Samaran vaihteet reistailee, mikähän vikana?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Aino

Samaran vaihteet reistailee, mikähän vikana?

Viesti Kirjoittaja Aino »

Vuoden 97 Samaramme vaihteet reistailevat.
Ennen joulua se teki näin kerran, nyt eilisestä lähtien joka liikkeellelähdössä.
Siis:
Auto käynnistyy ihan kiltisti. Kun vaihteen yrittää laittaa päälle, ei millään onnistu. Vaihdekeppi ei vain suostu liikkumaan "vapaa"-asennosta ei ykköselle eikä muille vaihteille. Jos yrittää laittaa pakin, kuuluu hirveä metallinen rusahdus tai surina; vähän kuin meinaisi vahigossa laittaa ykköstä tai pakkia kovassa vauhdissa.

Pienen odottelun jälkeen tai kesken yrittämisen vaihde menee yhtäkkiä ihan normaalisti päälle ja ongelma katoaa. Ajon aikana vaihteet toimivat täysin normaalisti: ongelmaa esiintyy vain heti käynnistämisen jälkeen, kun auto on vielä (sattuneesta syystä) paikallaan.

Auto katsastettiin juuri ja se meni läpi loistavin arvosanoin. Sitä ennen katsastushuollossa vaihteita oli katsottu, kun ongelma oli kertaalleen esiintynyt jo ennen katsastusta. Mitään vikaa ei löytynyt.

Itse epäilemme, että kylmällä ja kosteudella olisi jotain tekemistä ongelman kanssa, tosin esimerkiksi huolellinen lämmittäminen tänä aamuna ei auttanut yhtään.

Mikähän tätä kokoperheen edustusautoa :mrgreen: vaivaa?
Kovin kiitollinen olisin vinkeistä ja neuvoista!
T: Aino
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Ompa outo juttu :shock: , jospa vika piileekin kytkimessä, eli kytkin jäisi jotenkin jumiin ja irtoaisi vasta kun vaihde menee "väkisin" päälle. Mulla on käynyt vanhan saabin kanssa juuri niin mikä kyllä johtui siitä että saabi seisoi välillä pitkiäkin aikoja käyttämättä. Ensi apuna voisi koittaa kytkin nesteiden vaihtoa ja kytkimen ilmausta. :)Ai joo samarassahan onkin vaijeri kytkin. :lol: :lol: . Meneekö ne vaihteet päälle hyvin jos auto ei ole käynnissä? jos menee niin silloin vika lienee ainakin kytkimessä.
Viimeksi muokannut jasu35, 13.1.2004 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Eikös siinä ole vaijeri? Vai onko? Eikö?
Jumittava kytkin kyllä kuulostais hyvältä...tai sitten laatikko on lopussa?
Viimeksi muokannut uZu, 13.1.2004 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Hehtaari

Viesti Kirjoittaja Hehtaari »

Mullakin samanlaisia ongelmia, mutta kanttiladan kanssa. Eli siis ei meinaa mennä paikallaan vaihteet päälle, väkisin vääntämällä kylläkin menee. Mutta kun pääsee liikkeelle niin on kuin ongelmaa ei olisi ollutkaan. Kytkin tässä autossa pitäisi olla aika lopussa, oli luistanut sillon kun isä kävi ostamassa tämän ja ajeli sillä 200 km. Sen jälkeen kytkintä säädetty.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Joo samaa tekee mulla SL:ssä joskus. Pakki varsinkin on alkanu temppuileen niin että ei se mee kytkimen kanssa sisään. Pitää vähä kytkintä päästää ylös nii sit se runsahtaa pykälään. :(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mulle tuli kans heti kytkin mieleen, mutta jos sitä on huollatettu merkkihuollossa niin pitäis kytkimen olla säädettynä ja tuskin vielä lopussakaan (tai riippuu käyttötottumuksista ja -määristä). Samarassa on kyllä vähän epämääräisemmät vaihteet kuin takavedossa, ei niin tarkat. Muistan kun äitillä oli jotain vanhoja, ensimmäisiä, Samaroita niin vaihteet meni rohisten ja kolisten päälle. Itekin tossa yksi aamu yritin väkisin lähteä 3. vaihteella liikkeella (kuvitellen että olisi ykkösellä), vaatii vähän totuttelua.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

