Sivu 1/1

öljyt

Lähetetty: 3.2.2006 18:54
Kirjoittaja kissimissi
meinaan vaihtaa 2107 laapottiin perä sekä vaihteisto-öljyt. onko odotettavissa ylitsepääsemättömiä ongelmia homman sujuvuuden suhteen?

Lähetetty: 3.2.2006 19:07
Kirjoittaja Jokari
Ei ole vaikiaa...pohjaroput saattaa olla aika jumissa, mutta jatkovartta avaimeen niin kyllä ne aukeavat. Uudet öljyt on ehdottomasti helpoin löröttää sisään niin että otat suppilon ja laitat päähän puutarhaletkun pätkän (n. 1m). Letku laatikon täyttöreikään ja suppilo konetilaan ja eikun öljyä valuttemaan. Sama homma perässä, suppilo pihalle lokarin välistä.

Kyllä mä koitin tuhrata öljyjä vaan pullon päähän kiinnitetyllä lyhkäsellä letkulla mutta ei siitä tullu hevon helvettiä :lol: Niin ja jos ulkona vaihtelet niin normi mineraaliperäöljy on aika jäykkää tavaraa näillä pakkasilla, kun ei se meinannu jaksaa valua letkussa edes siinä nollan pinnassa :wink:

Lähetetty: 3.2.2006 19:09
Kirjoittaja Nonnis
Sitten on olemassa semmosia hommaan suunniteltuja ruuttia. Mutta en suosittele ostamaan Biltemasta, se on ihan susi.

Lähetetty: 3.2.2006 19:15
Kirjoittaja Jaakkima
Nonnis kirjoitti:Sitten on olemassa semmosia hommaan suunniteltuja ruuttia. Mutta en suosittele ostamaan Biltemasta, se on ihan susi.
Itse aikoinaan sekaantunut Bilteman ruuttaan, joka on susi! Mutta kunnollisella ruutalla homma toimii erittäin hyvin.

Lähetetty: 3.2.2006 19:18
Kirjoittaja kapa
Jaakkima kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:Sitten on olemassa semmosia hommaan suunniteltuja ruuttia. Mutta en suosittele ostamaan Biltemasta, se on ihan susi.
Itse aikoinaan sekaantunut Bilteman ruuttaan, joka on susi! Mutta kunnollisella ruutalla homma toimii erittäin hyvin.
Bilteman ruiskusta ei ole mulla kokemusta, mutta kunnon ruiskulla tosiaan homma on helppoa kuin mikä :wink:

Lähetetty: 3.2.2006 19:28
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Mikähän se on se hyvä ruutta?Kyllästyin halpaan ja ostin kallimman(merkkiä en nyt muista), mutta samanlainen paska sekin on.

Lähetetty: 3.2.2006 20:00
Kirjoittaja ,_,/ukka
Itse vaihdoin juuri äsken sekä perä, että vaihteiso öljyt. Rasvamontussa oli pakkasta varmaankin kymmenen astetta. Ei saanut tuommoisella ruiskulla mitään aikaseksi, ennen kuin öljyt lämmitti huoneen lämpöiseksi. Sitte meni ongelmitta. Ruiskulla vaihtoa voi helpottaa niin, että ei yritäkkään imeä kanisterista sitä öljyä sillä ruiskulla, vaan irroittaa siitä sen letkun puoleisen pään ja kippaa kanisterista sen ruiskun täyteen. Sitte vaan pääty kiinni ja ruutaus laatikkoon.

,_,/ukka

Lähetetty: 3.2.2006 20:55
Kirjoittaja destor
Minä käytän tee-se-itse ruuttaa. Ota litrainen öljypurkki ja tee vaikka puukolla pyörittämällä korkkiin letkulle hyvin tiukka reikä, mitä paksumpaa letkua käytät sitä nopeampi öljynkulku. Seuraavaksi työnnä korkin reiästä letku purkin pohjalle asti, ja katkaise letku siten että näkyviin jää riittävästi letkua jotta sillä ylettyy täyttöaukkoihin. Korkissa olevan reiän pitää olla tiivis käytettyyn letkuun jotta purkkia puristamalla syntyvä paine saa öljyn nousemaan letkua pitkin kohteeseen. Täysin toimiva laite, olen 3 kertaa sitä tarvinnut ja aina olen tehnyt onnistuneesti uuden laitteen. Laitetta käytetään pystyasennossa tai vaihtoehtoisesti sivuttain kunhan kääntää letkunpään siten ettei se haukkaa ilmaa heti.

