Sivu 1/2
korvauskaasarin säädöt
Lähetetty: 5.1.2006 0:02
Kirjoittaja pajavasara
elikkä oon ostanu tollasen weberin korvauskaasuttimen mutta nytten pitäs saada tietoon minkälaiset suuttimet ja kurkut pitäshankkia ku kaasari tuli 1500:lle moottorille josta on kannesta kanavat isonnettu ja laskettu 1 milli ja toi weberi ei oo sitämallia jossa päälys aukot on neliskantiset vaan ne on pyöreät
Re: korvauskaasarin säädöt
Lähetetty: 5.1.2006 1:10
Kirjoittaja arpati
pajavasara kirjoitti:elikkä oon ostanu tollasen weberin korvauskaasuttimen mutta nytten pitäs saada tietoon minkälaiset suuttimet ja kurkut pitäshankkia ku kaasari tuli 1500:lle moottorille josta on kannesta kanavat isonnettu ja laskettu 1 milli ja toi weberi ei oo sitämallia jossa päälys aukot on neliskantiset vaan ne on pyöreät
Jospa nyt ensin kertoisit kaasarin mallin, kurkkujen, sisäkurkkujen ja nykyisten suutintenkoot niin auttaisi asiaa paljon. Kokeilemalla tuo menee silti eli tarviit erikokoisia suuttimia tai sitten lambda anturin avuksi, jos haluat tarkempaa...
Webruista pitäis mallimerkintä ja kurkkujen koot löytyä alalaipan reunasta ja sisäkurkkujen koot kaasarin rungon puolivälistä sellaisesta pyöreästä kohoumasta sisäkurkun kohdalta ulkopuolelta... Sisäkurkkuja ei varmaan hirveesti ole jaossa jos edes ovat irtonaiset (joissakin malleissa on ja joissakin ei).
Lähetetty: 5.1.2006 1:42
Kirjoittaja pajavasara
juu elikkä toi kaasari on weber 36 DCD 14 R 9D
sisä kurkut ensiö on 24 sillä suutimet F13 180
toision kurkku epäselvästi näky 25 tai 26 suutimet F13 180
Lähetetty: 5.1.2006 18:41
Kirjoittaja arpati
pajavasara kirjoitti:juu elikkä toi kaasari on weber 36 DCD 14 R 9D
sisä kurkut ensiö on 24 sillä suutimet F13 180
toision kurkku epäselvästi näky 25 tai 26 suutimet F13 180
Eli 36/36 kurkut ja melko varmaan sitten 24/26 sisäkurkut.
Mitkäs noi suuttimet on eli sijainti? Pääsuuttimet on webruissa kohokammion pohjalla ja ilmasuuttimet siinä ylätasossa mihin kansi tulee kiinni... Noi kyllä kuulostais ilmasuuttimilta kun ovat vielä samankokoisetkin... Noissa pääsuuttimet varmaan vakiona jotain noin 130 - 150 jos ollut vakioajossa, niistä sopii sitten porailla 1 - 2 kymppää isommaksi mutta kulutuskin nousee samalla

Ilmasuuttimet voi olla varmaan noi 180 mutta 170 kuulostaa sopivalta vakio kooksi. Yhdessä purkamassani webrussa oli 170 ilmat ja 130 140 pääsuuttimet samankokoisilla tai hiukan pienemmillä kurkuilla, toinen oli ainakin 24.
Ladan tollasessa alipaine ozonissa oli kakkoskurkku 32 ja sisäkurkku 25, pääsuutin 162 ja ilmasuutin 170, webrussa todennäköisesti samankokoisella sisäkurkulla toi pääsuutin pienempi kuin tossa venäjän lisenssimallissa... Suuttimia saa noista ladan ozon kaasareista (weber lisenssi) ja ovat usein sopivan pieniä että voi porailla isommaksi kunhan on sopivat terät...

