Sivu 1/2

Samaran osien yhteensopivuus

Lähetetty: 29.12.2005 20:54
Kirjoittaja Ricerider
Miten vaihtokelpoisia ovat osat 1300 kaasarikoneesta ruiskuihin? Onko esim. kansi suoraan vaihtokelpoinen? Entä nokkahihna?

Lähetetty: 30.12.2005 19:27
Kirjoittaja samarai
Samaraan ei olemassa kuin yhtä jakopään hihnaa. Korjaamokirja ei ainakaan mitenkään erottele kaasari/ruiskukansia.

Lähetetty: 30.12.2005 20:25
Kirjoittaja pressa
samarassa on kahta eri jakopäätä!!!
toisessa on hihna puoilipyöreillä hampailla
ja toisessa sellaiset kanttiset hampaat
delta-autossakin tuo kantikashampainen tunnetaan mallina samara-uudempi
eli se sitten sopii myös 110 8v
niiden kiristinpyörätkin on erilaisia toisessa tulee pelkkä laakerikehä ja uudemmassa sisustan epäkesko on kiinni siinä laakerissa
( käy muuten ajettavan myrräy-ruohonleikkurin päähihnan kiristimeksi ladassa olon jälkeen)

Lähetetty: 30.12.2005 20:35
Kirjoittaja samarai
jaa, no hyvä että toikin tuli nyt esille. Mulle ei ole koskaan hihnaa ostaessa vaan esitetty mitään vaihtoehtoja?

PS. Ei tuolla Motonetin kataloogissakaan ole kuin yhtä mallia Samaran jakopäänhihna? Kiristinrullia on sitten <95 ja>95.

Lähetetty: 30.12.2005 20:49
Kirjoittaja pressa
samarai kirjoitti: Ei tuolla Motonetin kataloogissakaan ole kuin yhtä mallia Samaran jakopäänhihna?
eipä ole motonetti jumala
ostin vantaan motonetista osat ajoin seinäjoelle
vein pajalle vaihdettavaksi eipä sopinut
nopeasti paikalliseen deltaan ja heti selvisi olisi pitänyt olla mallia samara uudempi
meinasivat muuten motonetissa että jos veisin takaisin niin palauttaisivat rahat
empä viitsinyt yli seitsemääsataa kilometriä lähteä ajamaan "edullisen" hihnan takia

Lähetetty: 30.12.2005 20:58
Kirjoittaja samarai
pressa kirjoitti:
samarai kirjoitti: Ei tuolla Motonetin kataloogissakaan ole kuin yhtä mallia Samaran jakopäänhihna?
eipä ole motonetti jumala
ostin vantaan motonetista osat ajoin seinäjoelle
vein pajalle vaihdettavaksi eipä sopinut
nopeasti paikalliseen deltaan ja heti selvisi olisi pitänyt olla mallia samara uudempi
meinasivat muuten motonetissa että jos veisin takaisin niin palauttaisivat rahat
empä viitsinyt yli seitsemääsataa kilometriä lähteä ajamaan "edullisen" hihnan takia
jaa, no mistähän vuosimallista toi hihna on mallia "uudempi"? Itsellä ainakin pyörii motonetin hihna 96 mallissa (itse vaihdettuna)?

Lähetetty: 31.12.2005 11:30
Kirjoittaja pressa
sitä en osaa sanoa missä mallissa tai vuosimallissa hihna vaihtuu

ja työ esteiden vuoksi vein hihnan vaihdettavaksi muualle koska poissaolo töistä olisi maksanut minulle enemmän mitä paja vaihtamisesta otti
palvelu oli muuten hyvää hakivat auton työmaani pihasta ja sitten hakivat uuden hihnan ja kiristimen sekä toivat vielä auton pihaan takaisinkin

Lähetetty: 1.1.2006 3:32
Kirjoittaja Ricerider
Hyvä tietää, kun välillä jää noita osia lojumaan nurkkiin ettei sitten tärvele suotta mitään.

Lähetetty: 1.1.2006 4:25
Kirjoittaja samarai
tarkastelin vähän noita Samaran ja 110 (8V) varaosakuvastoja, niin heräsi kysymys, onko Delta tässä nyt ainoa oikea jumala, kuin venäläiset katalogitkaan ei sitä "uudemman mallin" hihnaa tunnista motonetin lisäksi?

Kaikkiiin Samaroihin ja 110:een (8V) noiden katalogien mukaan kuuluu jakopäänhihna varaosanumerolla: 2108-1006040-10.

2108:
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=9_915
klikkaa alempaa -> Ремень 2108-1006040-10


2110:
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=12_9610
-> Ремень 2108-1006040-10

Katsoin kaikki noi Samaran ja 110(8V) mallit läpi ja kaikissa sama hihna.

Lähetetty: 1.1.2006 13:07
Kirjoittaja pressa
no turhaan tästä mitään väittelyä pitää
ostakoon jokainen sellaisen hihnan mikä sopii
itselleni vain ei ollut nuo motonetin hihnat/kiristimet sopivia ja paikallisella deltallakin löytyy kahta eri mallia

Lähetetty: 1.1.2006 14:36
Kirjoittaja Jartsa 67
Luin jostakin joko alfamerin tai haynesin korjauskäsikirjasta juttua jakopäästä, ja siellä todettiin yksiselitteisesti, että samarassa on kahdenlaista jakopäätä ja näinollen myös hihnaa. Vuosimallit ei nyt muistu mieleen...

Lähetetty: 1.1.2006 15:06
Kirjoittaja samarai
Jartsa 67 kirjoitti:Luin jostakin joko alfamerin tai haynesin korjauskäsikirjasta juttua jakopäästä, ja siellä todettiin yksiselitteisesti, että samarassa on kahdenlaista jakopäätä ja näinollen myös hihnaa. Vuosimallit ei nyt muistu mieleen...
vertasin noita jakopäitä Samaran ja 110:n korjauskirjoista(venäläisistä) keskenään. En löytänyt niitä muuta eroa kuin, että kiristysrullan kiinnitys on erilainen(110:ssa/uudempi Samara epäkeskolla). Hihna on niissäkin sama.

Täytyy itsekin tarkistaa, mitä noissa Alfamerin/Haynesin korjauskäsikirjoissa sanotaan tosta hihnasta, kunhan saan ne käsiini.

Tarkoitus ei ole asiasta tehdä mitään väittelyä, vaan selvittää asia perskarvoja myöten, ettei jää epäselvyyksiä itämään. Eli missä vuosimallissa toi hihna on mahdollisesti vaihtunut.

Jakohihna

Lähetetty: 1.1.2006 17:12
Kirjoittaja rotsi4
Joissain vanhoissa samaroissa on pyöreähampainen hihna, ja hihnapyöräkin. Sen näkee aivan selvästi jos katsoo erilaisten hihnojen tai pyörien hampaita.
Meidän vanhimmassa 88 vuoden varaosa-samarassa on tuollainen pyöreähampainen hihna.
Kaikki varaosakirjat eivät vain tunne kuin yhden mallisia hihnoja, eikä muuten ole eka kerta kun niissä on virheitä.
Kiristimistä tuo hihna ei taida riippua kuitenkaan, ne ovat samanlaisia johkin 2000-vuoteen asti.

Olen kyllä asentanut pyöreähampaisia hihnoja kulmikkaille pyörille ilman ongelmia.
Mutta oikean mallinen hihna pysyy kyllä hampailla uskomattoman hyvin, vesipumpun petettyä hihna oli löysällä kuin lehmän v***u ja kulki aivan vinossa, mutta jako oli täysin kohdallaan kun tarkistettiin vaikka autolla ajettiin monta kilometriä.

Vesipumppu kannattaa muuten vaihtaa kanssa..

Lähetetty: 1.1.2006 17:38
Kirjoittaja Jartsa 67
samarai kirjoitti:
Jartsa 67 kirjoitti:Luin jostakin joko alfamerin tai haynesin korjauskäsikirjasta juttua jakopäästä, ja siellä todettiin yksiselitteisesti, että samarassa on kahdenlaista jakopäätä ja näinollen myös hihnaa. Vuosimallit ei nyt muistu mieleen...
vertasin noita jakopäitä Samaran ja 110:n korjauskirjoista(venäläisistä) keskenään. En löytänyt niitä muuta eroa kuin, että kiristysrullan kiinnitys on erilainen(110:ssa/uudempi Samara epäkeskolla). Hihna on niissäkin sama.

Täytyy itsekin tarkistaa, mitä noissa Alfamerin/Haynesin korjauskäsikirjoissa sanotaan tosta hihnasta, kunhan saan ne käsiini.

Tarkoitus ei ole asiasta tehdä mitään väittelyä, vaan selvittää asia perskarvoja myöten, ettei jää epäselvyyksiä itämään. Eli missä vuosimallissa toi hihna on mahdollisesti vaihtunut.

Voipi hyvinkin olla että tuo ero on ainoastaan vanhoissa malleissa, muistaakseni nuo suomenkieliset korjauskäsikirjat ulottuivat vm -91 saakka, eikä näinollen venäläisessä materiaalissa ole enää kuin tuota yhtä mallia. Olis tosiaan hyvä jos löytyis aivan täsmätietoa asiaan, sillä väärän hihnan laittaminen on tosi p***a juttu.

Lähetetty: 1.1.2006 22:22
Kirjoittaja Lada-Jussi
tästä keskusteltiin aiemminkin ja ei kai ihan järkevään tulokseen päästy. mutta olisiko ollut niin, että niissä missä on muovinen kiristin rulla on toisenlainen hihna kuin niissä joissa on metallinen kiristin rulla. molempia on käytetty, mutta en nyt löytänyt myöskään noista kataloogeista sitä muutos ajankohtaa. mun katalogit tunsi myöskin vain yhden mallisen hihnan, oliso toinen vaihtoehto kuitenkin jotain virheellistä tarviketavaraa!?