-96 1700i POWER Projekti

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

-96 1700i POWER Projekti

Viesti Kirjoittaja destor »

Tulipa tänään toteutettua jo pitkään mielessä roikkunut haave tehokkaan ladan omistamisesta. Tällainen 1700 kuutioinen, yksipisteruiskutuksella varustettu sedan on vakionakin jo riittävän ripeä tavalliseen ajoon. Nyt kuitenkin haetaan vähän lisää vauhtia pappamallin ladan rauhallisessa kyydissä puutuneille jäsenille, joten autoa ruvetaan virittämään pikku hiljaa. Mitään huipputehoja ei haeta, ja teknisesti haastavin yksittäinen muutos näillä näkymin saattaisi olla paremman nokka akselin asennus. Sitä ennen koneen perusasiat laitetaan kuntoon ja tämä onkin hyvä aloittaa kunnon huollolla.

Illalla autoon tuli vaihdettua tulpat, akku, ilman- ja bensansuodatin, läpivirtaava takapönttö, sekä automaattisen imuilmansekoittajan tilalle laitoin 60mm aluhaitaria jonka pää on talvella pakosarjan päällä ja kesällä se käännetään akun taakse. Jo näillä muutoksilla tehon tunne kasvoi entisestään, ja autoon saatiin kaikkien orkkismiesten iloksi vähän ääntäkin. Huomenna katalysaattori unohtuu pajan hyllylle, ja tilalle tulee suora putkenpätkä. Myös pyöreälämppuisen lukkoperä ajautuu jossain vaiheessa auton alle ainakin talven ajaksi, tässä sivussa kuitenkin etsitään koko ajan kohtuuhintaista laillista lukkoa. Ei tuolla isolohkolla ole mitään toivoa ajaa reippaasti, ilman että toinen pyörä surraa tyhjää lähes koko ajan.

Myyjän kanssa jo totesimmekin akun huonon kunnon, ja se tietysti hyvitettiin hinnassa. Itseltäkin löytyi sopivasti yksi ylimääräinen uusi akku joka sopi ladaan. Akun kiinnitys ei tosin sopinut suoraan koska Exide akussa ei ollut sopivaa koloa alareunassa josta akkutelineen lukituskieli pitäisi sen paikallaan. Kiinnitys onnistui sellaisen asennuspeltisoiroreikänauhan pätkällä, tai mitä se nyt onkaan.

Auton kunnon yleiskuva on siisti. Sisältä auto on erinomaisen hyvässä kunnossa, jopa ladan oma "haju" on tallella. Maantiekäyttö kuitenkin näkyy jo -96 vuosimallissakin suolan syövyttäminä paikkoina erityisesti nokassa (ja piilossa konepellin alla). Takaosaltaan auto on paremmassa kunnossa, vaikka ei se edestäkään huono ole, kuitenkin edessäajavien suolasumu on osunut nokkaan ensin ja jäänyt tekemään pahojaan suojaisiin kohteisiin. On se suola vaan paha vihollinen, huomasin yllätyksenä että jarrupaineensäätäjän tanko on huonommassa kunnossa kuin vuoden 85 nappiksessani, jolla ei ilmeisesti ole suolateillä paljoa ajeltu. Läpi asti ei kuitenkaan ole ruosteet menneet, joten ne on helppo pysäyttää peltiosista hiomalla, kittaamalla ja maalaamalla. Pohjan ruostesuojausta pitää vähän paikkailla ettei pääse syntymään ikäviä hitsihommia katsastusten aikoihin. Taidan vetää kotelosuojaa alustan alkaneisiin ruosteisiin, sekä kovettuneiden massojen päälle. Itseasiassa pohjapelti ja helmat ovat hyvässä kunnossa, mutta tukivarret ja muut alustan hilut ovat uusintasuojaamisen tarpeessa.

