Sivu 7/8

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 5.11.2010 13:07
Kirjoittaja E.P.
Noniin, Lada tuli ostettua. Kuulema 38tkm ajettu..

Ei se tyhjäkäyntiä käy, mutta muuten vaikuttaa hyvältä. :lol: Halpa se ei ollut, joten etsin kokemuksilleni paremmin sopivan aiheen, myöhemmin.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 5.11.2010 18:22
Kirjoittaja mush
Onnittelut rohkeasta valinnasta.

Minä ajelin aikoinaan useamman vuoden kaikki ajelut Axtecilla. Ihan ok peli se oli, kunhan sai karsittua kaikki edellisten "korjaajien" sotkut pois (no aikakin varmaan kultaa muistoja). Olihan siinä jännää aina ennen leimaa, mutta kyllä se aina päästöistä läpi meni viimeistään pienen säädön jälkeen.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 5.11.2010 18:59
Kirjoittaja tinuri
Tuo E.P:n ostama Axtec bongattu nettiautosta tänään vahingossa kun etsiskelin piruuttani meidän entistä 2105. Vai lie päätynyt jo Kuusankoskelle kattila aihioksi :lol:

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 6.11.2010 0:29
Kirjoittaja E.P.
Jep, nettiautossa näkyy vielä olevan. Toivottavasti tätä ei tartte ihan vielä kuusankoskelle viedä. :)

Ensitunnelmia: Hämmentävä tunne, kun auton mittarissa on 38tkm. Penkit ei ole painuneet. Poljinkumit ovat ihan vähän kuluneet. Lada-matossa on pieni reikä siinä kohtaa, jossa itsekin pidän vasenta jalkaa usein, eli keskellä mattoa. Alla aidot neuvostoliittolaiset kesärenkaat, kyllä sutii. Jarrulevyissä ei kulumaa. Ohjekirja, huoltokirja, ja työkalusalkku tallessa. Yksi iso kupla maalin alla kuskin ovessa, pari pienempää konepellin etureunassa. Eipä tämä ihan yhdeltä omistajalta ollut, ja mistä sen tietää jos joku on ilman mittarinvaijeria ajellut. Mutten usko että kuitankaan olisi mittari ympäri pyörähtänyt.

Mutta sitten siihen, jonka tiesin olevan veren kaivamista nenästä. :lol: Mokoma keksintö siinä ilmanputsarikotelon ja imusarjan välissä. Oisinko nyt 15 km ajanut, niin ehkä 2.5km on toiminut jotenkuten. Muut kilometrit aiheuttivat todennaköisesti kroonisen niskasäryn paluun, ja rasittivat voimansiirtoa yhden 50tkm matkaa vastaavan määrän. Tyhjäkäynti puuttuu, ja ilmeisesti sitä kautta pintakaasulla ajelu on täysin mahdotonta. Ihme jollei ole venttiilikopassa kolhuja molemmin puolin, kun kone heilui lokasuojien välissä. :lol:

Eikös piru olekin jokin pyhäpäivä huomenna, niin ei pääse teltta-autoon varaosamyyjää piinaamaan. No "kaasutin" pöydälle ja katsotaan mitä on syönyt. Joku edellisistä omistajista olisi saanut syödä rauhoittavia ennen kaasariin koskemista. Sen verran on ehditty jossain vaiheessa alipaineletkuja ropata, että noinkohan niille koskaan enää löytää oikeita paikkoja. On jäänyt se imuilman lämmitysputkikin johonkin matkan varrelle. Onko se kuinka tärkeä näillä n. 6 asteen lämpötiloilla?

No, eipä kaduta vielä. Nuoruuden haave toteutettu, eli olla Ladan omistaja. Joskus -90 luvun puolivälin paikkeilla kävin puolitosissani kysymässä uutta Ladaa. Silloin myyjä sanoi, ettei ole mitään koeajo autoja. "Jos olet Ladaa joskus ajanut, niin ei se siitä ole mihinkään muuttunut." Samanlainen aikakone tuntuu olevan vieläkin.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 6.11.2010 20:24
Kirjoittaja E.P.
Kaasarin kansihan siellä oli löysällä. Näin jälkiviisaana asian voisi todeta myös siitä, että erityisesti mutkan/rampin jälkeen kulku saattoi tyssätä lähes seinään. Kai se bensa loiskui ulos kohokammiosta. Hurjinta tuossa ominaisuudessa on se, miten nopeasti ruuvit löystyvät uudelleen. Ehkäpä 20km välein. En uskaltanut kovin kiristellä ruuveja, kun ei vielä tiedä miten ruuvit ovat kierteitä rassanneet. Kohta sekin selviää, kun puran tuon ns. kaasuttimen.

Alipaineletkut on kyllä joku sekoittanut ja pahasti. Toivottavasti siinä tilaamallani lada-rompulla on jokin kaavio miten ne letkut pitää olla. Muutoin voi käydä niinkin, että tämä laite ei jatkossa ole niin vähäpäästöinen. :?

Nyt kun on vähän päässyt ajelemaan, niin on noi hienoja pelejä. Ja varsinkin lämmin.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 6.11.2010 20:53
Kirjoittaja E.P.
Täältähän kaavio alipaineletkuille sitten jo löytyikin http://www.ladakerho.fi/vanhat_sivut/do ... /axtec.jpg

Ja onpa tuo kaavio ohjekirjassakin. Huomasin kun rengaskokoja etsin.

Sitten on vielä se bensahöyryjen kokoamispönttö. Sen letkujen kaavion kun saisi. Auttaisko joku? Paljon on tietoa tällä foorumilla, kiitokset siitä. Hakusanoja vaan on vaikea keksiä.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 7.11.2010 0:18
Kirjoittaja E.P.
Semmoinen huomio tähän kohtaan, että jos kaasarin kansi on ollut aikansa löysällä, niin pelkkä kiristely ei todellakaan auta. Niinkuin pelkäsin, niin hakkautuneen tiivisteen palasia löytyy ympäri kaasaria. Mm. kiihdytyspumpun kalvon luota. Samoin tiivistepinnat kärsii, kun kaksi alumiinipalasta tärisee toisiaan vasten. Tämä nyt ei vielä ole toivoton, mutta pientä kulumaa on jo huomattavissa.

Toivottavasti tosiaan teltta-autosta saa vielä tiivisteen. Sen verran monimutkainen tuo tiiviste näyttää olevan, ettei sitä viittis alkaa ite tekemään.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 7.11.2010 1:45
Kirjoittaja E.P.
Kun ei näin vähäisellä foorumin selaamisella vielä löytytyt linkkiä tähän videoon, niin kai tämän voi tähä ketjuun littää: http://www.youtube.com/watch?v=tIOCuVeLvLs Huomatkaa lontoonmurteisten käyttämä nimi kaasarista: "horror carb". :lol:

Heppu varmentelee siis solenoidien toiminnan stumppaamalla koneen tarkoituksella. Muuten kai noita suuttimien ohjauksia on vaikeampi tarkastella?

Itte tein tarkastukset niin, että akusta tarjosin solenoidille virtaa, niin hyvin naksahtivat.

Ja näppärä vinkki uusien solenoidien tiivisteiden tekoon.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 13.11.2010 16:59
Kirjoittaja E.P.
Mikähän se pistää ihmisen -siis jonkun entisistä omistajista- kiristelemään muttereita liian tiukkaan. :evil: Kaasarin kiinnityslaippa on käyrä. Vaikka niinhän sitä sanotaan, että kun järki loppuu, niin voima tulee tilalle. Joskus pikkupoikana mopossa oli sama ongelma, silloinkin edellisen omistajan toimesta. Joku neuvoi hiomaan laippaa vesihiomapaperilla, joka on laitettu lasilevyn päälle. Semmoinen muistikuva, että tuskaista se oli, vaikka laippa oli pieni. Vasaralla vähän oikaisin laippaa, niin saihan siitä jotenkin tiiviin. No tämän laatokan kaasutin ei ollut vasarasta moksiskaan, ja hiominen voi erittäin työlästä. No, onneksi on varaosakaasareita tiedossa. Ehkä tästäkin selvitään.

