Laturin kanssa onkelmia...

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
_Tomppa_

Laturin kanssa onkelmia...

Viesti Kirjoittaja _Tomppa_ »

Eli laturi ei lataa, mitattu volttimittarilla, akkuvalo palaa...
Hiilet -näyttää- hyvältä, pitää uusia vielä...
Jännitteensäädin on varmaankin se musta mötikkä laturin persiissä kiinni?
Mitenkä latausreleen johdot menee? Ottaako akkuvalon johdosta herätteen?
Ja kyseessä on 2107, vm. en tiedä vielä, pitää ettiä sarjanumerolla.

Saapiko laturia mitattua mitenkään, esim. ohmeilla tai jollain, onko se ehjä? Ei innostaisi kyllä purkaa atomeiksi, mutta jos pakko nii on pakko :?

p.s. Etsin haulla vaan en tullu hullua hurskaammaks...
Avatar
liukastelija
Viestit: 123
Liittynyt: 1.12.2005 18:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liukastelija »

Oletko zuumaillu missä kunnossa piuhat on (siis mitä laturilta lähtee..) Mullakin oli latausongelmia, mutta kun panostin vähän ja ostin kunnollisen vartan akun niin suostuihan akkukin jo vastaanottamaan sähköä. Laturin valo tosin jäi palamaan, mutta mitattuna lataa normaalisti (n. 13.5-14) :lol:
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Saako säätäjä sähköä sulakkeen kautta ?
_Tomppa_

Viesti Kirjoittaja _Tomppa_ »

Sieltä en oo kattonu, mutta latausreleellä virtaa tulee mustaan (merkkivalo) ja oranssiin, keltaseen ei tule + eikä -...
Neljäs johto menee suoraan maihin, releen ruuvin alle.
Kaverin 1200S:ssä sen maihinmenevän johdon tilalla on oranssista haarautuva johto... Miten tuo rele ylipäätään on kytketty?

Purin sen koko laturin tänänä ja hinkkasin ne kuparijohtimet siinä akselissa ja puhistelin vaa ei tunnu pelittävän... Tosin en mitannu jännitettä, luotin ladan mittariin, jonka neula tippu sitä mukaan kun pisti valot, lämmittimen jne. päälle...

Ja akun pitäisi olla melko uusi, ei kai se niistä nirsoile :shock:

Nii ja vm. -84...
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Tarkoitatko latausreleellä lokasuojassa olevaa relettä. Säätäjähän on laturin takaosassa kahdella ruuvilla kiinni. Kaverisi 1200S Ladassa ainakin on sen releen ideana katkaista latauksen merkkivalolle syöttö, kun laturin jännite kasvaa. Sen releen käämi on kytketty käämityksen tähtipisteen ja plussan väliin. Rele vetää muistaakseni jossain 6 V kohdalla ja katkaisee koskettimellaan syötön latauksen merkkivalolle. Releen käämin toinen nasta ja koskettimen toinen puoli ovat siis plus navassa - muistaakseni virtalukon kautta.

Tällä releellä, joka on joissain autoissa startin apureleenä ja niissä ei liene koko latauksen merkkivalo ole toiminnassa, ei ole itse latauksen kanssa mitään tekemistä. Kaverisi 1200S autossa saa laturin G222 säätäjä syötön sulakkeen No 9 kautta. minulla oli kerran vika ettei virtalukon pohja kytkenyt tuolle sulakkeelle syöttöä ja jäin Ladallani Jämsään kuin junttilan tuvan seinään. Tarjoamalla sulakkeelle 9 syöttö (mielellään sulakkeella varustetulla) hauenleukajohdolla voi tuon virtalukonpohjavian ohittaa kenttäoloissa.

Itse yrittäisin selvittää säätäjää suojaavan sulakkeen (todennäköisesti No9) ja mitata tuleeko sille syöttö sekä lähteekö siltä syöttö säätäjälle.
_Tomppa_

Viesti Kirjoittaja _Tomppa_ »

Selevä... Virtaa siis pitäisi tulla toiseen laturiin menevään johtoon, mitkä on niillä liittimillä? En oo laturin kanssa koskaan joutunu tappelemaan...

Ja muuten, vielä siitä releestä, se lienee irrottava rele?
Siinä nyt on semmonen mikä sulkee piirin kun sille tulee virtaa, ja vielä silleesti että kun piiri menee kiinni, akkuvalo syttyy :?
Saatto vaihtuu kun kokeiltiin samannäkösiä releitä siihen...
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Joo se merkkivaloa ohjaava rele on (ainakin 1200s mallissa ja todennäköisesti muuallakin) sellainen, että kosketin on yhdistäneenä kun rele on päästäneenä. Releen vetäessä kosketin katkaisee. Releen käämi (nastat 85 ja 86) on muistaakseni sellainen että se jaksaa vetää jo jossain 6 voltin tai 8 voltin paikkeilla - ei ole tarkkaa muistikuvaa. Se on kytkennällisesti nimittäin tuon kolmivaihekäämityksen tähtipisteen ja diodisillan katodipään (eli akun plusnavan) välissä. Siinä kun ei kuormitustilanteesta riippuen välttämättä ole ihan täyttä jännitettä. Kosketin 30/31 menee latauksen merkkivalolle ja kosketin 87 menee akun plus napaan (sulakkeen 10 ja virtalukon 15/1 ja 30/1 kärkien kautta. Huomaa että releen nastat 86 ja 87 ovat kytketyt rinnan (auton johdotuksessa), jolloin tuo akun plusjännite tulee niille molemmille nastoille.

Laturin G222 (joka on siis 1200s autoissa) perässä on abiko-liitin, jolle tulee johto suoraan sulakkeelta 9. Tuo sulake, sulakepidin ja virtalukonpohja eivät kyllä ole niitä vakuuttavimpia esityksiä autosähköasenusten maailmassa.
_Tomppa_

Viesti Kirjoittaja _Tomppa_ »

nyt tuo rele on ainaki ok, vääränlaine rele oli...

Sitte laturin toiseen johtoon tulee virta, kun kytketään virrat päälle virtalukosta. Ja sulake nro.9:lle tulee ja menee virta.
Taitaa olla sitte sökö tuo laturi... :x
_Tomppa_

Viesti Kirjoittaja _Tomppa_ »

Ja toinen jännä juttu...

Puhallin päällä, virrat päällä, ei käynnissä. Käännät avainta puolikierrosta vastapäivään, eli virrat pois, avain pois, ja puhallin (+valot jos päällä) toimii yhä!?
Virtalukon pohjasta jotain sökönä?
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Sinulla taisi olla 2107. Minun 2105 autossa puhallin ei käy kun virta-avain on asennossa III. Voihan olla että kytkennöissä on eroja tai joku on jälkeenpäin modifioinut autoa.

Olisiko noista apua:


http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7172

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=6937
_Tomppa_

Viesti Kirjoittaja _Tomppa_ »

Juu, on 2107... Tuo "vika" tuli yhtäkkiä, toimi normaalisti virtalukko viikon kaks, kun sain ton, sitte yhtäkkiä jäi puhallin pyörimään, vaikka avaimet oli kädessä :)
Eipä tuo sinänsä haittaa, ihmettelin vaan...
Vastaa Viestiin