öljyt

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
kissimissi

öljyt

Viesti Kirjoittaja kissimissi »

meinaan vaihtaa 2107 laapottiin perä sekä vaihteisto-öljyt. onko odotettavissa ylitsepääsemättömiä ongelmia homman sujuvuuden suhteen?
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei ole vaikiaa...pohjaroput saattaa olla aika jumissa, mutta jatkovartta avaimeen niin kyllä ne aukeavat. Uudet öljyt on ehdottomasti helpoin löröttää sisään niin että otat suppilon ja laitat päähän puutarhaletkun pätkän (n. 1m). Letku laatikon täyttöreikään ja suppilo konetilaan ja eikun öljyä valuttemaan. Sama homma perässä, suppilo pihalle lokarin välistä.

Kyllä mä koitin tuhrata öljyjä vaan pullon päähän kiinnitetyllä lyhkäsellä letkulla mutta ei siitä tullu hevon helvettiä :lol: Niin ja jos ulkona vaihtelet niin normi mineraaliperäöljy on aika jäykkää tavaraa näillä pakkasilla, kun ei se meinannu jaksaa valua letkussa edes siinä nollan pinnassa :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Sitten on olemassa semmosia hommaan suunniteltuja ruuttia. Mutta en suosittele ostamaan Biltemasta, se on ihan susi.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Nonnis kirjoitti:Sitten on olemassa semmosia hommaan suunniteltuja ruuttia. Mutta en suosittele ostamaan Biltemasta, se on ihan susi.
Itse aikoinaan sekaantunut Bilteman ruuttaan, joka on susi! Mutta kunnollisella ruutalla homma toimii erittäin hyvin.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
kapa

Viesti Kirjoittaja kapa »

Jaakkima kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:Sitten on olemassa semmosia hommaan suunniteltuja ruuttia. Mutta en suosittele ostamaan Biltemasta, se on ihan susi.
Itse aikoinaan sekaantunut Bilteman ruuttaan, joka on susi! Mutta kunnollisella ruutalla homma toimii erittäin hyvin.
Bilteman ruiskusta ei ole mulla kokemusta, mutta kunnon ruiskulla tosiaan homma on helppoa kuin mikä :wink:
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Toveri Sladimir

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Mikähän se on se hyvä ruutta?Kyllästyin halpaan ja ostin kallimman(merkkiä en nyt muista), mutta samanlainen paska sekin on.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Itse vaihdoin juuri äsken sekä perä, että vaihteiso öljyt. Rasvamontussa oli pakkasta varmaankin kymmenen astetta. Ei saanut tuommoisella ruiskulla mitään aikaseksi, ennen kuin öljyt lämmitti huoneen lämpöiseksi. Sitte meni ongelmitta. Ruiskulla vaihtoa voi helpottaa niin, että ei yritäkkään imeä kanisterista sitä öljyä sillä ruiskulla, vaan irroittaa siitä sen letkun puoleisen pään ja kippaa kanisterista sen ruiskun täyteen. Sitte vaan pääty kiinni ja ruutaus laatikkoon.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
destor

Viesti Kirjoittaja destor »

Minä käytän tee-se-itse ruuttaa. Ota litrainen öljypurkki ja tee vaikka puukolla pyörittämällä korkkiin letkulle hyvin tiukka reikä, mitä paksumpaa letkua käytät sitä nopeampi öljynkulku. Seuraavaksi työnnä korkin reiästä letku purkin pohjalle asti, ja katkaise letku siten että näkyviin jää riittävästi letkua jotta sillä ylettyy täyttöaukkoihin. Korkissa olevan reiän pitää olla tiivis käytettyyn letkuun jotta purkkia puristamalla syntyvä paine saa öljyn nousemaan letkua pitkin kohteeseen. Täysin toimiva laite, olen 3 kertaa sitä tarvinnut ja aina olen tehnyt onnistuneesti uuden laitteen. Laitetta käytetään pystyasennossa tai vaihtoehtoisesti sivuttain kunhan kääntää letkunpään siten ettei se haukkaa ilmaa heti.
LadaPower

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja LadaPower »

Nostan hieman vanhaa topikkia, mutta olisi kysyttävääkin.

Eli 5v lootaan öljyjen vaihto. Kannattaa vissiin laittaa jonkun verran ylimääräistä? Mitenhän tuo onnistuisi kätevästi. Tunkkaamalla auto kallelleen? Vaihdekepin reijästä?
21013 ’87, facelift | 21013 ’82 [menetetty] | 21053 ’92 | 21013 ’88 | 21074 ’88
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kuskin puoli ylös ja lirutetaan. Sinne menee muutenkin enemmän kuin mitä ohje käskee laittamaan. Ei sinne kait nyt hirmuylimääräisiä tarvita. Laatu on kenties määrää tärkeämpi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jokari

Pari litraa olen viislovisiin laitellut, kastuu edes hieman ne vitosenkin rattaat.

Kepin reiästäkin voi laittaa mut lattiamatto pitää kuoria tieltä pois. Turhaa vaivaa. Äläkä ikinä avaa viisilovisen kepin juuresta kuin ne uloimmaiset mutterit, sisimmäiset avaamalla saat etsiä uuden kepin mekanismeineen ja hyvällä säkällä lootakin menee vaihtoon kun hilut räjähtää suoraan laatikon sisälle.
Nelivaihteisesta keppia ei kannata ottaa pois ollenkaan, sisällä on pikku ylläri joka taas tippuu hyvällä säkällä suoraan laatikon sisään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

LadaPower

Viesti Kirjoittaja LadaPower »

Kiitoksia kummallekin neuvoista. Tuota ajattelinkin, että kepin irroittamisessa voi olla noita sisuksiin tipahtavia ylläreitä.

Eli autoa kallelleen vaan.
21013 ’87, facelift | 21013 ’82 [menetetty] | 21053 ’92 | 21013 ’88 | 21074 ’88
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

Jokari kirjoitti: Äläkä ikinä avaa viisilovisen kepin juuresta kuin ne uloimmaiset mutterit, sisimmäiset avaamalla saat etsiä uuden kepin mekanismeineen ja hyvällä säkällä lootakin menee vaihtoon kun hilut räjähtää suoraan laatikon sisälle.
Nelivaihteisesta keppia ei kannata ottaa pois ollenkaan, sisällä on pikku ylläri joka taas tippuu hyvällä säkällä suoraan laatikon sisään.
jaa sitä on kymelaaksossakin opeteltu kantapään kautta? :lol:
kyllä sen nelilovisen kepin voi pois ottaa, siellä on vaan semmonen keskitys jousi mitä ei välttämättä kannata puottaa lootaan, perse sekin vaan on kun sitä on hankala ottaa pois, saatika laittaa takasin :? pelimiehet on vetässy kylmästi sen jousen poikki ja antanut loppupään jäädä hakeen paikkaansa. :mrgreen:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Jokari

En ole henk.koht itse kumpaakaan tapausta leväyttänyt, kun kuulin/näin varoituksen sanan jo joskus vuosia sitten, varsinkin 5-v lootan tapauksessa.

Voihan sen nelivaihteisen jousen toki jättää välistä mut sitten keppi vatkaa vapaalla kuin puurokauha. Se jousi muuten laitetaan nelivaihteiseen ensimmäisinä osina kepin kanssa, sen jälkeen tulee vasta rattaat + akselit yms. roju :lol:

Vastaa Viestiin