Sivu 1/2
Samaran vaihteet reistailee, mikähän vikana?
Lähetetty: 13.1.2004 18:11
Kirjoittaja Aino
Vuoden 97 Samaramme vaihteet reistailevat.
Ennen joulua se teki näin kerran, nyt eilisestä lähtien joka liikkeellelähdössä.
Siis:
Auto käynnistyy ihan kiltisti. Kun vaihteen yrittää laittaa päälle, ei millään onnistu. Vaihdekeppi ei vain suostu liikkumaan "vapaa"-asennosta ei ykköselle eikä muille vaihteille. Jos yrittää laittaa pakin, kuuluu hirveä metallinen rusahdus tai surina; vähän kuin meinaisi vahigossa laittaa ykköstä tai pakkia kovassa vauhdissa.
Pienen odottelun jälkeen tai kesken yrittämisen vaihde menee yhtäkkiä ihan normaalisti päälle ja ongelma katoaa. Ajon aikana vaihteet toimivat täysin normaalisti: ongelmaa esiintyy vain heti käynnistämisen jälkeen, kun auto on vielä (sattuneesta syystä) paikallaan.
Auto katsastettiin juuri ja se meni läpi loistavin arvosanoin. Sitä ennen katsastushuollossa vaihteita oli katsottu, kun ongelma oli kertaalleen esiintynyt jo ennen katsastusta. Mitään vikaa ei löytynyt.
Itse epäilemme, että kylmällä ja kosteudella olisi jotain tekemistä ongelman kanssa, tosin esimerkiksi huolellinen lämmittäminen tänä aamuna ei auttanut yhtään.
Mikähän tätä kokoperheen edustusautoa

vaivaa?
Kovin kiitollinen olisin vinkeistä ja neuvoista!
T: Aino
Lähetetty: 13.1.2004 18:22
Kirjoittaja jasu35
Ompa outo juttu

, jospa vika piileekin kytkimessä, eli kytkin jäisi jotenkin jumiin ja irtoaisi vasta kun vaihde menee "väkisin" päälle. Mulla on käynyt vanhan saabin kanssa juuri niin mikä kyllä johtui siitä että saabi seisoi välillä pitkiäkin aikoja käyttämättä. Ensi apuna voisi koittaa kytkin nesteiden vaihtoa ja kytkimen ilmausta. :)Ai joo samarassahan onkin vaijeri kytkin.

. Meneekö ne vaihteet päälle hyvin jos auto ei ole käynnissä? jos menee niin silloin vika lienee ainakin kytkimessä.
Lähetetty: 13.1.2004 18:27
Kirjoittaja uZu
Eikös siinä ole vaijeri? Vai onko? Eikö?
Jumittava kytkin kyllä kuulostais hyvältä...tai sitten laatikko on lopussa?
Lähetetty: 13.1.2004 18:32
Kirjoittaja Hehtaari
Mullakin samanlaisia ongelmia, mutta kanttiladan kanssa. Eli siis ei meinaa mennä paikallaan vaihteet päälle, väkisin vääntämällä kylläkin menee. Mutta kun pääsee liikkeelle niin on kuin ongelmaa ei olisi ollutkaan. Kytkin tässä autossa pitäisi olla aika lopussa, oli luistanut sillon kun isä kävi ostamassa tämän ja ajeli sillä 200 km. Sen jälkeen kytkintä säädetty.
Lähetetty: 13.1.2004 18:42
Kirjoittaja veli alexei
Joo samaa tekee mulla SL:ssä joskus. Pakki varsinkin on alkanu temppuileen niin että ei se mee kytkimen kanssa sisään. Pitää vähä kytkintä päästää ylös nii sit se runsahtaa pykälään.

hmm
Lähetetty: 13.1.2004 19:18
Kirjoittaja Lada-Jussi
mulle tuli kans heti kytkin mieleen, mutta jos sitä on huollatettu merkkihuollossa niin pitäis kytkimen olla säädettynä ja tuskin vielä lopussakaan (tai riippuu käyttötottumuksista ja -määristä). Samarassa on kyllä vähän epämääräisemmät vaihteet kuin takavedossa, ei niin tarkat. Muistan kun äitillä oli jotain vanhoja, ensimmäisiä, Samaroita niin vaihteet meni rohisten ja kolisten päälle. Itekin tossa yksi aamu yritin väkisin lähteä 3. vaihteella liikkeella (kuvitellen että olisi ykkösellä), vaatii vähän totuttelua.
Lähetetty: 13.1.2004 19:55
Kirjoittaja Nonnis
veli alexei kirjoitti:Joo samaa tekee mulla SL:ssä joskus. Pakki varsinkin on alkanu temppuileen niin että ei se mee kytkimen kanssa sisään. Pitää vähä kytkintä päästää ylös nii sit se runsahtaa pykälään.

