Sivu 1/2
vauhtipyörä..
Lähetetty: 29.12.2005 18:22
Kirjoittaja pappa- igor
mitä ladan vakio vauhtipyörä painaa? mikä on kevyin pyörykkä minkä olette tavanneet?

Lähetetty: 29.12.2005 19:50
Kirjoittaja pappa- igor
sanokaa ny jotain..

arvatkaa edes jotain suuntaa antavaa

Lähetetty: 29.12.2005 20:19
Kirjoittaja DBZGoku
vakio painaa 6700g, enkä ole yhtään kevennettyä vauhtipyörää eteeni vielä saanut mutta aikomus olisi tehdä 1200 pataan 5100g vauhtipyörä mikä on myös 1300 pataan sopiva, ja sitten 1500/1600 pataan sopiva vauhtipyörän paino ois 5400g
Lähetetty: 29.12.2005 20:22
Kirjoittaja Toveri Sladimir
3510 gr painaa meidän rallilatan vauhtipyörä.
Lähetetty: 29.12.2005 22:09
Kirjoittaja ladoilla radalle
mites paljon tuo vaikuttaa tuohon kierros herkkyyteen??
Lähetetty: 30.12.2005 21:36
Kirjoittaja pappa- igor
kyllä se kai vaikuttaa aikas paljon jos pyörivät massat vähenee kilolla... kyllä se kuulemma alkaa paremmin piikitteleen

oma teräspyöräni painaa 4940g tulee 1600 koneeseen
Lähetetty: 30.12.2005 22:02
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Tuo kokonaispaino hämää vielä hieman. Toki kevyt pyörä antaa sitä herkkyyttä mutta myös se miten paino on sijoittunut pyörälle. Jos ulkokehällä on paljon painoa ja sisäkehä vuoltu läpinäkyväksi ei hyötyä saa läheskään niin kuin ulkokehä kevyeksi ja paino lähemmäksi keskipistettä. Totta kai näin.
Nyrkisääntönä oikeastaan voisi pitää sitä että kampiakselin vastapainojen ulkopuolella oleva massa (vauhtipyörässä) ja sen keventäminen vaikuttaa tähän herkkyyteen.
Eron kyllä kuomaa, ja tuollaisen pari kiloa todella selvästi. Kuten myös kiertokankien keventämisen yhteensä 660 grammalla.
Lähetetty: 30.12.2005 22:18
Kirjoittaja kapa
Jep, mitä ulompaa keskipisteestä pois, sitä suurempi vaikutus hitausmomenttiin. Ja kierrosherkkyyteen.
Lähetetty: 31.12.2005 0:15
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Juuri niin. Kannattaa perehtyä fysiikkaan jo siellä peruskoulussa jolloin alkaa ymmärtämään mistä oikein on kysymys. Fysiikan lait on sellaisia mitkä vaikuttaa näihin moottoreihin varsin paljon ja ne on ja pysyy. Pitää siis oppia elämään niiden ehdoilla ja osata soveltaa niitä käyttöön oikeissa kohteissa. Kaavat on olemassa ja taskulaskimella voi todeta muutokset ihan helposti ilman näitä turhia oho-kokeiluja.
Lähetetty: 31.12.2005 0:20
Kirjoittaja LENNY
Taisin lintsata fysiikan tunnit,ku en tiä,mutta jos lisää vauhtipyörän painoa.Tuleeko vääntöä lisää..
Lähetetty: 31.12.2005 0:25
Kirjoittaja Jaakkima
Näin pitäisi käydä. Aikoinaa mulla oli 340:nen Volvo Rellun 1,4:lla koneella ja ihmettelin sen aika uskomatonta vääntöä alakierroksilla. Syy selvisi koneen vaihdon yhteydessä. Siellä oli ihan hillitön vauhtipyörä verrattuna Rellun vauhtipyörään, joka oli uudessa koneessa kiinni.
Lähetetty: 31.12.2005 0:26
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Kertaus on opintojen aiti eli vanhat kirjat vain esiin ja sinne kaavoihin sijoittelee arvoja ja katsoo miten ne vaikuttaa. Mutta jos vauhtilimpun kevennys syö hieman alaväntöä mitäpä veikkaisit tapahtuvan jos siihen lisättäisiin painoa ja varsinkin ulkokehälle.
En ole vielä kyllä kenenkään kuullut tehneen itselleen normaalia 5kg painavampaa vauhtipyörää tavoiteena alaväntö. Tuossahan oliskin pisnes-idea....
Lähetetty: 31.12.2005 0:28
Kirjoittaja kapa
Ei se vauhtipyörän massa vaikuta moottorin tehoon/vääntöön. Vaan siihen millä kierroksilla nämä on käytössä missäkin suuruudessa.
Lähetetty: 31.12.2005 0:29
Kirjoittaja Jaakkima
Unohdin mainita, että tuossa Volvon vauhtipyörässä paino oli sijoitettu ulkokehälle, eli nimenomaan vääntöä kasvattamaan.
Lähetetty: 31.12.2005 0:30
Kirjoittaja LENNY
Jos tota lähtis toteuttaan,pystyiskö mitenkään laskea paljon painoa olis lisättävä.Vai meniskö ihan kokeilu hommiks.