Samaran osien yhteensopivuus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Ricerider

Samaran osien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Ricerider »

Miten vaihtokelpoisia ovat osat 1300 kaasarikoneesta ruiskuihin? Onko esim. kansi suoraan vaihtokelpoinen? Entä nokkahihna?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samaraan ei olemassa kuin yhtä jakopään hihnaa. Korjaamokirja ei ainakaan mitenkään erottele kaasari/ruiskukansia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

samarassa on kahta eri jakopäätä!!!
toisessa on hihna puoilipyöreillä hampailla
ja toisessa sellaiset kanttiset hampaat
delta-autossakin tuo kantikashampainen tunnetaan mallina samara-uudempi
eli se sitten sopii myös 110 8v
niiden kiristinpyörätkin on erilaisia toisessa tulee pelkkä laakerikehä ja uudemmassa sisustan epäkesko on kiinni siinä laakerissa
( käy muuten ajettavan myrräy-ruohonleikkurin päähihnan kiristimeksi ladassa olon jälkeen)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

jaa, no hyvä että toikin tuli nyt esille. Mulle ei ole koskaan hihnaa ostaessa vaan esitetty mitään vaihtoehtoja?

PS. Ei tuolla Motonetin kataloogissakaan ole kuin yhtä mallia Samaran jakopäänhihna? Kiristinrullia on sitten <95 ja>95.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

samarai kirjoitti: Ei tuolla Motonetin kataloogissakaan ole kuin yhtä mallia Samaran jakopäänhihna?
eipä ole motonetti jumala
ostin vantaan motonetista osat ajoin seinäjoelle
vein pajalle vaihdettavaksi eipä sopinut
nopeasti paikalliseen deltaan ja heti selvisi olisi pitänyt olla mallia samara uudempi
meinasivat muuten motonetissa että jos veisin takaisin niin palauttaisivat rahat
empä viitsinyt yli seitsemääsataa kilometriä lähteä ajamaan "edullisen" hihnan takia
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

pressa kirjoitti:
samarai kirjoitti: Ei tuolla Motonetin kataloogissakaan ole kuin yhtä mallia Samaran jakopäänhihna?
eipä ole motonetti jumala
ostin vantaan motonetista osat ajoin seinäjoelle
vein pajalle vaihdettavaksi eipä sopinut
nopeasti paikalliseen deltaan ja heti selvisi olisi pitänyt olla mallia samara uudempi
meinasivat muuten motonetissa että jos veisin takaisin niin palauttaisivat rahat
empä viitsinyt yli seitsemääsataa kilometriä lähteä ajamaan "edullisen" hihnan takia
jaa, no mistähän vuosimallista toi hihna on mallia "uudempi"? Itsellä ainakin pyörii motonetin hihna 96 mallissa (itse vaihdettuna)?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

sitä en osaa sanoa missä mallissa tai vuosimallissa hihna vaihtuu

ja työ esteiden vuoksi vein hihnan vaihdettavaksi muualle koska poissaolo töistä olisi maksanut minulle enemmän mitä paja vaihtamisesta otti
palvelu oli muuten hyvää hakivat auton työmaani pihasta ja sitten hakivat uuden hihnan ja kiristimen sekä toivat vielä auton pihaan takaisinkin
Ricerider

Viesti Kirjoittaja Ricerider »

Hyvä tietää, kun välillä jää noita osia lojumaan nurkkiin ettei sitten tärvele suotta mitään.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

tarkastelin vähän noita Samaran ja 110 (8V) varaosakuvastoja, niin heräsi kysymys, onko Delta tässä nyt ainoa oikea jumala, kuin venäläiset katalogitkaan ei sitä "uudemman mallin" hihnaa tunnista motonetin lisäksi?

Kaikkiiin Samaroihin ja 110:een (8V) noiden katalogien mukaan kuuluu jakopäänhihna varaosanumerolla: 2108-1006040-10.