Kardaanin nivelet ja mahdollisesti alapallot pitää rasvata, sekä samalla koittaa kardaaniristikoiden välykset. Joku pieni kolaus kardaanista välillä liikkeelle lähdettäessä kuuluu, mutta se voi olla myös jonkun tukivarren kovettunut pusla.

Etujarrut tosiaan lämpiävät ajossa (ei ollenkaan polttaviksi, vain lämpimiksi) ja siten kaipaavat herkistyksen, samalla katson onko jarrupaloissa pintaa vielä jäljellä. Ei ole näköjään ollut kokoontumisia riittävän usein turun seudulla, kun etujarrut ovat päässeet vähän nahistumaan :roll: . Käsijarru toimiikin oikein mallikkaasti, jo kevyellä voimalla rupeaa pyörät lukkiintumaan.

Konepellin vaijeri uusitaan huomenna, ja lukitussysteemiä säädetään samalla alemmas.

Lämmittäjän kennossa pulisee ilma kun letkuja puristelee, luultavasti tämän takia emme saaneet ilmasuuttimista ladamaisen tulikuumaa ilmaa. Kenno ilmataan huomenna.

Jakoketju pitää yrittää kiristää, katsotaan tuleeko siitä yhtä hiljainen kuin kaverin jakohihnasta. Omaan nappikseen verrattuna tämä uusi moottori on äärettömän hiljainen, taitaa olla huollon tarvetta tuossa nappiksen koneessa..

Pitkä "vika"listahan tämä on, mutta siinä on kuitenkin kaikki pienimmätkin puutteet tai parannuskohteet mitä autosta löysin. Mikään noista ei estä ajamista, eikä edes vaadi välittömiä toimenpiteitä. Laitan ne kuitenkin kuntoon koska täysin ehjä auto on aina mukavempi. Onhan nämä "viat" jo tietysti huomioitu myyntihinnassa joten ei tämä mikään valitusviesti ole. Kauppaan olen tyytyväinen, sekä hintaan, että tavaraan. Nyt taas riittää tekemistä tallilla kun tuon laittaa hienoon kuntoon. Samaan kauppaan sisältyi molemmat etuvalojen umpiot, sekä hienolla lada merkillä varustettu ralliratti. Ilmansuodatin ja muuta pientä varaosaa tuli kanssa mukana. Alkuperäisiä työkalujakin oli tallessa, en ole vielä katsonutkaan mitä kaikkea sieltä löytyy, mutta jotain tavaroita siellä silti on. Hienosti pääsin Turusta Riihimäkeen, ilman ainuttakaan ongelmaa vaikka heikon akun kanssa ajelinkin. Kiitokset vielä kerran Matille hyvästä autokaupasta, oikein kahvit ja piirakatkin kävimme sisällä syömässä auton tutkiskelun lomassa.
Viimeksi muokannut destor, 5.1.2006 11:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Kiinnostavaa lukea muittenkin projekteista! :P
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Joo näitä ropailu/ projekti juttuja on aina mukavaa lukea, muista laittaa myös kuvia ku hommat edistyy :wink:
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Kimmo86 kirjoitti:Joo näitä ropailu/ projekti juttuja on aina mukavaa lukea, muista laittaa myös kuvia ku hommat edistyy :wink:
Joo hyvä Kimmo kun sanoit, itte en älynny sanoo että kuvat on kivoja :wink:
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Taas on remuttu hallilla ja saatu lukkoperäkin auton alle. Jarrurummut lähtivät helposti irti, kuten myös vetarit. Ainut ongelma oli perämurikan yläkiinnityspultissa, johon ei hylsy aluksi mahtunut. Syyksi paljastui mahtava korroosio, perämötin yläosan valu oli kuplinut melko reilusti, ja ruuvimeisselillä piikkaamalla sain noin 3mm paksua ruostelastua lähtemään irti jonka jälkeen hylsykin mahtui paikalleen. Voimansiirron välykset pienenivät reilusti lukon tulon myötä, näyttäisi olevan pikkurattaiden hammaskosketuksessa virhettä kun kuluma näkyy selvästi. Katsotaan jos kesäksi laitetaan oikea lukko, tai sitten hyväkuntoinen vakiomurikka.