No kaikissa autoissahan on joskus vähän hankaluuksia pakin kanssa. Ei mullakaan aina pakki mee ekalla yrittämällä, kytkin ylös ja uusi yritys. Ja tietty toi sun tapa toimii kanssa (mä tosin sovellan sitä vaan kuorma-autoissa).
Lähetetty: 13.1.2004 20:53
Kirjoittaja samarai
itse veikkaisin, että kytkinlevy on loppu. Ostaessani oman Samarani, sillä oli ajettu 30tkm ja kytkinlevy oli jo vaihdettu!!
PS. Oikein arvattu. Auton aikaisempi omistaja oli NAINEN!

Lähetetty: 13.1.2004 21:00
Kirjoittaja Bregade
Mun 21043 (5-vaiht.) teki sen, että vitoselta vaihdettaessa keppi loikkasi paikoiltaan, tai siis ei löytynyt enää laatikosta muuta kuin vitonen. Tikkua piti painaa voimalla alaspäin takaisin hahloonsa, että muutkin pykälät löytyivät.
'95 21073-40 (5-vaiht.) on pakki myös hukassa usein, pitää vaan nostaa kytkintä ja yrittää uudelleen.
Tuo Samaran vika kyllä kuulostais näin ummikolle äkkiä siltä, että vaihdelaatikossa on jotkut Florida-öljyt, jotka vaatii ensin kunnon vispaamisen ennenkuin löystyvät ja alkavat toimia.. mutta ehä mie mittää tiiä.
Lähetetty: 13.1.2004 21:05
Kirjoittaja samarai
niin just, eikös Samaran laatikkoon tullutkin moottoriöljyn vahvuutta. Näin äkkipäätä muistaakseni. Jos on jotain "ysikymppistä" niin aika vaseliinia se on pakkasella.
Lähetetty: 13.1.2004 21:13
Kirjoittaja Aino
Ostimme latamme vasta syksyllä. Silloin sillä oli ajettu reilu 49 tuhatta. Se oli ollut jollain vanhalla papalla, joka oli pitänyt sitä todella hyvin, ja kuten mittarilukemasta näkee, ajanut sillä todella vähän.
Äitini osaa sanoa ainakin sen, että kytkin ei luista; on kokenut sen "laatikkoladoilla". Itselläni on ollut kortti vasta niin vähän aikaa, etten sano mittään...
Merkkihuollossa auto ei ollut, mutta pidetyllä ja luotettavalla ammattilaisella kyllä.
Toinen vika(?), joka taitaa liittyä samaan, on että vaikka kytkin olisi kunnolla pohjassa, auto saattaa startatessa "hypätä" metrinkin eteenpäin jos ykkönen on päällä, kässäristäkin huolimatta. Kytkinnesteetkö siis kannattaisi vaihtaa?
Kiitos edelleen avusta!

Öljyt
Lähetetty: 13.1.2004 21:16
Kirjoittaja Jankos
Kytkinnesteitä samarasas ei ole kun on vaijerilla.
Mutta kyllä epäilisin että vaatii kytkinrempan, se edellinen omistaja on ehkä käyttänyt reilummin kierroksia liikkeelle lähdössä ja normaalistikin samaran kytkinlaukee 100tkm jälkeen.
Lähetetty: 13.1.2004 21:27
Kirjoittaja Aino
Jaa, sitten niitä on vähän paha mennä vaihtamaan...

Osaisitteko sanoa, paljonko tuollainen kytkinremppa maksaa? Onko vielä muita vika- tai korjausvaihtoehtoja?
Lähetetty: 13.1.2004 21:27
Kirjoittaja Nonnis
No mä suosittelisin eka lootan öljyjen vaihtoo ja kytkimen säätöö.
niih
Lähetetty: 13.1.2004 21:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
jos kytkimessä riittää vielä säätövaraa niin sen pitäis auttaa, jos säätövara on lopussa pitää vaihtaa kytkin (luin just Samaran huolto-ohjeita tuulilasista)