110:n mittarit temppuilee

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Owdy

110:n mittarit temppuilee

Viesti Kirjoittaja Owdy »

Lämpömittari toimii välillä, välillä se taas heittää lämmöt tappiin samalla sekunnilla kun käynnistää. Toinen temppuilija on manuaalinen nopeusmittari. Aluksi se rupes vispaamaan vauhdissa, nyt se lakkas toimimasta kokonaan. ONko tollasta helppo korjata? Mitä kannattaa tarkastaa ensin?
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

manuaalisessa mittarissa on vaijeri- voi olla särki -uusi vaijeri- helppo uusia kun löytää vaijerin päät/irrotusmutterit. :wink: Lämpömittari- oisko joku kontakti huono- helppo korjata kun löytää vian. :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
samara88

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Vaikka 110:n nopeusmittarissa kilometrimäärien näyttäminen tapahtuukin manuaalisesti, välittyy tieto vaihdelaatikosta mittaristolle sähköisesti! Siellä on vaihdelaatikon päällä sellainen anturi sillä kohtaa, mistä normaalisti lähtisi vaijeri. Tämä anturi irti (lähtee yleensä käsin pyörittämällä), hieman CRC:tä sisuskaluihin, hetki ravistelua, osa paikalleen ja kokeilemaan. Ainakin tällä tavalla minä sain omassa 110:ni tuon nopeusmittarin toimimaan.

Sitten tuo lämpömittari: olisiko moottorissa olevien anturien navat hapettuneet, eli syynä olisi huono kontakti? Tai sitten mittariston takana olevat mutterit ovat löysällä ja näin ollen ei tieto välity oikein. Tuossa omassa 110 nimittäin kiukutteli kierroslukumittari ja korjautui edellä kerrotulla tavalla.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Owdy

Siis siihen pitäs päästä käsiks siitä vaihdekepin tienoilta? Vai mistä? Nyt ei pääse tarkastamaan kun vaimo on satojen kilsojen päässä k.o autolla :D

Sitten tuo lämpömittari: olisiko moottorissa olevien anturien navat hapettuneet, eli syynä olisi huono kontakti?
Mistäs ne löytyy?
samara88

Eli tuo nopeusmittarin anturi löytyy konehuoneen puolelta vaihdelaatikon päältä. Et / ei voi olla huomaamatta, 110:n konehuono on onneksi huomattavasti väljempi kuin Samaran. Vaikka olisi 16V-versio 110:stä.

Muistaakseni tuo lämpötila-anturi on aika lähellä termostaattikoteloa, eli siinä ilmanpuhdistinkotelon alapuolella moottorin kupeessa, päältäpäin katsottuna oikealla puolella.
Hypnotic Silver

Owdy

samara88 kirjoitti:Eli tuo nopeusmittarin anturi löytyy konehuoneen puolelta vaihdelaatikon päältä. Et / ei voi olla huomaamatta.
Kyllä mä voin. Ei o hajuakaan miltä se näyttää :D
samara88

Kuvaa minulla ei ole tähän hätään laittaa, mutta seuraavaksi seikkaperäinen kuvaus kyseisestä anturista:

- noin 5 cm korkea
- musta, valmistusmateriaali muovi
- lähtee joko kaksi tai kolme johtoa ko. anturista johtosarjaan
- vaihdelaatikon päällä lähellä pakosarjaa
- ulottuu ottamaan irti käsin ilman mitään sen kummempia työkaluja
Hypnotic Silver

Owdy

Heh, kiitos! :D Yritetään etsiä se sieltä.
Owdy

samara88 kirjoitti:Kuvaa minulla ei ole tähän hätään laittaa, mutta seuraavaksi seikkaperäinen kuvaus kyseisestä anturista:

- noin 5 cm korkea
En mä löytäny sieltä muuta kuin laatikon öljytikun :?
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

No ei oo ihme jos ei toimi :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Jannu^

lämpömittarista

Viesti Kirjoittaja Jannu^ »

Itselläni teki lämpömittari vastaavaa ja syylliseksi osoittautui mittariston takana olevat hirmu pienet mutterit joilla johtimet on kiinnitetty itse mittariin, kiinni vain ja taas toimi..
Sepesusi

Re: lämpömittarista

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

Jannu^ kirjoitti:Itselläni teki lämpömittari vastaavaa ja syylliseksi osoittautui mittariston takana olevat hirmu pienet mutterit joilla johtimet on kiinnitetty itse mittariin, kiinni vain ja taas toimi..
Sama vika mulla 110 STW:ssä
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Aamulla syttyi bensamittarin varoitusvalo.Kun tankkasin 17,5 litraa niin mittari alkoi näyttää 3/4 osaa täyttä.Välillä mittari on liian pessimistinen ja välillä liian optimistinen.Sillä taitaa olla slaavilainen sielu :?
Owdy

Re: lämpömittarista

Jannu^ kirjoitti:Itselläni teki lämpömittari vastaavaa ja syylliseksi osoittautui mittariston takana olevat hirmu pienet mutterit joilla johtimet on kiinnitetty itse mittariin, kiinni vain ja taas toimi..
Bingo! Otin koko mittariston irti, Siellä takana on se piirilevy jossa on muutamassa kohtaa pienen pieniä muttereita. En kyllä ymmärtänyt mikä niiden funktio on kun ei niissä mitään näyttänyt kiinni olevan. Joka tapauksesa osa oli löysällä, kiristin ne ja kaikki mittarit rupes pelaamaan. :D
Owdy

samara88 kirjoitti:Kuvaa minulla ei ole tähän hätään laittaa, mutta seuraavaksi seikkaperäinen kuvaus kyseisestä anturista:

- noin 5 cm korkea
Voisko joku kertoa oikeasti tämän salaperäisen mustan laatikon sijainnin koska en tuota oikeasti löydä. Nyt nopeusmittari kuvittelee olevansa kierroskukumittari :(
Vastaa Viestiin