ahtoja ahtoja enemmän ahtoja!!!
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
ahtoja ahtoja enemmän ahtoja!!!
minkälaisia paineita olette turbo hemmot käyttäneet ladoissanne? minkälaisia kokoonpanoja teillä on? ahdin/lohko/ruokinta?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
2bar ahtimena holset 50mm ahto 60mm garretin sorvatulla pakopesällä, bensaa annostelee megasquirt 417cc/min suuttimilla, sytkänä hukkakipinä megan ohjaamana. Lohkona 2106 josta 1mm siivu pois ja wisecon merkkiset männät loput alakerrasta vakiota, kansi on 2101 vahvike hitsattuna ja kevyesti portattuna venttiilit 38.5 ja 33, puristukset 8.2
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- ChargerSpeed
- Viestit: 105
- Liittynyt: 4.11.2005 10:18
- Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia
itä rauta kestääChargerSpeed kirjoitti:Ääh turbiini noi mikon ja sun paineet on aika pelottavia ku meirän kylän vehkeet toimii jo baarilla.

kestäähä oksasen mosseki 8 barii

Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
mikä on hukkakipinä?? mikä nokka sulla tos lasses on?Turbiini kirjoitti:2bar ahtimena holset 50mm ahto 60mm garretin sorvatulla pakopesällä, bensaa annostelee megasquirt 417cc/min suuttimilla, sytkänä hukkakipinä megan ohjaamana. Lohkona 2106 josta 1mm siivu pois ja wisecon merkkiset männät loput alakerrasta vakiota, kansi on 2101 vahvike hitsattuna ja kevyesti portattuna venttiilit 38.5 ja 33, puristukset 8.2
Hukka kipinä on jakajaton sytty toteutettuna kahdella kaksois kipinä puolalla, eli kuten esim 1700i vakio sytkäkin ( ei siis aivan täys suorasytkä kun on kerran johtoa välissä) nimitys tulee siitä että se antaa aina kahdelle sylinterille kipinän yhtäaikaa jolloin toisessa sylinterissä kipinä menee pakotahdin loppuun. Ei tuossa muuta hyvää ole kuin että pääsee virran jakajasta eroon, se kun oli jo aika väljä. Huonoin ominaisuus hukkakipinässä on se että jos sytkää joutuu myöhäistämään alle 0 asteen (paukku) niin hukkakipinä menee imutahdille mistä voi seurata räjähdys imusarjassa.
Nokka on vielä aivan vakio, jotain tosi rajua olis tarkoitus kesäksi koittaa.
Nokka on vielä aivan vakio, jotain tosi rajua olis tarkoitus kesäksi koittaa.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Kyllä nokalla saa vaikutettua täytökseen kuten vaparissakin, kun koneen saa hegittämään paremmin turbokin pyörii lujempaa, parinkin eri simulointi ohjelman mukaan mun koneeseen sais liki 100 heppaa lisää sopivalla nokalla, ja kuitenkin 100 heppaa ylittyis jo 3000 kierroksen kohdalla joten ei aivan kauhea ajettava olisi tielläkään huipputeho alue 6000-7000 välillä.
Yhteistä kaikilla simulointi ohjelmilla saavutettuun tuloksissa on että pakopuolen asteita tarvitaan reilusti enemmän, overlapilla ei tuntuisi hirmuista vaikutusta olevan kuin että pienellä on huomattavasti herkempi nokan ajoitukselle. oikeastaan tehoihin vaikuttaa vain pakovena aukaisu kohta ja imuvenan sulkemis kohta.
nämä siis aivan teoreettisia kanne virtaus arvot ja turbon arvot syötettynä noin arvioina antoi toki melko liki uskottavat tehot normaali nokan arvoilla ilman ahtoja (noin 100) ja ahdoilla nyky koneen noin arvoilla (210) suuttimien aukioloista laskettuna pitäis olla nyt noin 240 heppaa mutta epäilisin etä 200 on lähempänä totuutta.
