2006 10:38
Kirjoittaja aropupu
juu,melkein suosittelen kaikkia Samaran tai 110 Ladan omistajia tarkastamaan ne etupyörän laakerit että ne on kiinni kanssa..