Esab 250A lukko: http://koti.mbnet.fi/ba3/Lukko.jpg http://koti.mbnet.fi/ba3/Lukko2.jpg Kuvanlaadun takaa nokia.

Ruostetilannetta kartoitettiin taas lisää ja todettiin konepellin toisessa etukulmassa kuplivaa maalia. Myös kartturin puolella, tuulilasin alanurkassa on kukkaa, ja jopa pintapellissä pieni reikä. Pitää suojata se pellin alla oleva välitila ensin ja sitten korjata tuo vaurio kun ehtii.

Halppislisävalot tarttuivat kaupasta mukaan laittomilla lampuilla, katsotaan kauanko kestävät. 10e kappale, pikaisten testien mukaan ovat sokaisevan kirkkaat, koitan asentaa ne keulalle lähiaikoina.

Katalysaattori on vieläkin paikoillaan, mutta ilokseni huomasin sen irroittamisen olevan kuvittelemaanikin helpompi homma. Pitää tehdä sopiva väliputki laipoilla ja asentaa se sinne. Harmi kun hyllyssä ei ole 2" putkea juuri yhtään niin en pääse tekemään kerralla kunnon tuuttia loppuun asti. Kattiin astihan tässä 2" putki onkin.

Konepellin vaijeri on vaihdettu ja se toimii, tosin välillä kahvan mukana kääntyy koko teline mihin vaijerin pää ja kahva on kiinnitetty, silloin täytyy toisella kädellä pitää vastaan kun vetää kahvasta jotta pelti aukeaa. Kiinnitystä vahvistetaan kun keretään.

Nyt lukon kanssa autolla on helpompi lähteä liikkeelle, kun molemmat renkaat vetävät. Nyt on kiva härnätä liikennevaloissa etuvetoisia autoja, jotka jäävät monesti sutimaan paikalleen kun koittavan kiihdyttää ladan perässä. Toisaalta, kyllä se vielä jaksaa tyhjää vetää kolmosellakin vaikka autossa oli 5 henkeä sisällä. Isomman moottorin ansiosta lukko on tässä autossa hieman parempi ajettava, kuin tuossa pyöreälamppuisessa. Eteen vaihdan vielä noi uudet renkaat nappiksesta niin pysähtyy paremmin.

Trippimittari on mukava varuste, siitä näkee heti kuinka nopeasti kilometrejä kertyykään.

Parempia kuvia koitetaan ottaa kunhan muistan ottaa kunnon kameran mukaani.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Eilen illalla katti pääsi huilaamaan hyllynpäälle ja tilalle eksyi pätkä parituumaista putkea. Katissa olikin sitten kartiomaiset kiristysliittimet päissä ja sekös oli mukava yllätys, meni sitten aikaa vähän enemmän mitä suunnittelin putken teossa. Yllättäen 3 kiinnityspulttia 4:stä lähti sovinnolla irti, ja viimeisen vedin sitten laikalla poikki kun sitä ei pystynyt vääntämään auki katin pyöriessä mukana. Nyt väliputki kuitenkin toimii ja pysyy paikallaan, tehojakin taisi taas tulla lisää yläkierroksille.

Radio tuli kanssa laitettua kiinni, vaikka sitä en ole muistanut aina edes laittaa pauhaamaan ajoon lähdettäessä koska mehukkaat pakoäänet ja sanotaan nyt vielä kerran, -ne tehot- vievät huomion aivan muualle. Ikävä kyllä lisävalot eivät ole vieläkään nokalla, sillä ajelu on nykyisin paljon mielenkiintoisempaa ja siten tallihommille ei jää enää aikaa niin paljoa.