Re: öljyt

Lähetetty: 8.6.2009 18:34
Kirjoittaja LadaPower
Nostan hieman vanhaa topikkia, mutta olisi kysyttävääkin.

Eli 5v lootaan öljyjen vaihto. Kannattaa vissiin laittaa jonkun verran ylimääräistä? Mitenhän tuo onnistuisi kätevästi. Tunkkaamalla auto kallelleen? Vaihdekepin reijästä?

Re: öljyt

Lähetetty: 8.6.2009 18:39
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kuskin puoli ylös ja lirutetaan. Sinne menee muutenkin enemmän kuin mitä ohje käskee laittamaan. Ei sinne kait nyt hirmuylimääräisiä tarvita. Laatu on kenties määrää tärkeämpi.

Re: öljyt

Lähetetty: 8.6.2009 18:52
Kirjoittaja Jokari
Pari litraa olen viislovisiin laitellut, kastuu edes hieman ne vitosenkin rattaat.

Kepin reiästäkin voi laittaa mut lattiamatto pitää kuoria tieltä pois. Turhaa vaivaa. Äläkä ikinä avaa viisilovisen kepin juuresta kuin ne uloimmaiset mutterit, sisimmäiset avaamalla saat etsiä uuden kepin mekanismeineen ja hyvällä säkällä lootakin menee vaihtoon kun hilut räjähtää suoraan laatikon sisälle.
Nelivaihteisesta keppia ei kannata ottaa pois ollenkaan, sisällä on pikku ylläri joka taas tippuu hyvällä säkällä suoraan laatikon sisään.

Re: öljyt

Lähetetty: 8.6.2009 19:40
Kirjoittaja LadaPower
Kiitoksia kummallekin neuvoista. Tuota ajattelinkin, että kepin irroittamisessa voi olla noita sisuksiin tipahtavia ylläreitä.

Eli autoa kallelleen vaan.

Re: öljyt

Lähetetty: 9.6.2009 20:27
Kirjoittaja START
Jokari kirjoitti: Äläkä ikinä avaa viisilovisen kepin juuresta kuin ne uloimmaiset mutterit, sisimmäiset avaamalla saat etsiä uuden kepin mekanismeineen ja hyvällä säkällä lootakin menee vaihtoon kun hilut räjähtää suoraan laatikon sisälle.
Nelivaihteisesta keppia ei kannata ottaa pois ollenkaan, sisällä on pikku ylläri joka taas tippuu hyvällä säkällä suoraan laatikon sisään.
jaa sitä on kymelaaksossakin opeteltu kantapään kautta? :lol:
kyllä sen nelilovisen kepin voi pois ottaa, siellä on vaan semmonen keskitys jousi mitä ei välttämättä kannata puottaa lootaan, perse sekin vaan on kun sitä on hankala ottaa pois, saatika laittaa takasin :? pelimiehet on vetässy kylmästi sen jousen poikki ja antanut loppupään jäädä hakeen paikkaansa. :mrgreen:

Re: öljyt

Lähetetty: 9.6.2009 20:37
Kirjoittaja Jokari
En ole henk.koht itse kumpaakaan tapausta leväyttänyt, kun kuulin/näin varoituksen sanan jo joskus vuosia sitten, varsinkin 5-v lootan tapauksessa.

Voihan sen nelivaihteisen jousen toki jättää välistä mut sitten keppi vatkaa vapaalla kuin puurokauha. Se jousi muuten laitetaan nelivaihteiseen ensimmäisinä osina kepin kanssa, sen jälkeen tulee vasta rattaat + akselit yms. roju :lol: