korvauskaasarin säädöt

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
pajavasara

korvauskaasarin säädöt

Viesti Kirjoittaja pajavasara »

elikkä oon ostanu tollasen weberin korvauskaasuttimen mutta nytten pitäs saada tietoon minkälaiset suuttimet ja kurkut pitäshankkia ku kaasari tuli 1500:lle moottorille josta on kannesta kanavat isonnettu ja laskettu 1 milli ja toi weberi ei oo sitämallia jossa päälys aukot on neliskantiset vaan ne on pyöreät
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: korvauskaasarin säädöt

Viesti Kirjoittaja arpati »

pajavasara kirjoitti:elikkä oon ostanu tollasen weberin korvauskaasuttimen mutta nytten pitäs saada tietoon minkälaiset suuttimet ja kurkut pitäshankkia ku kaasari tuli 1500:lle moottorille josta on kannesta kanavat isonnettu ja laskettu 1 milli ja toi weberi ei oo sitämallia jossa päälys aukot on neliskantiset vaan ne on pyöreät
Jospa nyt ensin kertoisit kaasarin mallin, kurkkujen, sisäkurkkujen ja nykyisten suutintenkoot niin auttaisi asiaa paljon. Kokeilemalla tuo menee silti eli tarviit erikokoisia suuttimia tai sitten lambda anturin avuksi, jos haluat tarkempaa...

Webruista pitäis mallimerkintä ja kurkkujen koot löytyä alalaipan reunasta ja sisäkurkkujen koot kaasarin rungon puolivälistä sellaisesta pyöreästä kohoumasta sisäkurkun kohdalta ulkopuolelta... Sisäkurkkuja ei varmaan hirveesti ole jaossa jos edes ovat irtonaiset (joissakin malleissa on ja joissakin ei).
124/2101 practical beauty
pajavasara

Viesti Kirjoittaja pajavasara »

juu elikkä toi kaasari on weber 36 DCD 14 R 9D
sisä kurkut ensiö on 24 sillä suutimet F13 180
toision kurkku epäselvästi näky 25 tai 26 suutimet F13 180
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

pajavasara kirjoitti:juu elikkä toi kaasari on weber 36 DCD 14 R 9D
sisä kurkut ensiö on 24 sillä suutimet F13 180
toision kurkku epäselvästi näky 25 tai 26 suutimet F13 180
Eli 36/36 kurkut ja melko varmaan sitten 24/26 sisäkurkut.

Mitkäs noi suuttimet on eli sijainti? Pääsuuttimet on webruissa kohokammion pohjalla ja ilmasuuttimet siinä ylätasossa mihin kansi tulee kiinni... Noi kyllä kuulostais ilmasuuttimilta kun ovat vielä samankokoisetkin... Noissa pääsuuttimet varmaan vakiona jotain noin 130 - 150 jos ollut vakioajossa, niistä sopii sitten porailla 1 - 2 kymppää isommaksi mutta kulutuskin nousee samalla :roll: Ilmasuuttimet voi olla varmaan noi 180 mutta 170 kuulostaa sopivalta vakio kooksi. Yhdessä purkamassani webrussa oli 170 ilmat ja 130 140 pääsuuttimet samankokoisilla tai hiukan pienemmillä kurkuilla, toinen oli ainakin 24.

Ladan tollasessa alipaine ozonissa oli kakkoskurkku 32 ja sisäkurkku 25, pääsuutin 162 ja ilmasuutin 170, webrussa todennäköisesti samankokoisella sisäkurkulla toi pääsuutin pienempi kuin tossa venäjän lisenssimallissa... Suuttimia saa noista ladan ozon kaasareista (weber lisenssi) ja ovat usein sopivan pieniä että voi porailla isommaksi kunhan on sopivat terät... :) Solexi lisenssin suuttimet ei sovi...
124/2101 practical beauty
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

arpati kirjoitti: Ladan tollasessa alipaine ozonissa oli kakkoskurkku 32 ja sisäkurkku 25, pääsuutin 162 ja ilmasuutin 170
Joo 1500 koneen ozonissa noi suuttimet tais olla neste:107/162 ja ilma:170/170

Nivan 1600 ozonissa taasen neste:112/150 ja ilma:160/160

Nivan 1600 daazissa, eli se vanhempi mekaanisella kakkoskurkulla oleva, suuttimet on neste:140/150 ja ilma:150/150

Elikkä noissa ladan weber-johdannaisissakin on monenkokosta suutinta, että jos sellasia pyörii nurkissa tai kavereilla ni ei ainakaan heti tarvi tilata isoo nippua erikokosii suuttimia.
Kuva
pajavasara

Viesti Kirjoittaja pajavasara »

nonnii ny sain jotenkuten pelamaan ton larpan ku purkasin latan pari omaa kaasaria ja ottiin suutimet mutta mutta ku tossa kattoin ja miettiin nii tyhjä käynti puolelle on oma suutin nii vaikuttaako nämä pääsuutien ja ilma suuttimien vaihot pakokaasu arvoihin pelkällä tyhjäkäynillä kun ennen noita suuttimien vaihtoa tyhjäkäynillä pakokaasu arvot oli semmoset et pääsee katastuksesta läpi
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Tyhjäkäynnillä vaikuttaa ensiökurkun tyhjäkäyntipiiri, eli tyhjäkäyntisuutin ja seosruuvi josta voi säätää tyhjäkäyntiseosta.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
pajavasara

Viesti Kirjoittaja pajavasara »

juu nonni eli voin hyvillä mielin viiä latan katastukseen nuila säädöilä ku en oo ollenkaan koskenu tyhjäkäynti puolelle enkä seos ruuviin enkä ensiö kurkkuun

kiitos ja kumarrus neuvoista ja eiku konttorille
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re:

Viesti Kirjoittaja audiq »

TOVERI NIVA kirjoitti:
... 1500 koneen ozonissa noi suuttimet tais olla neste:107/162 ja ilma:170/170

Nivan 1600 ozonissa taasen neste:112/150 ja ilma:160/160
Ongelmana, että 1300S vähän miettii, kun painaa kevyesti kaasua.
Tarkistin suuttimet, ja koot näyttäisivät menevän tuon 1500:n mukaan.
Pitäisikö sinne nyt ruuvata ensiöpuolelle tuo 112, vai onko muita ehdotuksia.
Ja onko jossain muissa kaasuttimessa mahdollisesti sopivat suuttimet, kun varastossa olisi ainakin Samaran ja Sierran kaasuttimia, vai mistä noita lähtisi metsästämään?
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jankos »

audiq kirjoitti:
TOVERI NIVA kirjoitti:
... 1500 koneen ozonissa noi suuttimet tais olla neste:107/162 ja ilma:170/170

Nivan 1600 ozonissa taasen neste:112/150 ja ilma:160/160
Ongelmana, että 1300S vähän miettii, kun painaa kevyesti kaasua.
Tarkistin suuttimet, ja koot näyttäisivät menevän tuon 1500:n mukaan.
Pitäisikö sinne nyt ruuvata ensiöpuolelle tuo 112, vai onko muita ehdotuksia.
Ja onko jossain muissa kaasuttimessa mahdollisesti sopivat suuttimet, kun varastossa olisi ainakin Samaran ja Sierran kaasuttimia, vai mistä noita lähtisi metsästämään?
Kokemusta heikosta heräilystä ja syyllinen oli kärjellinen jakaja, kaikki oireet katosivat kärjettömän myötä.

Mutta jos se on hoidossa niin sitten ensin kiihdytyspumpun toiminta ja sitten vasta suuttimien kimppuun.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: korvauskaasarin säädöt

Viesti Kirjoittaja audiq »

^ Jakaja on varmaankin kunnossa, kun säätöasteikko pysyy hyvin paikallaan.
Kärjet ja konkan ajattelin kyllä vaihtaa, kun niillä on ajettu noin 20tkm. , eikä niitä ole tuona aikana putsailtu tai säädetty.
Ainoastaan 5tkm. välein olen kosketuskulman tarkistanut ja ne on ihme kyllä pysyneet arvoissaan.

Kiihdytyspumpun tarkastin silmämääräisesti, että kakkua tulee.
Epäilen tuota ensiöpuolen bensansaantia, koska kovempaa kaasutettaessa toimii ihan ok. Jos kiihdytyspumpussa olisi vikaa, niin eikö miettiminen pahenisi, mitä enemmän poljetaan.

Ja löytyi 130 suutin, mutta taitaa olla vähän liian iso. Löysin kanssa alkuperäiseen kaasariin toiset suuttimet, niitäkin voisi hieman avartaa ja kokeilla niillä.
Viimeksi muokannut audiq, 16.8.2007 0:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: korvauskaasarin säädöt

Viesti Kirjoittaja Mara »

En usko, että 130:nen ois liian iso, kun mullakin on ~150-165 bensa ja 170 ilma 1.kurkulla. Ja toimii! 8)
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: korvauskaasarin säädöt

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos taas lähetään näiden suuttimien kokoja puljaamaan, niin tossa hyllyssä on juurikin Ladaan tarkoitettu Weber DGR, ja ykköskurkulla suuttimet on 127/160 ja kakkoskurkulla 130/180 (bensa/lisäilma). Kurkut 32/32 mm.

Mun mielestä 1500/1600-koneissa 107/112-pääsuuttimet ykköskurkulla on alamittaiset. En nimittäin ihan heti muista, että missään vastaavan kokoluokan koneen kaasarissa olisi noin pieniä suuttimia. Normaalisti bensasuuttimen koko huitelee siinä 130-140 ykköskurkun osalta.
Kulkeehan se Lada sitten jotenkin kakkoskurkulla, kun siellä suuttimet on ihan asiallisen kokoiset :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: korvauskaasarin säädöt

Viesti Kirjoittaja Mara »

Niin muuten, mulla on nyt sitten sen surullisenkuuluisan 0-100 episodin jäljiltä suutinpäivitystä;
ykköseen en koskenu, mitat tossa ekassa viestissä ja kakkoseen koitin ensin 140sen tilalle 107aa, kuoli täysin! Sitte 125sta, ei vedä. Nämä kaikki 165 ilmalla.
Sen jälkeen 150 bensa ja 150 ilma, ei ole tullut testattua vielä, mutta tuntuis paremmalle..
(Kauheet suuttimet, muttei käy paksulla tai ainakaan kuluta..)
E: Weber 32/36DGV siis kaasarina.
Parempiosaisille huippuosaajille mun mutuilut on varmaan illan loppukevennys. :mrgreen:
2102 16V ex.
2103 -75
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: korvauskaasarin säädöt

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kiitos kummallekin tiedoista!

Täytyy sitten kokeilla 130:lla, jos sillä vähenisi miettimiset.
Laitellaan kokemuksia, kun koeajo suoritettu.
Vastaa Viestiin