vauhtipyörä..

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

vauhtipyörä..

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

mitä ladan vakio vauhtipyörä painaa? mikä on kevyin pyörykkä minkä olette tavanneet? :roll:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

sanokaa ny jotain.. :? arvatkaa edes jotain suuntaa antavaa :P
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
DBZGoku

Viesti Kirjoittaja DBZGoku »

vakio painaa 6700g, enkä ole yhtään kevennettyä vauhtipyörää eteeni vielä saanut mutta aikomus olisi tehdä 1200 pataan 5100g vauhtipyörä mikä on myös 1300 pataan sopiva, ja sitten 1500/1600 pataan sopiva vauhtipyörän paino ois 5400g
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

3510 gr painaa meidän rallilatan vauhtipyörä.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

mites paljon tuo vaikuttaa tuohon kierros herkkyyteen??
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

kyllä se kai vaikuttaa aikas paljon jos pyörivät massat vähenee kilolla... kyllä se kuulemma alkaa paremmin piikitteleen :twisted: oma teräspyöräni painaa 4940g tulee 1600 koneeseen
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuo kokonaispaino hämää vielä hieman. Toki kevyt pyörä antaa sitä herkkyyttä mutta myös se miten paino on sijoittunut pyörälle. Jos ulkokehällä on paljon painoa ja sisäkehä vuoltu läpinäkyväksi ei hyötyä saa läheskään niin kuin ulkokehä kevyeksi ja paino lähemmäksi keskipistettä. Totta kai näin.

Nyrkisääntönä oikeastaan voisi pitää sitä että kampiakselin vastapainojen ulkopuolella oleva massa (vauhtipyörässä) ja sen keventäminen vaikuttaa tähän herkkyyteen.

Eron kyllä kuomaa, ja tuollaisen pari kiloa todella selvästi. Kuten myös kiertokankien keventämisen yhteensä 660 grammalla.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Jep, mitä ulompaa keskipisteestä pois, sitä suurempi vaikutus hitausmomenttiin. Ja kierrosherkkyyteen.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Juuri niin. Kannattaa perehtyä fysiikkaan jo siellä peruskoulussa jolloin alkaa ymmärtämään mistä oikein on kysymys. Fysiikan lait on sellaisia mitkä vaikuttaa näihin moottoreihin varsin paljon ja ne on ja pysyy. Pitää siis oppia elämään niiden ehdoilla ja osata soveltaa niitä käyttöön oikeissa kohteissa. Kaavat on olemassa ja taskulaskimella voi todeta muutokset ihan helposti ilman näitä turhia oho-kokeiluja.
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Taisin lintsata fysiikan tunnit,ku en tiä,mutta jos lisää vauhtipyörän painoa.Tuleeko vääntöä lisää..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2705
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Näin pitäisi käydä. Aikoinaa mulla oli 340:nen Volvo Rellun 1,4:lla koneella ja ihmettelin sen aika uskomatonta vääntöä alakierroksilla. Syy selvisi koneen vaihdon yhteydessä. Siellä oli ihan hillitön vauhtipyörä verrattuna Rellun vauhtipyörään, joka oli uudessa koneessa kiinni.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Kertaus on opintojen aiti eli vanhat kirjat vain esiin ja sinne kaavoihin sijoittelee arvoja ja katsoo miten ne vaikuttaa. Mutta jos vauhtilimpun kevennys syö hieman alaväntöä mitäpä veikkaisit tapahtuvan jos siihen lisättäisiin painoa ja varsinkin ulkokehälle.

En ole vielä kyllä kenenkään kuullut tehneen itselleen normaalia 5kg painavampaa vauhtipyörää tavoiteena alaväntö. Tuossahan oliskin pisnes-idea....
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Ei se vauhtipyörän massa vaikuta moottorin tehoon/vääntöön. Vaan siihen millä kierroksilla nämä on käytössä missäkin suuruudessa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2705
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Unohdin mainita, että tuossa Volvon vauhtipyörässä paino oli sijoitettu ulkokehälle, eli nimenomaan vääntöä kasvattamaan.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Jos tota lähtis toteuttaan,pystyiskö mitenkään laskea paljon painoa olis lisättävä.Vai meniskö ihan kokeilu hommiks.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Vastaa Viestiin