Auto on pelannut hienosti, ilman ainuttakaan häiriötä. Tai oikeastaan, takalasinlämmittimen merkkivalo on syttynyt muutaman kerran itsestään, ja hävinnyt jossain vaiheessa taas huomaamatta. Valon palaessa lämmittimen nappia käytettäessä releen naksaus kuuluu, mutta valolle ei tapahdu mitään. Ilmeisesti valo palaa omiaan, ja lämmitin kuitenkin toimii vain napista ohjaamalla kuten pitääkin.

Laahaavat etujarrut on herkistelty ja siten ajokäytös saatu liukkaalla vähemmän puskevaksi. Molemmilta puolilta sisemmät sylinterit olivat jäykistyneet, ja aluksi niiden kanssa tarvittiin voimaa jotta ne sai painettua sisäänpäin. Parilla edestakaisella liikkeellä ne kuitenkin rupesivat toimimaan hienosti.

Ahtaminen kutkuttelisi kovasti mutta siitä ideasta on luovuttava suosiolla liiallisen paperisodan ja valtiolle menevän rahamäärän vuoksi. Sen sijaan näkymättömiä muutoksia, kuten nokka-akselia ja ruiskun muutoksia ruvetaan sunnittelemaan toden teolla.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

mukavaa luettavaa, onnea projektiin !!
paljo tehoja aattelit tavoitella 8)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Jossakin täällä forumilla puhuttiin että ihan nokalla saisi 130 - 140hv ilman päästöjen kärsimistä. Katsotaan nyt jos isompaa suutinta ja vähän kanavien kohdistamista ja muotoilua vielä tehdään niin luulisi pääsevän tuohon 140 mahdollisesti :lol: .
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Kuvat olis kivoja :P
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Nykyinen projekti taitaa mennä jäihin, koska uusi ja entistä uljaampi rupeaa olemaan tekemistä vaille valmiina. Toisin sanoen, nappikseen vaihdetaan 1700i moottori ruiskulla ja sitä ruvetaan piristämään ja alustaa rakentelemaan. Kunhan pääsen vauhtiin niin koitan saada kuviakin tänne.
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Jassoo.. Mihinkäs tuo nykyinen sitten menee?
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

destor kirjoitti:Jossakin täällä forumilla puhuttiin että ihan nokalla saisi 130 - 140hv ilman päästöjen kärsimistä. Katsotaan nyt jos isompaa suutinta ja vähän kanavien kohdistamista ja muotoilua vielä tehdään niin luulisi pääsevän tuohon 140 mahdollisesti :lol: .
kyllä tuo nokan vaihto vaikuttaa päästöihin.. ja tuohon 140 hepaan saa jonkiverran tehä hommia
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Sanamuoto oli huono koska idea oli etteivät päästöt mene liian huonoiksi leimaa ajatellen. Vaikka kaikki sanovatkin että viritys kannattaisi tehdä kerralla, niin teen sen kuitenkin pienissä osissa jotta budjetti pysyy aisoissa. Jos joskus haluaa hyvän niin pitää sitten tehdä koko kone kerralla, nyt riittää että pääsee nauttimaan yksittäisten palikoiden asentelemisesta ja niiden tuomista hyödyistä.
Ozmo

Viesti Kirjoittaja Ozmo »

Mites on toi lukko kestäny? Mulle joku sano että ei kestä muuta ku valu puikolla hitsattu. Esab 250A:han on mig? Voisin itekkin "lukottaa" ton tonniviissatasen perän migillä jos se on todettu kestäväks.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kestää kyllä. Toiset käyttävät virikoneissa hitsattuja periä asfaltilla kun vakiot eivät kestä. Kunhan hitsaat hyvin niin kestää lähes mitä vain, varo ettet kuumenna kuitenkaan liikaa jottei laakerit ja tiivisteet kärsi. Ajettavuus on tietysti huonompi, mutta itse olen hyvin pärjännyt sen kanssa. Jyrkissä ja liukkaissa mutkissa joutuu joskus antamaan kaasua tai vähän nyppäämään käsijarrua jos meina puskea, muttei siinä muuta ihmeellistä ole.
Vastaa Viestiin