110 Väljä ohjaus ---> pyöränlaakeri

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Ladaism

110 Väljä ohjaus ---> pyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Ladaism »

Olen jo pitkään kärsinyt väljästä ohjauksesta ja siitä että ratti lyö käsille.
Raidetangonpäät on vaihdettu, renkaat tasapainotettu ja pyöränkulmat tarkistettu.
Huomasin öljyä vaihtaessa, auton ollessa ilmassa että toinen eturengas heiluu hieman käsin liikuteltaessa.
Epäilenkin että ko. viat johtuvat rikkinäisestä pyöränlaakerista?
Mielipiteitä?
Miten laakeri vaihdetaan? aiempaa kokemusta hommasta ei ole.
Kiitos.
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Voisin äkkiseltään sanoa että väljyys saa olla todella paha laakerissa ennenkuin ohjauksessa tuntuu. Mutta ei välttämättä laakeri rikki ole jos meinaa välystä löytyä. Voi selvitä pelkällä kiristykselläkin.

Ja tuon laakeriväljyyden voi testata aika hyvin kun toinen painaa jarrua kun rengasta heiluttelee. Jos väljyys häviää jarrua painettaessa on kyse laakeri väljyydestä. Mikäli heilunta jatkuu samanlaisena on kyse nivelien väljyydestä.
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

kannattaa tarkistaa se laakerivälys..avata napamutteri pulttipyssyllä ja vetää sillä kiinni.ainakin samarassa oli aikoinaan sellaista että eivät toverit muistaneet tehtaalla kiristää napamutteria ollenkaan :shock: niitä tehtiin sitten jälkityönä lahden Siltasellakin...
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuota että laakerivälykset pulttipyssyllä pois? :shock: Voihan olla ettei laakerit kovin pitkä ikäiset ole kun pulttipyssyllä momenttiin pätkäsee.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Kyllä noi etuvetoisten laakerit voi vetää pulttipyssyllä kiinni. Sitten jos on kartiorullalaakerit, niin niissä täytyy kiristettäessä säätää oikea välys. Oikeastaanhan noissa etuvetojen 2-rivisissä viistokuulalaakereissa on välys säädetty jo valmiiksi laakerin rakenteessa, sitä ei voi napamutterin kireydellä muuttaa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Ladaism

Viesti Kirjoittaja Ladaism »

Johan tokeni!
Vedin pulttipyssyllä niin tiukkaan kun sain, molemmat kiristyi n. kierroksen pari.
Heti muuttui ohjaus autossa hyväksi, kelpasi tänään sohjossa kiittää.
Kiitoksia kaikille avusta.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Hyvä että vika selvisi, oliko jäänyt tovereilta linjalla mutterit vähän löysälle?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

juu,melkein suosittelen kaikkia Samaran tai 110 Ladan omistajia tarkastamaan ne etupyörän laakerit että ne on kiinni kanssa..
Vastaa Viestiin