Sivu 1/1
Nivan sähköistä
Lähetetty: 27.1.2006 14:06
Kirjoittaja nivailija
- Millaista jännitettä tulee takasinlämmittimen johdoista?
- Entäpä takalasin pyyhkijän johdoista?
Tarvitsisin 12 V sähköä taakse..
Lähetetty: 27.1.2006 15:36
Kirjoittaja destor
Molemmista noista tulee 12VDC tasajännitettä. Takalasinlämppärin johdoista toinen menee suoraan runkoon, ja toinen tulee auton etuosasta releeltä joka yhdistää virrat lämmitysvastukselle kun käännät napista. Takalasinpyyhkijä toimii samalla tavalla, jatkuvaa virtaa tulee kun laite on kytketty päälle. Molemmat näistä vievät aika paljon sähköä, erityisesti tuo lämmitin joten jos otat lämmittäjän johdoista virrat niin saatat todellisuudessa saada jotain 10 - 11V, kuormituksesta johtuen, ja tietysti lämmitin pitää olla päällä jotta se virta menee taakse asti. Melkein suosittelen vetämään erillisin johdon taakse, saapa sitten omankytkimen takaa ohjauksen sille ja jännitehäviöt ovat pienempiä kun sitä johtoa ei kuormita niin montaa laitetta. Tietysti jos ideana on laittaa sellainen lisälaite taakse joka saisi toimia samaan aikaan kuin nuo mainitsemasi laitteet niin silloin voisi harkita jommalta kummalta sähköjen ottamista, ellei se lisälaite vaadi paljon virtaa.
Lähetetty: 27.1.2006 16:14
Kirjoittaja nivailija
Tämä lisälaite on pieni läpivirtausta edistävä tuuletin, johon tarvitsen virtaa. Takalasin lämmittimestä toimii vain kolme raitaa, jotenka se on täysin turha pitää piuhassa.
Takalasinpyyhintä taas ei ole olemassa.
Olisi valmis nappula tuulettimelle, jos jommasta kummasta saisin sähkön.
Kokeilin ottaa sähköä tuosta takalasin lämmittimen johdoista, mutta ei puhallin toiminut. Toimii 12 V jännitteellä.
Lähetetty: 2.2.2006 16:22
Kirjoittaja nivailija
nivailija kirjoitti:Kokeilin ottaa sähköä tuosta takalasin lämmittimen johdoista, mutta ei puhallin toiminut. Toimii 12 V jännitteellä.
Mikähän siinä mahtaa olla? Takalasin lämppärissä toimii kyllä ne kolme rantua.. Virtaa ei ole jaettu molemmille.
Lähetetty: 2.2.2006 16:25
Kirjoittaja Nonnis
Ja muistit painaa katkaisijan päälle?

Lähetetty: 2.2.2006 16:27
Kirjoittaja kapa
nivailija kirjoitti:nivailija kirjoitti:Kokeilin ottaa sähköä tuosta takalasin lämmittimen johdoista, mutta ei puhallin toiminut. Toimii 12 V jännitteellä.
Mikähän siinä mahtaa olla? Takalasin lämppärissä toimii kyllä ne kolme rantua.. Virtaa ei ole jaettu molemmille.
Kai maadoitit sen puhaltimen auton runkoon? Ja se takalasin lämmittimen katkaisija oli päällä-asennossa?
Lähetetty: 2.2.2006 16:30
Kirjoittaja nivailija
kapa kirjoitti:nivailija kirjoitti:nivailija kirjoitti:Kokeilin ottaa sähköä tuosta takalasin lämmittimen johdoista, mutta ei puhallin toiminut. Toimii 12 V jännitteellä.
Mikähän siinä mahtaa olla? Takalasin lämppärissä toimii kyllä ne kolme rantua.. Virtaa ei ole jaettu molemmille.
Kai maadoitit sen puhaltimen auton runkoon? Ja se takalasin lämmittimen katkaisija oli päällä-asennossa?
Kyllä nämä basic hommat tuli double stekattua, kun niitä itsekin ensin epäilin.

Joku muu siinä kusee pahasti ohi.
Lähetetty: 2.2.2006 16:33
Kirjoittaja kapa
Kytkentä oli siis sellainen että otit takalasinlämmittimelle tulevan + piuhan irti lasista ja kytkit sen siihen puhaltimeen? Ja maadoitit puhaltimen ja katkaisija päälle? Ootko testannut että se puhallin toimii, esim. suoraan akusta virtaa?
Lähetetty: 2.2.2006 18:57
Kirjoittaja nivailija
kapa kirjoitti:Kytkentä oli siis sellainen että otit takalasinlämmittimelle tulevan + piuhan irti lasista ja kytkit sen siihen puhaltimeen? Ja maadoitit puhaltimen ja katkaisija päälle? Ootko testannut että se puhallin toimii, esim. suoraan akusta virtaa?
Juuri noin liitin puhaltimen johtoihin. En kokeillut akun virralla, mutta tuuletin toimi 9 V paristolla, joten uskoisin sen toimivan sillä 12 V jännitteellä, mitä sille pitää antaa.
Lähetetty: 2.2.2006 19:02
Kirjoittaja Nonnis
Jos kyseessä on Bilteman/Honkkarin tms tuuletin, niin ne ei ole kyllä kovin pitkäikäisiä.
Mihin semmoista tarvii? Kyllä mulla ainakin Invassa lasit pysyy auki.
Lähetetty: 2.2.2006 19:09
Kirjoittaja tahko
Kokeile ensin puhallin autonakulla. Pistä johtimet oikeinpäin
Sitten kokeilet takalasin vastuksen syöttöjohdon vaikkapa koelampulla maata vastaan että palaako lamppu. Siis koelamppu korvaa nyt sen tuulettimen tässä toisesa kokeessa.
Lähetetty: 2.2.2006 21:42
Kirjoittaja nivailija
Nonnis kirjoitti:
Mihin semmoista tarvii? Kyllä mulla ainakin Invassa lasit pysyy auki.
Minulla on raskaalla hengityksellä varustettua porukkaa usein kosteilla ilmoilla kyydissä, joten tarvitsen kaiken mahdollisen tuuletuksen.

Tarkoituksena olisi tehostaa läpivirtaustuuletusta tällä tuulettimella, jonka liitän läpivirtausaukon yhteyteen.
Lähetetty: 2.2.2006 21:44
Kirjoittaja nivailija
tahko kirjoitti:Kokeile ensin puhallin autonakulla. Pistä johtimet oikeinpäin
Sitten kokeilet takalasin vastuksen syöttöjohdon vaikkapa koelampulla maata vastaan että palaako lamppu. Siis koelamppu korvaa nyt sen tuulettimen tässä toisesa kokeessa.
Pitää kokeilla. Raporttia edistyksestä tulee sitten.

Lähetetty: 18.2.2006 20:40
Kirjoittaja nivailija
Nyt toimii puhallin, kun viimein tajusin, ettei sähkö kulje maalipinnan läpi.

Lähetetty: 18.2.2006 20:43
Kirjoittaja kapa
nivailija kirjoitti:Nyt toimii puhallin, kun viimein tajusin, ettei sähkö kulje maalipinnan läpi.

No eihän siihen kauaa mennyt
