laitoikko akun navat kunnolla kiinni että varmasti virta kulkee, meinaan jos käynnisty vanhalla akulla? mut jos ei käynnistynyt ennen sitä niin vika on jossain muualla
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:laitoikko akun navat kunnolla kiinni että varmasti virta kulkee, meinaan jos käynnisty vanhalla akulla? mut jos ei käynnistynyt ennen sitä niin vika on jossain muualla
Kyllä johdot pitäisi olla lujasti kiinni. Laitoin vielä ceeÄRceetä väliin.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
CRC:ssä on niin paljon vettä että jäätyy tällä kelillä... Otapa kengät irti ja kuivaa & puhdistat huolellisesti kengät & navat ja sitten kiristät sen verran että kenkä vielä pyörii navan ympäri. Hinkkaat vähän aikaa ja kiristät kunnolla. Onko sulla synteettiset öljyt? Jotkut huonot 10/30W on myrkkyä tällä kelillä, kun ei vaan jaksa pyörittää...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vanja-eno kirjoitti:CRC:ssä on niin paljon vettä että jäätyy tällä kelillä... Otapa kengät irti ja kuivaa & puhdistat huolellisesti kengät & navat ja sitten kiristät sen verran että kenkä vielä pyörii navan ympäri. Hinkkaat vähän aikaa ja kiristät kunnolla. Onko sulla synteettiset öljyt? Jotkut huonot 10/30W on myrkkyä tällä kelillä, kun ei vaan jaksa pyörittää...
Alle kk sitten vaihdettu 10-40W. Ahaa! Kokeilen sitä puhdistamista!
Muutkin ideat tervemenneitä..
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
jos virtaa on kerran tarjolla niin jäljelle jääpi startin/koneen maadoitus tai itse startti, tuo maadoitus helppo kokeella kun laitat apuvirtakaapelin akun - navasta lohkoon ja startaten...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
10-40 on vähän liian jäykkää näille pakkasille. Ensimmäinen numero saisi olla 5 tai alle niin käynnistys sujuisi helpommin. Startin hiilien kunto ja kollektorin (tai ankkurin, mitä ne metalliliuskat nyt ovatkaan) puhtauskin vaikuttaa sen tehoihin.
Tällä hetkellä kuitenkin kipinän tulo kannattaa selvittää, sillä heikkokin pyöritys saa koneen syttymään, jos kipinää ja bensaa sinne tulee. Huono maadotus tai huono liitos paksuissa virtapiuhoissa jotka menevät startille saattaa "imaista" akun jännitteen niin alas ettei kunnon kipinää enää muodosto. Syitä voi olla monta ja tuolla pakkasessa niitä ei viitsisi alkaa hakemaan, mutta perustarkistusten jälkeen vikakohteita on helpompi paikallistaa. Tarkista siis kipinä, ja bensa.
Rooger and out! Teen nämä tarkistukset huomenna. Ei kyllä pakkanen näytä tästä laantuvan... Kiva tehdä näitä manööverejä vilkkaasti liikennöidyn kadun varressa...
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Ei lähteny minunkaan lada käyntiin kun äsken koitin. Pyöritti sen kierroksen sekunnissa joten ei toivoakaan. Akku on tosiaan ainakin 6 vuotta vanha Exide, ja öljynä toimii 10W-40 Silveri. Tuo on kyllä aika mahdoton yhtälö, ehkä olis pitäny laittaa ne Goldit sittenkin...
Täytyy nyt koittaa ladata akku täyteen ja pultata se vasta sunnuntai-iltana kiinni. Jos ei maanantai-aamuna lähe ilman piuhaa tulille, niin sitten joutuu menemään bussilla kouluun (5€/päivä prkl! ) En ala ottamaan sitä riskiä että jäähään koulun pihalle kun ei pyöri....
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Kuoli sitten mun orkkisklassikkokin työmaan pihaan. Ei ollut seissyt edes 9 tuntia mutta ei luvannutkaan. Ei ees apuvirralla. Pyöritti kyllä apuvirralla hyvin. Ja apuvirtaa antoi nappis eli siitäkään ei oo kiinni. Ei auttanut starttipilottikaan. Ja kipinä tuli tulpalle.
Kokeilin tänään vielä apuvirralla ja uudella akulla, mutta ei auta. Kun aloittaa starttaamisen, kone pyörii normaalin kylmäkäynnin pyörähdykset muutaman kerran, mutta sitten hidastuu ja roimasti. Ei meinaa ollenkaan pyöriä.
Toivottavasti tämä tieto auttaa lisää vian määrittämiseksi.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Entäpä jos apuvirtakaapeleiden miinuskaapelin pistääkin Nivan akun miinusnavan sijasta lohkon kylkeen. Tässä aiemminhan Liero esitti akun miinuksen maadoittamista lohkoon erillisellä kaapelilla. Epäilisin että nyt on ylimenovastusta (hiilisilta) jossain:
1. akun plusnapa - pluskengan sisäpinta
2. Solenoidin plusruuvi
3. solenoidin kärjet
4. akun miinusnapa - miinuskengän sisäpinta
5. akun maadoituskaapeli koriin poikki tai huonosti kiinni korissa, so. paskaa välissä
6. lohko (vaihdelaatikko) - auton kori paluuvirtakaapeli ei tee kosketusta kunnolla
Jos on noita litteitä punoskaapeleita (niitä lattoja) niin nehän joskus vanhemmiten lahoavat poikki.
Sitten on tietysti startin hiilet ja voihan siinä olla ankkurivikakin. Kuinkas on sisävalon laita kun starttaat, jos se ei himmene mutta startti junnaa hitaasti, ei ainakaan akun varaustilaa ja ylimenovastuksia maadoituksissa (paluuvirtapiireissä) sitten enää kannata ihmetellä.