Niin ja tosiaan pakon aikaistaminen tuntuisi herättävänturbon paljon ennemmin eli melko rankallakaan nokalla ei alavääntö huonone. Harmi vain että pakolämpöjä nuo simulaattorit ei osaa ennustaa, pahasti pelkään että turbo saattaa sulaa jos liian rankan teettää.
Yhteistä kaikilla simulointi ohjelmilla saavutettuun tuloksissa on että pakopuolen asteita tarvitaan reilusti enemmän, overlapilla ei tuntuisi hirmuista vaikutusta olevan kuin että pienellä on huomattavasti herkempi nokan ajoitukselle. oikeastaan tehoihin vaikuttaa vain pakovena aukaisu kohta ja imuvenan sulkemis kohta.
nämä siis aivan teoreettisia kanne virtaus arvot ja turbon arvot syötettynä noin arvioina antoi toki melko liki uskottavat tehot normaali nokan arvoilla ilman ahtoja (noin 100) ja ahdoilla nyky koneen noin arvoilla (210) suuttimien aukioloista laskettuna pitäis olla nyt noin 240 heppaa mutta epäilisin etä 200 on lähempänä totuutta.
Niin ja tosiaan pakon aikaistaminen tuntuisi herättävänturbon paljon ennemmin eli melko rankallakaan nokalla ei alavääntö huonone. Harmi vain että pakolämpöjä nuo simulaattorit ei osaa ennustaa, pahasti pelkään että turbo saattaa sulaa jos liian rankan teettää.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Kannelle ei oo tehty muutaku vahvike hitsattu ja kanavia hieman muotoiltu ja kiillotettu, palje alueet ei kyllä kovin toimivat ole kun mäntä jää kannesta 4.8mm päähän jos arvataan että tiiviste on 1mm paksu. Mutta ainakin vakio nokalla vääntää erittäin hyvin. ja alle 3000 kierroksilla tartte vääntääkään, lähtökierroksen rajoittajalla saa 3000 kierroksille jo 0.5bar josta jaksaa sutaista kakkosella liikkeelle 

Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Ainiin, tuossahan on voimaa kuin tsernobylissä, hiton kiva vehje varmasti. Laita jotakin materiaalia turboladasta näytille, kaikki suhinat, vinkunat ja muut olisi kiva kuulla ja vähän nähdä ladan etenemistäkin.
Sulla oli kai v2.2 megasquirt levy ja squirt'n'spark softa? Saiko suorasytkän laitettua helposti megan ohjattavaksi? Ihan mielenkiinnosta että minkäkokoiset suuttimet tuollaisessa laitteessa on?
Sulla oli kai v2.2 megasquirt levy ja squirt'n'spark softa? Saiko suorasytkän laitettua helposti megan ohjattavaksi? Ihan mielenkiinnosta että minkäkokoiset suuttimet tuollaisessa laitteessa on?