2108:
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=9_915
klikkaa alempaa -> Ремень 2108-1006040-10


2110:
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=12_9610
-> Ремень 2108-1006040-10

Katsoin kaikki noi Samaran ja 110(8V) mallit läpi ja kaikissa sama hihna.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

no turhaan tästä mitään väittelyä pitää
ostakoon jokainen sellaisen hihnan mikä sopii
itselleni vain ei ollut nuo motonetin hihnat/kiristimet sopivia ja paikallisella deltallakin löytyy kahta eri mallia
Jartsa 67

Viesti Kirjoittaja Jartsa 67 »

Luin jostakin joko alfamerin tai haynesin korjauskäsikirjasta juttua jakopäästä, ja siellä todettiin yksiselitteisesti, että samarassa on kahdenlaista jakopäätä ja näinollen myös hihnaa. Vuosimallit ei nyt muistu mieleen...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jartsa 67 kirjoitti:Luin jostakin joko alfamerin tai haynesin korjauskäsikirjasta juttua jakopäästä, ja siellä todettiin yksiselitteisesti, että samarassa on kahdenlaista jakopäätä ja näinollen myös hihnaa. Vuosimallit ei nyt muistu mieleen...
vertasin noita jakopäitä Samaran ja 110:n korjauskirjoista(venäläisistä) keskenään. En löytänyt niitä muuta eroa kuin, että kiristysrullan kiinnitys on erilainen(110:ssa/uudempi Samara epäkeskolla). Hihna on niissäkin sama.

Täytyy itsekin tarkistaa, mitä noissa Alfamerin/Haynesin korjauskäsikirjoissa sanotaan tosta hihnasta, kunhan saan ne käsiini.

Tarkoitus ei ole asiasta tehdä mitään väittelyä, vaan selvittää asia perskarvoja myöten, ettei jää epäselvyyksiä itämään. Eli missä vuosimallissa toi hihna on mahdollisesti vaihtunut.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
rotsi4

Jakohihna

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Joissain vanhoissa samaroissa on pyöreähampainen hihna, ja hihnapyöräkin. Sen näkee aivan selvästi jos katsoo erilaisten hihnojen tai pyörien hampaita.
Meidän vanhimmassa 88 vuoden varaosa-samarassa on tuollainen pyöreähampainen hihna.
Kaikki varaosakirjat eivät vain tunne kuin yhden mallisia hihnoja, eikä muuten ole eka kerta kun niissä on virheitä.
Kiristimistä tuo hihna ei taida riippua kuitenkaan, ne ovat samanlaisia johkin 2000-vuoteen asti.

Olen kyllä asentanut pyöreähampaisia hihnoja kulmikkaille pyörille ilman ongelmia.
Mutta oikean mallinen hihna pysyy kyllä hampailla uskomattoman hyvin, vesipumpun petettyä hihna oli löysällä kuin lehmän v***u ja kulki aivan vinossa, mutta jako oli täysin kohdallaan kun tarkistettiin vaikka autolla ajettiin monta kilometriä.

Vesipumppu kannattaa muuten vaihtaa kanssa..
Jartsa 67

Viesti Kirjoittaja Jartsa 67 »

samarai kirjoitti:
Jartsa 67 kirjoitti:Luin jostakin joko alfamerin tai haynesin korjauskäsikirjasta juttua jakopäästä, ja siellä todettiin yksiselitteisesti, että samarassa on kahdenlaista jakopäätä ja näinollen myös hihnaa. Vuosimallit ei nyt muistu mieleen...
vertasin noita jakopäitä Samaran ja 110:n korjauskirjoista(venäläisistä) keskenään. En löytänyt niitä muuta eroa kuin, että kiristysrullan kiinnitys on erilainen(110:ssa/uudempi Samara epäkeskolla). Hihna on niissäkin sama.

Täytyy itsekin tarkistaa, mitä noissa Alfamerin/Haynesin korjauskäsikirjoissa sanotaan tosta hihnasta, kunhan saan ne käsiini.

Tarkoitus ei ole asiasta tehdä mitään väittelyä, vaan selvittää asia perskarvoja myöten, ettei jää epäselvyyksiä itämään. Eli missä vuosimallissa toi hihna on mahdollisesti vaihtunut.

Voipi hyvinkin olla että tuo ero on ainoastaan vanhoissa malleissa, muistaakseni nuo suomenkieliset korjauskäsikirjat ulottuivat vm -91 saakka, eikä näinollen venäläisessä materiaalissa ole enää kuin tuota yhtä mallia. Olis tosiaan hyvä jos löytyis aivan täsmätietoa asiaan, sillä väärän hihnan laittaminen on tosi p***a juttu.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tästä keskusteltiin aiemminkin ja ei kai ihan järkevään tulokseen päästy. mutta olisiko ollut niin, että niissä missä on muovinen kiristin rulla on toisenlainen hihna kuin niissä joissa on metallinen kiristin rulla. molempia on käytetty, mutta en nyt löytänyt myöskään noista kataloogeista sitä muutos ajankohtaa. mun katalogit tunsi myöskin vain yhden mallisen hihnan, oliso toinen vaihtoehto kuitenkin jotain virheellistä tarviketavaraa!?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin