Sivu 1/1
turvakaaret
Lähetetty: 26.1.2006 14:53
Kirjoittaja lada 1500s
olisko kellään vinkkejä turvakaarien tekoon? ja kuviakin voisi laittaa

fiat uno
Lähetetty: 26.1.2006 21:22
Kirjoittaja Misha
Turvakaarista on paljon juttua viritysfoorumissa, hakuakin kannattaa käyttää.
Lähetetty: 26.1.2006 23:10
Kirjoittaja Lada110
Katto pois niin helpompi tehä paikalleen
Kuvissa oleviin autoihin on tehty kaaret paikalleen katto irroittamalla.....
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... m=21&pos=4
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... m=21&pos=1
Lähetetty: 27.1.2006 9:37
Kirjoittaja arpati
Lada110 kirjoitti:Katto pois niin helpompi tehä paikalleen
Onnistuu myös tekemällä reikiä pohjaan...

Tai tekemällä reikiä kattoon... Noi pohjan reiät kohtuu helppo vetää kiinni, eikä ole niin tarkkaa sen ulkonäön suhteen... Ite tein niin etä sovitin noi paikalleen ja alapuolet kiinni, sitten irrotus väliaikaisista kiinnikkeistä ja tiputus alas jolloin toi hitsaus päältäpäin on kohtuu helppoa...

Lähetetty: 27.1.2006 17:23
Kirjoittaja rhmotor
Kyllä noi reikien tekemiset sopii hyvin noihin jokkishommiin. Itse olen seuraavalla tavalla tehnyt kaaria. Kasaa kaaret sisälle niin että kiinnität ne väliaikaisesti. Jätä irti lattiasta joku 5-10 cm. Kun kaaret on kasassa pudota ne lattialle ja hitsaa yläpuolen saumat. Kun Kaaret on yläpuolelta hitsattu nosta ne ylös takaisin ja tee 3-5 mm. plootusta kotelot kaarien alle. Näin ei tarvitse tehdä mitään reikiä mihinkään. Tulee hyvät ja siistit... Toi reikien tekeminen pohjaan on kans yks vaihtoehto.
Tuossa sääntökirjasta virallisia kaarimalleja...
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/liite_j.htm#turva
Lähetetty: 28.1.2006 12:01
Kirjoittaja Jallu
Juu jos ei ole ulkonäon väliä, niin ne putket saa yläpuoleltakin hitsattua, kun vetää sauman kohdalle kattoon palkeenkielen, josta sitten räkii kiinni. Ittellä näin jokkisautosa.

Lähetetty: 1.2.2006 12:46
Kirjoittaja RussianTUNER
Jallu kirjoitti:Juu jos ei ole ulkonäon väliä, niin ne putket saa yläpuoleltakin hitsattua, kun vetää sauman kohdalle kattoon palkeenkielen, josta sitten räkii kiinni. Ittellä näin jokkisautosa.

Ei niitä räkiä kannata, kannattaa kaariin panostaa että säilyttää sen henkensä jos kaataa.
Lähetetty: 1.2.2006 14:38
Kirjoittaja Stefa
Milläs muuten arpati teit noin siistit reiät noille putkien alapäille?
Lähetetty: 1.2.2006 14:43
Kirjoittaja destor
Siistejä reikiä saa mm. rasiaporalla. On muuten hyvä värkki johonkin 2mm paksuuteen asti.
Lähetetty: 1.2.2006 14:44
Kirjoittaja arpati
Stefa kirjoitti:Milläs muuten arpati teit noin siistit reiät noille putkien alapäille?
70 mm reikäterällä

Muutama hammas tippui kuuden reiän teossa

Lähetetty: 2.2.2006 8:38
Kirjoittaja estate
Rhmotor kirjoitti:... ja tee 3-5 mm. plootusta kotelot kaarien alle. Näin ei tarvitse tehdä mitään reikiä mihinkään. Tulee hyvät ja siistit... Toi reikien tekeminen pohjaan on kans yks vaihtoehto.
Tulee sanomista jos kaaret eivät ole lattiaa vasten vaan ovat jonkun "tornin" päällä. Tiedän muutaman tapauksen joissa jokkisautossa oli tehty kaarien alle tornit ja ne eivät menneet läpi katsastuksessa. Jos auto tulee johonkin rokkiralliin tai peltokäyttöön niin ei niin suurta väliä kun ei sille tehdä turvatarkastusta. Pitää olla aika pitkiä pultteja jos meinaa saada kaaret pultattua pohjan läpi kiinni kun kaaret ovat 10 cm korkean tornin päällä.
Lähetetty: 2.2.2006 14:35
Kirjoittaja destor
Siinähän se rasiapora onkin kuvassa.
Lähetetty: 2.2.2006 16:22
Kirjoittaja ladaracing pori
estate kirjoitti:Rhmotor kirjoitti:... ja tee 3-5 mm. plootusta kotelot kaarien alle. Näin ei tarvitse tehdä mitään reikiä mihinkään. Tulee hyvät ja siistit... Toi reikien tekeminen pohjaan on kans yks vaihtoehto.
Tulee sanomista jos kaaret eivät ole lattiaa vasten vaan ovat jonkun "tornin" päällä. Tiedän muutaman tapauksen joissa jokkisautossa oli tehty kaarien alle tornit ja ne eivät menneet läpi katsastuksessa. Jos auto tulee johonkin rokkiralliin tai peltokäyttöön niin ei niin suurta väliä kun ei sille tehdä turvatarkastusta. Pitää olla aika pitkiä pultteja jos meinaa saada kaaret pultattua pohjan läpi kiinni kun kaaret ovat 10 cm korkean tornin päällä.
Kyllä ainakin rallissa toi koteloitten tekeminen on sallittu ja menee katsastuksessa läpi,kunhan ne on oikeasta materiaalista tehty ja ei mikään "heppari helsingistä hei" tyyliin kasattu.
joissain autoissa ei ole edes mahdollisuutta tehdä niitä suoraan päin lattiaa poljinten takia.