veli alexei kirjoitti:Joo samaa tekee mulla SL:ssä joskus. Pakki varsinkin on alkanu temppuileen niin että ei se mee kytkimen kanssa sisään. Pitää vähä kytkintä päästää ylös nii sit se runsahtaa pykälään. :(
No kaikissa autoissahan on joskus vähän hankaluuksia pakin kanssa. Ei mullakaan aina pakki mee ekalla yrittämällä, kytkin ylös ja uusi yritys. Ja tietty toi sun tapa toimii kanssa (mä tosin sovellan sitä vaan kuorma-autoissa).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

itse veikkaisin, että kytkinlevy on loppu. Ostaessani oman Samarani, sillä oli ajettu 30tkm ja kytkinlevy oli jo vaihdettu!!

PS. Oikein arvattu. Auton aikaisempi omistaja oli NAINEN! :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Bregade
Viestit: 170
Liittynyt: 1.10.2003 8:09
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bregade »

Mun 21043 (5-vaiht.) teki sen, että vitoselta vaihdettaessa keppi loikkasi paikoiltaan, tai siis ei löytynyt enää laatikosta muuta kuin vitonen. Tikkua piti painaa voimalla alaspäin takaisin hahloonsa, että muutkin pykälät löytyivät.

'95 21073-40 (5-vaiht.) on pakki myös hukassa usein, pitää vaan nostaa kytkintä ja yrittää uudelleen.

Tuo Samaran vika kyllä kuulostais näin ummikolle äkkiä siltä, että vaihdelaatikossa on jotkut Florida-öljyt, jotka vaatii ensin kunnon vispaamisen ennenkuin löystyvät ja alkavat toimia.. mutta ehä mie mittää tiiä.
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

niin just, eikös Samaran laatikkoon tullutkin moottoriöljyn vahvuutta. Näin äkkipäätä muistaakseni. Jos on jotain "ysikymppistä" niin aika vaseliinia se on pakkasella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Aino

Viesti Kirjoittaja Aino »

Ostimme latamme vasta syksyllä. Silloin sillä oli ajettu reilu 49 tuhatta. Se oli ollut jollain vanhalla papalla, joka oli pitänyt sitä todella hyvin, ja kuten mittarilukemasta näkee, ajanut sillä todella vähän.

Äitini osaa sanoa ainakin sen, että kytkin ei luista; on kokenut sen "laatikkoladoilla". Itselläni on ollut kortti vasta niin vähän aikaa, etten sano mittään...
Merkkihuollossa auto ei ollut, mutta pidetyllä ja luotettavalla ammattilaisella kyllä.

Toinen vika(?), joka taitaa liittyä samaan, on että vaikka kytkin olisi kunnolla pohjassa, auto saattaa startatessa "hypätä" metrinkin eteenpäin jos ykkönen on päällä, kässäristäkin huolimatta. Kytkinnesteetkö siis kannattaisi vaihtaa?
Kiitos edelleen avusta! :D
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Öljyt

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kytkinnesteitä samarasas ei ole kun on vaijerilla.

Mutta kyllä epäilisin että vaatii kytkinrempan, se edellinen omistaja on ehkä käyttänyt reilummin kierroksia liikkeelle lähdössä ja normaalistikin samaran kytkinlaukee 100tkm jälkeen.
Aino

Viesti Kirjoittaja Aino »

Jaa, sitten niitä on vähän paha mennä vaihtamaan... :mrgreen:
Osaisitteko sanoa, paljonko tuollainen kytkinremppa maksaa? Onko vielä muita vika- tai korjausvaihtoehtoja?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No mä suosittelisin eka lootan öljyjen vaihtoo ja kytkimen säätöö.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

niih

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos kytkimessä riittää vielä säätövaraa niin sen pitäis auttaa, jos säätövara on lopussa pitää vaihtaa kytkin (luin just Samaran huolto-ohjeita tuulilasista)
Vastaa Viestiin