No joo v 2.2 tuo mega kai kytkennältään on. extran versio tällähetkellä 027a2, suuttimet 417cc/min. Sytkän kanssa ei suurempia ongelmia ole ollu 026 version jälkeen vanhemmissa oli kaikenlaisia häiriöitä 024 ja vanhemmat ei osannu säätääpuolien lataus aikoja ja 025 sarjalla ei meinannu lähteä käyntiin. sytkän ulostulot on tosi helppo toteuttaa eli ei tarvitse varsinaisesti mitään muutoksia eli tinataan vain johdot ledien jalkoihin. Eiköhän jotain videota kuvata kun ilmalämpenee ja pito ongelmat vähenee.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Kyllähän tuo tuntuu ihan uskottavalta teorialta. Saataa tosiaan pakopuolen aikaistuksella vääntö kärsiä, kun työ tahti alkaa jäämään vajaaksi, mutta kyllähän turbo sitä korjaa. Imu venttiilin sulkeutumista kans voi varmasti laittaa myöhemmälle, koska turbo painaa ilmaa kyllä koneeseen... nokkamuutoshan vaikuttaa ihan hyvältä ajatukselta 

- ChargerSpeed
- Viestit: 105
- Liittynyt: 4.11.2005 10:18
- Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia
hukkakipinä voi olla myös että joku käyttää vanhaa b-ryhmä taktiikkaa
eli missfirea joka puhaltaa bensaa turbolle moottorijarrutuksen ajan ja näin pitää isommankin turbon hereillä jarrutuksen aikanakin eli ei tuu viivettä sivuvaikutus on solkenaan putkesta leiskuvat liekit ja hirviä meteli (moottorijarrutuksessa)
(Nykyturboissa hyödytön koska ne ei enää nuku niin kuin ennen kun osat kevyempiä, laakerit parempia ja siipien ja pesien muotoilu parempaa.)
Nii ja toi kaksois kipinä puola on esim tuttu prätkistä ja mun vanhasta monkkarista eli vakiona kaks kipinää.
eli missfirea joka puhaltaa bensaa turbolle moottorijarrutuksen ajan ja näin pitää isommankin turbon hereillä jarrutuksen aikanakin eli ei tuu viivettä sivuvaikutus on solkenaan putkesta leiskuvat liekit ja hirviä meteli (moottorijarrutuksessa)
(Nykyturboissa hyödytön koska ne ei enää nuku niin kuin ennen kun osat kevyempiä, laakerit parempia ja siipien ja pesien muotoilu parempaa.)
Nii ja toi kaksois kipinä puola on esim tuttu prätkistä ja mun vanhasta monkkarista eli vakiona kaks kipinää.
Paukkua käytetään kyllä nykyäänkin rallissa. Mutta esimerkiksi ännäläiset eivät käytä systeemiä harjoitellessaan, koska tuo on turbolle todella rankkaa puuhaa. Samalla tavalla nykyturboilla päästään mutkista irti paljon paremmin kun paineet ovat jo valmiiiksi ylhäällä.
Tekniikka on kyllä kehittynyt valtavasti ahtamisessa, mutta fysiikan lakeja ei oikein pysty kumoamaan, eli ilman pakokaasua ei modernikaan turbo pyöri.
Noita wasted-spark järjestelmiä käytetään siksi että on helpompi ohjata kipinää kun tarvitsee vain kahden sylinteriin mukaan kipinöidä. Eli helpompaa ja halvempaa.
Monasti turboissa pakopuoli mitoitetaankin virtaamaan reilusti paremmin mitä vastaavantehoisessa vaparissa, koska imupuolta autetaan paineella mutta pako toimii aivan kuten vaparinakin. Eli jos vaparissa virtaa pako noin 60-70% imusta, niin turbossa voisi virtaukset jossain 80-90% tienoilla.
Yhtenä esimerkkinä: http://www.geocities.com/vode131/turbomira.html
Tekniikka on kyllä kehittynyt valtavasti ahtamisessa, mutta fysiikan lakeja ei oikein pysty kumoamaan, eli ilman pakokaasua ei modernikaan turbo pyöri.
Noita wasted-spark järjestelmiä käytetään siksi että on helpompi ohjata kipinää kun tarvitsee vain kahden sylinteriin mukaan kipinöidä. Eli helpompaa ja halvempaa.
Monasti turboissa pakopuoli mitoitetaankin virtaamaan reilusti paremmin mitä vastaavantehoisessa vaparissa, koska imupuolta autetaan paineella mutta pako toimii aivan kuten vaparinakin. Eli jos vaparissa virtaa pako noin 60-70% imusta, niin turbossa voisi virtaukset jossain 80-90% tienoilla.
Yhtenä esimerkkinä: http://www.geocities.com/vode131/turbomira.html
Vauhdin tae - alamäki