Sivu 1/1
Samaran lämmöt
Lähetetty: 22.1.2006 13:40
Kirjoittaja ilue
Nyt kun on kovia pakkasia (-28 ) niin kuinka korkealle teillä nousee moottorinlämpö? Omassa ei mielestäni nouse tarpeeksi , noin 70:een ja allekin. Ja siitä johtuen sisälämpökin matalahko. Onko vika vai ominaissuus? Termostaattiko vaihtoon vai keulapahvi eteen. Auto on - 87 1300nen.
Lähetetty: 22.1.2006 16:23
Kirjoittaja samarai
niin kyllä kai tossa on vähän "ominaisuudellakin" asiaa. Olen itse tehnyt samoja havaintoja nyt kylmällä- ajomatkat ovat olleet kuitenkin aika lyhyitä. Aikaisemmin "lämpimillä" on noussut lämmöt aika nopeastikin "normaaleiksi"- lämppäristä kuumempaa ilmaa. Peittoa syylärin eteen- estämään ajoviiman liiallista jäähdytystä.
Lähetetty: 22.1.2006 20:13
Kirjoittaja Toveri
Samara 1500i -96. Minulla on keulan molemmat aukot tukossa Yogilta ostetulla peitolla. Lämpö nousee normaaliin tapaan siihen mittarin puoliväliin. Eilen ajellessa oli auto ensin pari tuntia piuhassa ja kun sitten läksin niin vajaan 10 km ajon jälkeen oli lämpö normaali. Mutta totta on että Samara ei ole ihan niin lämmin kuin takavetoiset. Minulla on vielä sellainen vika että lämppärin vivusta kääntämällä ei vesiventtiilin vipu mene ihan täysille, se pitää kääntää itse venttiilistä, sieltä keskikonsolin takaa lattianrajasta.
Lähetetty: 23.1.2006 10:39
Kirjoittaja pyreksi
Tuossa viime viikolla kun kaupassa ja muilla asioilla pyörin niin totakin tavallaan tuli testattua... Pakkasta oli silloin vähän -25:n pahemmalla puolella, tyhjäkäynnillä lämmöt ei noussut kuin piirun verran, mutta ajossa ilman keulapahviakin ihan kohtuu nopeesti siihen termarin avautumispisteeseen.
Ihan riittävän lämmin ajoon kuin ajoon vielä noilla pakkasilla, joskin kuskinpuolen jalkatila on vähän vilpoinen, varmaan ottaa viimaa siihen sieltä alapuolelta tai semmoista. Jotain tekemistä asiassa voi olla toki halvoilla (kiinalaisilla?) maihareilla, jotka ei tunnu oikeen normaaliin tuommoisten kenkien tapaan lämpöä pitävän...
Jos on ongelmia lämpöjen kanssa, niin tosiaan aluksi se keula peittoon, ja myös kannattaa pakkasella usein hiukan korkeilla kierroksilla ajella, en nyt tarkoita että huudattaa pitäisi, mutta jos kovin pienillä kierroksilla ajelee menemään niin ei kyllä lämmöt pikkukoneissa taida juuri nousta.
Lähetetty: 24.1.2006 17:46
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Viimeviikonlopulla huomasin myös, että Samarassani tulee kyllä lämmintä mutta ei niin kuumaa mitä tulee takavetoisissa. Onko nyt Samarassa lämppärin kenno pienempi, vai mistä tämä johtuu? Onko joku perehtynyt tähän asiaan?
Lähetetty: 24.1.2006 17:58
Kirjoittaja samarai
Oletko LS tarkastanut, että se vesiventtiili aukeaa kunnolla. Ks. Toverin viesti ylempää.
Lähetetty: 24.1.2006 18:48
Kirjoittaja destor
Vaikkei tämä mitenkään samaraan liitykään, niin mielestäni suurin syy liian heikkoon lämmitykseen -termostaatin jälkeen- on kalkkiutunut kenno. Nyt kun olen pari kertaa nappiksella taas ajellut niin se puskee lähes välittömästi lämpöistä ilmaa kun sen käynnistää. Ja kun se kunnolla lämpiää niin sormet meinaa palaa ilmasuutinten päällä. Tähän samaan en ole päässyt tuossa 1700i:ssä vielä, vaikka termarikin on vaihdettu. Lämpiäminen on hitaampaa ja lämmittimen lämpö jää nappista vaisummaksi, ei siinä ole paljon muita vaihtoehtoja kuin kennon huonompi kunto. Pitää katsoa jos jaksan ottaa lämmittäjän kennon joskus irti ja puhdistaa sen kunnolla niin pitäisi lämpöjen nousta ohjaamossa paremmin.
Lähetetty: 25.1.2006 10:51
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Kiitoksia neuvoista, pitääkin tässä tarkastaa tuo hana, että onko täysillä auki. Myöskin lämmityslaitteen kennon vaihto onnistunee ite, kun nyt on toi korjauskirjakin, missä on hyvin selitetty erilaisija korjaustoimenpiteitä.
Lähetetty: 26.1.2006 15:33
Kirjoittaja ladamaster
Kolme talvea Eurosamaralla pörrättyäni, voi todeta, että takavetoisen lämppäri on omaa luokkaansa.
Etelän pakkasissa -24 lämmöt nousivat auoton mittarin mukaan normaaleiksi.