Olen jo pitkään kärsinyt väljästä ohjauksesta ja siitä että ratti lyö käsille.
Raidetangonpäät on vaihdettu, renkaat tasapainotettu ja pyöränkulmat tarkistettu.
Huomasin öljyä vaihtaessa, auton ollessa ilmassa että toinen eturengas heiluu hieman käsin liikuteltaessa.
Epäilenkin että ko. viat johtuvat rikkinäisestä pyöränlaakerista?
Mielipiteitä?
Miten laakeri vaihdetaan? aiempaa kokemusta hommasta ei ole.
Kiitos.
110 Väljä ohjaus ---> pyöränlaakeri
Voisin äkkiseltään sanoa että väljyys saa olla todella paha laakerissa ennenkuin ohjauksessa tuntuu. Mutta ei välttämättä laakeri rikki ole jos meinaa välystä löytyä. Voi selvitä pelkällä kiristykselläkin.
Ja tuon laakeriväljyyden voi testata aika hyvin kun toinen painaa jarrua kun rengasta heiluttelee. Jos väljyys häviää jarrua painettaessa on kyse laakeri väljyydestä. Mikäli heilunta jatkuu samanlaisena on kyse nivelien väljyydestä.
Ja tuon laakeriväljyyden voi testata aika hyvin kun toinen painaa jarrua kun rengasta heiluttelee. Jos väljyys häviää jarrua painettaessa on kyse laakeri väljyydestä. Mikäli heilunta jatkuu samanlaisena on kyse nivelien väljyydestä.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Tuota että laakerivälykset pulttipyssyllä pois?
Voihan olla ettei laakerit kovin pitkä ikäiset ole kun pulttipyssyllä momenttiin pätkäsee.

http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Kyllä noi etuvetoisten laakerit voi vetää pulttipyssyllä kiinni. Sitten jos on kartiorullalaakerit, niin niissä täytyy kiristettäessä säätää oikea välys. Oikeastaanhan noissa etuvetojen 2-rivisissä viistokuulalaakereissa on välys säädetty jo valmiiksi laakerin rakenteessa, sitä ei voi napamutterin kireydellä muuttaa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -