Sivu 1/1

110 16valve 2001 Tyhjäkäynti uupuu...

Lähetetty: 19.1.2006 19:08
Kirjoittaja Lada110
Missäs olis vika?? eli käy tyhjäkäyntiä mutta kun painaa kaasua ja päästää niin sammuu....... vikakoodeja oli 0102 ja 0500.... Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan...

Lähetetty: 19.1.2006 20:13
Kirjoittaja kalle
Vikakoodista päätellen kyse olisi ilmamäärämittarista. Mötikkä on ilmanpuhdistimessa kiinni, heti sen jälkeen. Itseltäni meni vaihtoon, Deltan hinta osalle n. 200 e.

Omassa 8 v koneessa oli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Katsastuksessakaan ei mennyt päästöistä läpi. Vikakoodeja en päässyt lukemaan, mutta Deltassa aikansa vikakoodeja selviteltyään puhdistivat lisäksi happianturin.

Tällä palstalla on ollut ilmamäärämittarin huolto-ohjeita, tiedä sitten, onko jarrukliineristä ollut apua.

Mitä itse tekisin vahingosta ja laskusta viisastuneena: Uusi ilmamäärämittari Venäjältä (osan tyyppikoodi kannattaa katsoa tarkasti, koska osa on vaihtunut jossain vaiheessa). Ilmamäärämittarin hankinnan jälkeen jollekin "pärnäsen korjaamolle", jollei itse haluta vaihtaa.

Tuosta nopeustunnistimen toimintahäiriöstä (P0500) en tiedä, mahdollisesti silläkin on jotain tekemistä tyhjäkäynnin kanssa. Viisaammat valistakoon.

nim. "Deltaan en toiste vie"

Lähetetty: 19.1.2006 20:17
Kirjoittaja Lada110
kalle kirjoitti:Vikakoodista päätellen kyse olisi ilmamäärämittarista. Mötikkä on ilmanpuhdistimessa kiinni, heti sen jälkeen. Itseltäni meni vaihtoon, Deltan hinta osalle n. 200 e.

Omassa 8 v koneessa oli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Katsastuksessakaan ei mennyt päästöistä läpi. Vikakoodeja en päässyt lukemaan, mutta Deltassa aikansa vikakoodeja selviteltyään puhdistivat lisäksi happianturin.

Tällä palstalla on ollut ilmamäärämittarin huolto-ohjeita, tiedä sitten, onko jarrukliineristä ollut apua.

Mitä itse tekisin vahingosta ja laskusta viisastuneena: Uusi ilmamäärämittari Venäjältä (osan tyyppikoodi kannattaa katsoa tarkasti, koska osa on vaihtunut jossain vaiheessa). Ilmamäärämittarin hankinnan jälkeen jollekin "pärnäsen korjaamolle", jollei itse haluta vaihtaa.

Tuosta nopeustunnistimen toimintahäiriöstä (P0500) en tiedä, mahdollisesti silläkin on jotain tekemistä tyhjäkäynnin kanssa. Viisaammat valistakoon.

nim. "Deltaan en toiste vie"
eli johtuiko sinulla sammuminen ilmamäärämittarista...... en viitsisi arvailla kun kyse on asiakkaan autosta....

Lähetetty: 19.1.2006 20:35
Kirjoittaja kalle
Itselläni kävi välillä noin. Tyhjäkäyntikin tosin oli monesti aika laimeata ja lopulta katosi kokonaan. Koska ilmamäärämittarin vaihto paransi ongelman, sanoisin, että kyllä vain.

Lähetetty: 19.1.2006 20:38
Kirjoittaja samarai
mistäs noita kukaan varmasti pystyy vannomaan missä vika, vaikka olisi minkälainen ladagenius tahansa :roll: Yksi mahdollisuus on tietysti tyhjäkäyntimoottori. (molemmat siellä imusarjassa).

Lähetetty: 19.1.2006 20:54
Kirjoittaja kalle
Eihän asiasta varma voi olla suurinkaan ladagenius, varsinkaan jos ao. geniukset ovat Deltaan pesiytyneet ja kaksi päivää etsivät suhteellisen yleistä ja yksinkertaista vikaa testereineen. Vikakoodit eivät taida olla pomminvarmoja, mutta P0102-koodi (ilmamäärämittari, signaali alhainen) yhdistettynä oman Ladan oire- ja korjaushistoriaan voisivat antaa vinkkiä vian laadusta.

Ilmamäärämittari

Lähetetty: 19.1.2006 21:31
Kirjoittaja rotsi4
Tiedä sitten onko tästä hyötyä, mutta yleensä tuo ilmamäärämittarin kunnon määritteleminen käy oskilloskoopilla tai jopa yleismittarin volttialueella mittaamalla ilmamäärämittarin singaalijohdosta. Jännitteen pitäisi hypätä ylös tai alaspäin tasaisesti kun kone ottaa reilummin ilmaa.
Singaalijohtoa taas ei pitäisi olla vaikea löytää niiden muutamien johtojen joukosta (oliko 4 tai 5)

Ainakin volkkarista tarkistin ilmamäärämittarin tällä tapaa..näyttämä oli 0.5-4.5 volttia.
Bosch-samara 8V käy muuten ilman tuota mittariakin, ei edes vikavalo syty!

Lähetetty: 19.1.2006 22:19
Kirjoittaja samarai
onkohan rotsilla tai jollakin tietoa onko toi ilmamassamittari sama GM-ruikussa kuin Boschissa? "Päältäpäin" verrattuna ovat mielestäni samannäköisiä.

Lähetetty: 19.1.2006 22:57
Kirjoittaja kalle
Ilmamäärämittarit eivät ole samoja GM:llä ja Boschilla. GM:llä on sellainen neliskanttinen härpäke (eri varaosanumero, luonnollisesti), Boschilla pyöreähkö. Ilmamäärämittarin tyyppi taitaa vaihdella myös muuten ruiskun tyypin mukaan, eli Boschin 1.5.4-ruiskussa ja 7.0-ruiskussa saattaapi olla eri palikat. Muistaakseni myös vuosimallin mukaan palikat voivat erota (siis ilmamäärämittarit).

Lähetetty: 19.1.2006 23:05
Kirjoittaja samarai
no selvä, hyvä tietää. Äkkiä katsoin niitä "samanlaisiksi" kun vertasin niitä imusarjoissa. Vai oliko se toi tyhjäkäyntimoottori. Eihän ne tietysti käy senkää takia, että kyseessä on kilpailevat firmat. :wink: