Sivu 1/3

2107:n econ-mittarin seurailua...

Lähetetty: 4.2.2006 18:29
Kirjoittaja THI-900
2107 1700i:llä on nyt takana jo yli 1000 onnellista kilometriä. Econ-mittaria olen seuraillut ja miettinyt sellaista aika normaalin järjen vastaista juttua... Kun kiihdytän johonkin suurempaan nopeuteen (> 80km) ja lopetan kiihdyttämisen mittari palaa vihreälle. Sitten kun jatkan ajoa tasaisesti eteenpäin, viisari siirtyy hitaasti mutta varmasti punaiselle. Onko tämä jotain normaalia vai jotain neuvosto-insinöörin kieroa logiikkaa, sille että "suuria" nopeuksia ei sallita kuin hetkellisesti. :) :oops: Pienemmillä nopeuksilla, kuten 60km 3-vaihteella pitää viisarin kyllä vihreällä jatkuvasti.

Lähetetty: 4.2.2006 18:42
Kirjoittaja destor
Nyt on paha sanoa ulkomuistista miten minulla economi näyttää maantiellä, mutta muistelen sen olevan suoralla tiellä reilua 80km/ ajettaessa kuitenkin vihreän "yläreunassa". Näyttäisiköhän tuo mittari suutinten toiminta-asteen vai mikähän logiikka siinä on. Bensankulutusta se kuitenkin mittaa, sillä moottorijarrutuksessa economi on täysin vasemmassa laidassa ja tällöin kulutus pitäisi olla hyvin lähellä nollaa.

Lähetetty: 4.2.2006 18:48
Kirjoittaja juha
eikö tuo mittari toimi alipaineella

Lähetetty: 4.2.2006 18:53
Kirjoittaja BA3
Kannattaa ennemmin seurailla liikennettä, kun sitä humpuuki mittaria... :wink:

Lähetetty: 4.2.2006 19:13
Kirjoittaja Stefa
Se on tosiaan pelkkä alipaineviisari, eli mittaa imusarjan alipainetta. Mitä vähemmän kaasua sitä "vihreämmällä" se on.

Ripeät kiihdytykset, tasainen matkavauhti ja ennakointi. Sieltä se taloudellisuus tulee :wink:

Lähetetty: 4.2.2006 22:00
Kirjoittaja THI-900
Juu. Kyllä mä tiedän että se on "alipainemittari". Mietin vain lähinnä sitä, että onko ruiskun älyssä joku vika, kun samalla nopeudella tasaista tietä samanlaisella kaasulla ajettaessa mittari yhtäkkiä valahtaa reilusti vihreältä punaiselle... :roll:

Lähetetty: 6.2.2006 7:50
Kirjoittaja Lada-Jussi
mä kans ruisku-samarassa seurailen tuota samaista mittaria. normaali olosuhteissahan se pääasiallisesti kertoo kaasuläpän asennon eli mitä enemmän auki sen kuluttavampaa ajo on mittarin mukaan.

Miten sitten selittyy tuo koneen kuormittaminen, eli isolla vaihteella pintakaasulla ECON hyppää suuren kulutuksen puolelle? Kyllä sen raskaan kulun huomaa itse perstuntumallakin, mutta mittarista voi varmistaa tilanteen.

Tänä aamuna viimeksi ajelin moottoritiellä 100 km/h vaihdoin vitoselle ja meno alkoi olemaan tuota kuluttavaa, vaihdoin neloselle vaudin ja kaasun asennon pysyessä varsin samana, putosi ECON näyttämä puoleen väliin mittaria ja ajotuntui muutenkin mukavammalta..... mut tosta vitosen käytön välttelystä on väitelty täällä ennenkin.

Re: 2107:n econ-mittarin seurailua...

Lähetetty: 6.2.2006 9:17
Kirjoittaja miksu
THI-900 kirjoitti:2107 1700i:llä on nyt takana jo yli 1000 onnellista kilometriä. Econ-mittaria olen seuraillut ja miettinyt sellaista aika normaalin järjen vastaista juttua... Kun kiihdytän johonkin suurempaan nopeuteen (> 80km) ja lopetan kiihdyttämisen mittari palaa vihreälle. Sitten kun jatkan ajoa tasaisesti eteenpäin, viisari siirtyy hitaasti mutta varmasti punaiselle. Onko tämä jotain normaalia vai jotain neuvosto-insinöörin kieroa logiikkaa, sille että "suuria" nopeuksia ei sallita kuin hetkellisesti. :) :oops: Pienemmillä nopeuksilla, kuten 60km 3-vaihteella pitää viisarin kyllä vihreällä jatkuvasti.
otahan tosta aktiivihiilipöntöstä liitin irti! se musta pönttö.
ni sit toimii economi mittari.

Lähetetty: 6.2.2006 10:58
Kirjoittaja Team perseauki racing
iteselläninkin tuo on mutta eipä sitä tule seurailtua... turha kapine

Lähetetty: 6.2.2006 11:55
Kirjoittaja THI-900
Aktiivihiilipöntästä liitin irti? Mitäs se sitten tekee? Ei tää nykytekniikka oikeen oo hallussa. Onko se joku suodatin?

btw. Kiitos muuten konepellistä! Sai hurjan vähällä työllä tosi hyvän! :D

Lähetetty: 6.2.2006 12:40
Kirjoittaja miksu
se pönttö sekottaa jotenkin sitä mittaria. mulla ainaskin alko mittari näyttämään oikein, kun otin liittimen irti. muuta vaikutusta en huomannu.

Lähetetty: 6.2.2006 18:41
Kirjoittaja Lada-Jussi
Eikös se nyt kuitenkin johtuisi tuosta koneen kuormittamisesta eli siis isolla vaihteella liian hiljaa, ei ihan tuosta selostuksesta selvinnyt, mutta kyllä samoin toimi myös kaasutin samaran ECON mittari ja siinä ei ollu mitään hiilipönttöjä kun oli -89.

Lähetetty: 6.2.2006 18:50
Kirjoittaja 'aatee'
en tiiä jäällä se on koko aja punasella tai vihreällä 8)

Lähetetty: 6.2.2006 18:51
Kirjoittaja 'aatee'
en tiiä jäällä se on koko aja punasella 8)

Lähetetty: 7.2.2006 12:20
Kirjoittaja THI-900
En mä nyt usko että mä liian hiljaa femmallakaan ajan kun en oo vielä ikuna ajanu sillä alle 80km... :( Mutta pääasia on se että toi mun mittarin toiminta on sitte ihan normaalia! :)