Jotain hyvääkin sentään. Autossa on ihan uuden näköinen startti. Uudella startilla ei oltu kuitenkaan saatu varsinaista vikaa korjattua, eli viallista startin relettä. Komeesti se naksui, muttei aina kytkenyt. Otin releen auki ja hioin kosketuskärjet. On sen jäkeen toiminut paremmin. Tavallinen kytkentärelehän se on, mutta ei ollut viime viikonloppuna kaupat auki, niin tuli tuo kunnostuskin kokeiltua. :wink:

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 13.11.2010 17:20
Kirjoittaja pressa
Laipan kieroutta (ellei suorista) voi "korjata" leikkaamalla tiivisteen kulmat pois, siis ne kohdat jotka jäävät pultinreiän ulkopuolelle. Tälläisellä tiivisteellä on noita saatu pitämään, kiristys pitää suorittaa varovaisesti ja tiivistetahnaa molemmille puolille tiivistettä.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 13.11.2010 17:34
Kirjoittaja E.P.
Ok. Pitää varmaan kokeilla kulmattomalla tiivisteellä sitten, ellei niistä varaosakaasareista ole apua. Vähän ujostuttaa laittaa tiivistetahnaa lämpöeristelaipan ja kaasuttimenlaipan väliin. Siinä välissä kun on niitä kaasarin kanaviakin. Tiiän, ettei sitä tahnaa pidä laittaa paljoa, mutta sittenkin. Sekun piru tahtoo pursuta joka paikkaan.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 13.11.2010 23:56
Kirjoittaja Jokari
Kokeneen kaasarimiehen vinkki...kaasareihin ei mitkään tiivisteaineet kuulu, ei millekään puolelle kaasaria.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 15.11.2010 18:09
Kirjoittaja E.P.
Se taitaakin olla noiden daaz-solex:ien ominaisuus, että laippa on enemmän tai vähemmän kiero? Tänään saatuja neljää varaosakaasaria katselleena tulin semmoiseen johtopäätökseen. :? No, ehkäpä viidestä kaasarista saisi yhden siedettävän.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 17.11.2010 20:51
Kirjoittaja E.P.
Hemmetti, nyt toimii!

Suurin syy oli löysällä oleva kaasarin kansi, alkujaan. Kaasarin kannen jouduin vaihtamaan parempi kuntoiseen. Erehdyksen ja oppimisen kautta kun parit asiat teki, niin sain sen käymään tyhjäkäyntiä. Alkuun tarjosin autolle vain kaikkein tärkeimmät alipaineet, eli täyskaasutunnistin, ja virranjakaja. Ilman egr:ää rytkytti ensimmäisellä koeajolla, satunnaisesti pintakaasulla. Kun kytkin egr:n toimintaan, loppui sekin rytkytys. Tällä hetkellä tyhjäkäynti aaltoilee vähän. Sekin saattaa olla ominaisuus, kun se onneton solenoidi yrittää seosta säädellä. Ei se nätisti käynyt sekään Lada, jota vuonna -94 ajelin varusmiespalvelusta suorittaessani.

Vielä hienosäädöt tänään saapuneen rompun mukaan, ja eikun leimalle.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta

Lähetetty: 22.11.2010 16:52
Kirjoittaja E.P.
Leima tuli, tai tänäpäivänä sanotaan että meni läpi katsastuksesta. Ei huomautettavaa. Lambda vähän seilaili, mutta se saattaa olla enemmänkin ominaisuus kuin vika. Ei tuo kaasutin ruiskuksi sillä muutu, että siihen laitetaan kaksi sähköjohtoa.

Joutokäynti:

CO 0,03 (sallittu 0,50)
HC 23 (sallittu 100)
CO2 15
O2 0,83 (sallittu 5)

Yli 2000 kier./min.:

CO 0,17 (sallittu 0,30)
HC 36 (sallittu 100
Lambda 1,02 (sallittu 0,97-1,03
CO2 14,65
O2 0,65 (sallittu 5)

Eipä nuo arvot mulle juuri mitään kerro, mutta hyvät ne kuulema ovat. Ja ompahan nyt esimerkkinä, että Axtec:inkin voi saada toimimaan, jos asiaan vähän perehtyy. Ja mikä parasta, auto toimii hyvin koneensa osalta. Ei nyi, ja vetää tasaisesti.