Solexi lisenssin suuttimet ei sovi...
Lähetetty: 6.1.2006 0:56
Kirjoittaja TOVERI NIVA
arpati kirjoitti:
Ladan tollasessa alipaine ozonissa oli kakkoskurkku 32 ja sisäkurkku 25, pääsuutin 162 ja ilmasuutin 170
Joo 1500 koneen ozonissa noi suuttimet tais olla neste:107/162 ja ilma:170/170
Nivan 1600 ozonissa taasen neste:112/150 ja ilma:160/160
Nivan 1600 daazissa, eli se vanhempi mekaanisella kakkoskurkulla oleva, suuttimet on neste:140/150 ja ilma:150/150
Elikkä noissa ladan weber-johdannaisissakin on monenkokosta suutinta, että jos sellasia pyörii nurkissa tai kavereilla ni ei ainakaan heti tarvi tilata isoo nippua erikokosii suuttimia.
Lähetetty: 6.1.2006 16:05
Kirjoittaja pajavasara
nonnii ny sain jotenkuten pelamaan ton larpan ku purkasin latan pari omaa kaasaria ja ottiin suutimet mutta mutta ku tossa kattoin ja miettiin nii tyhjä käynti puolelle on oma suutin nii vaikuttaako nämä pääsuutien ja ilma suuttimien vaihot pakokaasu arvoihin pelkällä tyhjäkäynillä kun ennen noita suuttimien vaihtoa tyhjäkäynillä pakokaasu arvot oli semmoset et pääsee katastuksesta läpi
Lähetetty: 6.1.2006 16:35
Kirjoittaja kapa
Tyhjäkäynnillä vaikuttaa ensiökurkun tyhjäkäyntipiiri, eli tyhjäkäyntisuutin ja seosruuvi josta voi säätää tyhjäkäyntiseosta.
Lähetetty: 6.1.2006 16:50
Kirjoittaja pajavasara
juu nonni eli voin hyvillä mielin viiä latan katastukseen nuila säädöilä ku en oo ollenkaan koskenu tyhjäkäynti puolelle enkä seos ruuviin enkä ensiö kurkkuun
kiitos ja kumarrus neuvoista ja eiku konttorille
Re:
Lähetetty: 15.8.2007 19:58
Kirjoittaja audiq
TOVERI NIVA kirjoitti:
... 1500 koneen ozonissa noi suuttimet tais olla neste:107/162 ja ilma:170/170
Nivan 1600 ozonissa taasen neste:112/150 ja ilma:160/160
Ongelmana, että 1300S vähän miettii, kun painaa kevyesti kaasua.
Tarkistin suuttimet, ja koot näyttäisivät menevän tuon 1500:n mukaan.
Pitäisikö sinne nyt ruuvata ensiöpuolelle tuo 112, vai onko muita ehdotuksia.
Ja onko jossain muissa kaasuttimessa mahdollisesti sopivat suuttimet, kun varastossa olisi ainakin Samaran ja Sierran kaasuttimia, vai mistä noita lähtisi metsästämään?
Re: Re:
Lähetetty: 15.8.2007 20:12
Kirjoittaja Jankos
audiq kirjoitti:TOVERI NIVA kirjoitti:
... 1500 koneen ozonissa noi suuttimet tais olla neste:107/162 ja ilma:170/170
Nivan 1600 ozonissa taasen neste:112/150 ja ilma:160/160
Ongelmana, että 1300S vähän miettii, kun painaa kevyesti kaasua.
Tarkistin suuttimet, ja koot näyttäisivät menevän tuon 1500:n mukaan.
Pitäisikö sinne nyt ruuvata ensiöpuolelle tuo 112, vai onko muita ehdotuksia.
Ja onko jossain muissa kaasuttimessa mahdollisesti sopivat suuttimet, kun varastossa olisi ainakin Samaran ja Sierran kaasuttimia, vai mistä noita lähtisi metsästämään?
Kokemusta heikosta heräilystä ja syyllinen oli kärjellinen jakaja, kaikki oireet katosivat kärjettömän myötä.
Mutta jos se on hoidossa niin sitten ensin kiihdytyspumpun toiminta ja sitten vasta suuttimien kimppuun.
Re: korvauskaasarin säädöt
Lähetetty: 15.8.2007 23:20
Kirjoittaja audiq
^ Jakaja on varmaankin kunnossa, kun säätöasteikko pysyy hyvin paikallaan.
Kärjet ja konkan ajattelin kyllä vaihtaa, kun niillä on ajettu noin 20tkm. , eikä niitä ole tuona aikana putsailtu tai säädetty.
Ainoastaan 5tkm. välein olen kosketuskulman tarkistanut ja ne on ihme kyllä pysyneet arvoissaan.
Kiihdytyspumpun tarkastin silmämääräisesti, että kakkua tulee.
Epäilen tuota ensiöpuolen bensansaantia, koska kovempaa kaasutettaessa toimii ihan ok. Jos kiihdytyspumpussa olisi vikaa, niin eikö miettiminen pahenisi, mitä enemmän poljetaan.
Ja löytyi 130 suutin, mutta taitaa olla vähän liian iso. Löysin kanssa alkuperäiseen kaasariin toiset suuttimet, niitäkin voisi hieman avartaa ja kokeilla niillä.
Re: korvauskaasarin säädöt
Lähetetty: 15.8.2007 23:27
Kirjoittaja Mara
En usko, että 130:nen ois liian iso, kun mullakin on ~150-165 bensa ja 170 ilma 1.kurkulla. Ja toimii!

Re: korvauskaasarin säädöt
Lähetetty: 15.8.2007 23:37
Kirjoittaja Jokari
Jos taas lähetään näiden suuttimien kokoja puljaamaan, niin tossa hyllyssä on juurikin Ladaan tarkoitettu Weber DGR, ja ykköskurkulla suuttimet on 127/160 ja kakkoskurkulla 130/180 (bensa/lisäilma). Kurkut 32/32 mm.
Mun mielestä 1500/1600-koneissa 107/112-pääsuuttimet ykköskurkulla on alamittaiset. En nimittäin ihan heti muista, että missään vastaavan kokoluokan koneen kaasarissa olisi noin pieniä suuttimia. Normaalisti bensasuuttimen koko huitelee siinä 130-140 ykköskurkun osalta.
Kulkeehan se Lada sitten jotenkin kakkoskurkulla, kun siellä suuttimet on ihan asiallisen kokoiset

Re: korvauskaasarin säädöt
Lähetetty: 16.8.2007 0:01
Kirjoittaja Mara
Niin muuten, mulla on nyt sitten sen surullisenkuuluisan 0-100 episodin jäljiltä suutinpäivitystä;
ykköseen en koskenu, mitat tossa ekassa viestissä ja kakkoseen koitin ensin 140sen tilalle 107aa, kuoli täysin! Sitte 125sta, ei vedä. Nämä kaikki 165 ilmalla.
Sen jälkeen 150 bensa ja 150 ilma, ei ole tullut testattua vielä, mutta tuntuis paremmalle..
(Kauheet suuttimet, muttei käy paksulla tai ainakaan kuluta..)
E:
Weber 32/36DGV siis kaasarina.
Parempiosaisille huippuosaajille mun mutuilut on varmaan illan loppukevennys.

Re: korvauskaasarin säädöt
Lähetetty: 16.8.2007 0:43
Kirjoittaja audiq
Kiitos kummallekin tiedoista!
Täytyy sitten kokeilla 130:lla, jos sillä vähenisi miettimiset.
Laitellaan kokemuksia, kun koeajo suoritettu.